Goede Doelen Merkenonderzoek: KiKa populairder dan KWF

Goede Doelen Merkenonderzoek: KiKa populairder dan KWF
  • Algemeen
  • 30 jul 2024 @ 10:23
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Voor het eerst in 14 jaar is KWF niet langer het sterkste merk in goededoelenland. Het jongere merk KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt het stokje van KWF over. Dit blijkt uit het jaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Vanaf de eerste onderzoeksmeting in 2010 prijkte KWF steevast bovenaan de lijst van goede doelen met de sterkste reputatie. Het was zelfs jarenlang het allersterkste merk van Nederland, ook vergeleken met commerciële merken zoals bol en Albert Heijn. Hierin is dit jaar verandering gekomen: KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt de koppositie van KWF over.

Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Voorheen profileerde KWF zich als dé kankerbestrijder van Nederland. Door zich meer te richten op het voorkomen van kanker, maar vooral ook door het inkorten van de naam naar KWF heeft de organisatie voor nu de glans van zijn magische status verloren. KiKa staat daardoor nu aan kop, maar heeft nog niet het reputatieniveau van het oude KWF Kankerbestrijding bereikt. Op bekendheid en binding kan het merk nog groeien, maar de waardering voor KiKa in hun strijd voor het kind is ongekend hoog.’

Top 5 goede doelen totale bevolking in 2024 (+ positie in 2023)
1.            (3) KiKa
2.            (1) KWF
3.            (5) Rode Kruis
4.            (2) Voedselbank
5.            (6) Unicef

Politieke kleur
In het onderzoek is ook gekeken of de politieke kleur uitmaakt voor het geven aan en vertrouwen in goede doelen. Volgens Beerda vormt de verrechtsing van de Nederlandse samenleving een bedreiging vormt voor de goede doelen. Vooral de internationale hulporganisaties kunnen weinig steun verwachten van de rechtse kiezers. Bij de overtuigd linkse kiezers hebben deze hulporganisaties verreweg de sterkste reputatie. Unicef, Artsen zonder Grenzen en War Child behoren voor hen zelfs tot de vijf favoriete goede doelen. De rechtse achterban heeft vooral oog voor organisaties die goed doen in eigen land. Voor hen zijn KiKa, KWF en de Dierenambulance de belangrijkste goede doelen.

 Top 5 goede doelen rechtse achterban
1.            KiKa
2.            KWF
3.            Dierenambulance
4.            Ronald McDonald Kinderfonds
5.            Rode Kruis

Top 5 goede doelen linkse achterban
1.            Voedselbank
2.            Unicef
3.            Rode Kruis
4.            Artsen zonder Grenzen
5.            War Child

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken