1 april: creativiteit met een twist

1 april: creativiteit met een twist
  • Algemeen
  • 1 apr 2025 @ 00:15
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het is weer 1 april – de dag waarop we elkaar traditioneel voor de gek houden. Elk jaar duiken ze op: de leukste, flauwste, scherpste en soms zelfs verrassend geloofwaardige grappen. En dit jaar is het aanbod opvallend groot. Zijn we toe aan wat luchtigheid? Of maakt AI het een stuk gemakkelijker om die beelden te creëren?

Op deze pagina vind je een bonte verzameling 1 aprilgrappen van dit jaar. MarketingTribune wist er al flink wat te spotten, maar de grappen blijven binnenstromen – dus ongetwijfeld hebben we er een paar gemist.

Eerst een stukje geschiedenis

Op 1 april 1572 namen de watergeuzen het Zuid-Hollandse vestingstadje Brielle in. Die onverwachte actie luidde het begin in van een revolutie die uiteindelijk zou leiden tot een onafhankelijke Nederlandse staat. In Brielle wordt die historische gebeurtenis elk jaar herdacht tijdens de zogeheten Kalknacht: in de vroege ochtend van 1 april trekken inwoners met een emmer kalk en een kwast de straat op, om grappige teksten op ramen van huizen en winkels te schrijven. Een traditie vol knipoog en lef – precies zoals 1 april bedoeld is.

Papier hier!

Wie kent ‘m niet… Holle Bolle Gijs. De interactieve prullenbak van de Efteling heeft een update gehad en kan nu verschillende soorten afval onderscheiden. Zo accepteert hij geen plastic flesjes meer en weet hij ook op een ‘hippe’ (on)gepaste manier de donateur van het afval terecht te wijzen: ‘OMG, poep lust ik nie.’ Vanaf dinsdag is Holle Bolle Gijs slimmer, moderner én eerlijker. Nou, wij zetten ons stoeltje er alvast naast, deze gevatheid willen we niet missen!

 


Chardon Tea please

Wijnliefhebbers, opgelet! Gall & Gall introduceert de nieuwste innovatie op het gebied van wijn: ‘Chardon-Tea – de eerste thee met de verfijnde smaak van Chardonnay, gewoon in een theezakje! Zo geniet je heel gemakkelijk overal van je favoriete wijn!’ Volgens de drankenspeciaalzaak is dit mogelijk dankzij een uniek droogproces waarbij ingedroogde druiven, kruiden en specerijen worden gecombineerd, waardoor de fruitige tonen en subtiele houtachtige aroma’s perfect behouden blijven. Het resultaat is een wijn die ruikt en smaakt naar een echt glas wijn. Daar drinken wij een glaasje op!

Voor niets gaat de maan op

Soms kom je van die berichten tegen waarvan je hoopt dat ze echt zijn. Technisch dienstverlener Hoppenbrouwer komt met een geweldige innovatie: maanpanelen. De maan reflecteert immers zonlicht en is daarmee een onbenutte energiebron, volgens het bedrijf. Met de groei van zonne-energie ontstaan er steeds vaker pieken in de elektriciteitsproductie op zonnige momenten. Juist ’s avonds, wanneer het energieverbruik toeneemt door bijvoorbeeld (vaat)wasmachines en het opladen van elektrische auto’s, is er geen zonlicht meer. Henny de Haas, CEO van Hoppenbrouwers, ziet enorme kansen: ‘We krijgen steeds vaker te maken met een overbelast stroomnet, maar na regen komt maneschijn! Slimme innovaties als deze helpen om het opwekken van energie beter te verdelen. De resultaten zijn tot nu toe veelbelovend, dus als deze technologie zich verder ontwikkelt, kan het een enorm positieve impact hebben.’ Ze zijn nog op zoek naar testers



Onweerstaanbaar voor je kat

Binnen de redactie van MarketingTribune zijn de kattenbezitters in de meerderheid. Dus wij weten heel goed dat katten precies doen waar ze zelf zin in hebben. En dat strookt niet altijd met wat wij willen. Maxi Zoo Nederland komt nu met Cattraction, een parfum dat je onweerstaanbaar maakt voor katten. Dankzij zorgvuldig geselecteerde ingrediënten zoals kattenkruid (catnip) en silvervine (matatabi) trekt dit parfum de aandacht van je favoriete viervoeter en stimuleert de speelse en knuffelige kant van je kat. Of je nu de band wil versterken tussen jou en je eigen kat of juist indruk wil maken op andere katten die je ontmoet, meldt Maxi Zoo, Cattraction zorgt voor een unieke interactie. Nou, dat zien wij wel zitten!

Voor wie één krat gewoon niet genoeg is

Achterop kan alles volgens fietsenmerk Gazelle, dus is het niet gek dat ze nu een oplossing hebben bedacht om maar liefst twaalf kratten mee te nemen. Met de Cabby Spin biedt het merk tijdens Koningsdag een slimme transportoplossing, ideaal voor feestvierders, dj’s en marktlopers. Want hoe krijg je anders al je spullen, drankjes en koopwaar in één keer mee? De Cabby Spin is voor iedereen die groots wil uitpakken deze Koningsdag. En een Gazelle Cabby heeft, want op een ‘gewone’ fiets is één krat al een uitdaging.

Hyundai zuigt! (En dat is goed nieuws)

Hyundai introduceert Road CleanUp: een innovatief reinigingssysteem dat tijdens het rijden zwerfafval, bladeren en zelfs kauwgom van de weg verwijdert. De technologie maakt gebruik van een combinatie van slimme sensoren en mechanische reinigingssystemen. Geavanceerde sensoren detecteren zwerfafval en activeren het schoonmaaksysteem. Ingebouwde filters recyclen plastic en andere materialen om afvalbeheer te optimaliseren. De GumBlaster verwijdert vastzittende kauwgom effectief van het asfalt. Momenteel wordt de technologie getest op de elektrische IONIQ 9. Schoon rijden krijgt zo wel een heel nieuwe betekenis. We kunnen niet wachten om een proefritje aan te vragen.

Niet geschikt voor op je broodje hamburger

We hebben er eerder al een bericht aan gewijd, maar we vinden ‘m te leuk om niet mee te nemen in dit overzicht: de Aaahh-gurk van seksspeeltjesmerk EasyToys en augurkenproducent Kesbeke. Deze groene vibrator in augurkvorm is het resultaat van een samenwerking dat inspeelt op de hype rond augurken én het toegankelijk maken van seksueel genot met een knipoog. Na eerdere ludieke samenwerkingen (zoals met Hema en Kruidvat) gaat EasyToys nu all-in met de tafelzurenkoning. Resultaat: een vibrator die knalt van smaak… eh, kracht.

Staatsbosbeheer goes sci-fi: The Forest Patrol komt eraan

In een aantal Brabantse natuurgebieden vindt op dit moment een test plaats met ‘robots om de drukte in de natuur in goede banen te leiden’, als we Martijn van der Linden van Staatsbosbeheer mogen geloven. Staatsbosbeheer is hiervoor een samenwerking aangegaan met de Technische Universiteit Eindhoven en kijkt of ze deze hulp ook kunnen inzetten in de Loonse en Drunense Duinen. Bij het zien van de beelden krijgen we toch wel een beetje de kriebels, en dat komt niet door de ‘normale’ kriebelbeestjes.



Niet achter de geraniums, maar achter het bureau

Waarom zou pensioen het einde zijn van je carrière? Uitzendbureau Daan zoekt ervaren krachten van 75 jaar en ouder voor functies in HR, zorg, onderwijs en meer. Werken houdt je fit, scherp én sociaal volgens het uitzendbureau: geen 9-tot-5-mentaliteit nodig, kies de klusjes die bij jouw levensstijl passen. Deel je kennis, maak een praatje bij de koffieautomaat en laat de jeugd (van tegenwoordig) profiteren van jouw ervaring. Bij Daan telt talent, niet leeftijd. Tijd om dat colbertje weer uit de kast te halen!

Maak je droom waar

Tsja… wat zullen we hierover zeggen? Altijd al kast willen worden? Bij Ikea kan het! Leuk detail: het smaakt naar Zweedse balletjes.

Primeur: de e-mand van Lidl

Lidl introduceert als eerste supermarkt in Nederland het winkelmandje dat jou volgt. Activeer 'm eenvoudig via de Lidl Plus-app, en je mandje rijdt vanzelf achter je aan terwijl jij je focust op de boodschappen. Geen gesjouw meer, geen gezeul — gewoon relaxed shoppen. Kun je je partner voortaan thuislaten 😉.



Mysterieuze sokverdwijningen zijn passé

De uitvinding van de eeuw, als we het zo mogen noemen: de nieuwe sokkenlijn van Hema. Ideaal, want zo raak je nooit meer één sok kwijt.

Voortaan uitgerust op je bestemming

Altijd al gedacht: Groningen is net iets te ver weg? Goed nieuws! Marketing Groningen onderzoekt de komst van een heuse slaaptrein naar het noorden. Het idee: ’s avonds instappen in de Randstad, lekker slapen met het rustgevende geluid van de Waddenzee op de achtergrond en de volgende ochtend uitgerust wakker worden in het bruisende hart van het Noorden — mét ontbijt van Groningse producten (denk: poffert, Groningse kaas en koffie van lokale bonen). ‘We kunnen Groningen niet dichterbij brengen, maar wel de drempel verlagen om de reis toch te maken’, aldus initiatiefnemer Marketing Groningen. ‘Een slaaptrein is de perfecte manier om de reis gevoelsmatig korter te maken.’ Begin april start Marketing Groningen met een marktonderzoek. Daarmee onderzoekt de organisatie of er interesse is voor het reizen met een slaaptrein. Er gaat immers niets boven een goede nachtrust.

Ontspannen tussen de dieren?

Dat kan. Welkom in de rust van het wild — midden in Rotterdam. Diergaarde Blijdorp lanceert een unieke wellnesservaring waarbij natuur, ontspanning en dieren samenkomen. Kom tot jezelf tijdens een Flamingo Flow yogales, pak een flinke dosis vitamine D in het neushoornverblijf of warm op in de nieuwe sauna met uitzicht op oeroude dieren. Dit is het moment om op te laden in een bijzondere omgeving waar mens en dier in harmonie zijn. Even weg uit de drukte, helemaal in balans. Deze unieke kans laten we niet aan ons voorbij gaan natuurlijk.



Ontspannen in yoghurt is nu écht een ding

Bij Zuivelhoeve weten ze wel raad met yoghurt. Binnenkort opent op het landgoed in de Achterhoek de allereerste Zuivelhoeve Spa, toepasselijk genaamd Spa Zuivel. Bezoekers kunnen zich hier onderdompelen in een wellnesservaring waarin zuivel centraal staat. Letterlijk. Denk aan huidverzachtende yoghurtbaden, eiwitrijke gezichtsmaskers en ‘wei-opgietingen’ in de sauna. Afkoelen doe je onder een stortdouche met verfrissende yoghurt, en wie trek krijgt, kan terecht in de winkel vol Zuivelhoeve-lekkernijen. Want waarom zouden ze alleen hun yoghurt de ultieme rust geven…

De Groene Knop: speciaal voor drukverslaafden

Blijven drukken op het knopje bij het stoplicht: volgens velen helpt het om het licht sneller op groen te krijgen. En binnenkort heeft het ook écht zin. Advies- en ingenieursbureau Prommenz introduceert namelijk de Groene Knop – een verkeerslichtknop die bij elke drukbeweging energie opwekt. Het idee is verrassend eenvoudig. In de knop zit een kleine dynamo verwerkt die stroom genereert zodra je hem indrukt. Die energie wordt opgeslagen en gebruikt om het verkeerslicht van stroom te voorzien. Voorlopig wordt de knop geplaatst op drukke kruispunten, waar genoeg verkeer langskomt om het systeem draaiende te houden. De redactie maakt zich vooral druk om alle duimblessures die het op kan leveren.



De online shopbeleving, gewoon offline

Online shoppen is makkelijk, snel en je hoeft er de deur niet voor uit. Maar volgens Antoine Huiberts, eigenaar van Expert Breezand, missen veel mensen daardoor iets belangrijks: de charme van een échte winkel. ‘We hebben prachtige winkels, maar mensen weten het soms gewoon niet meer’, aldus Huiberts. Daarom komt Expert Breezand vanaf 1 april met een bijzondere primeur. Alles wat je online gewend bent, vind je nu ook in de winkel. Inclusief wachtmuziekjes en AI-chatbots voor al je vragen. Pak die online shopervaring nu ook op locatie, je computer kun je thuis laten.



Pizza met pit… en paneerlaag

Je houdt ervan of gruwelt bij het idee: de Bitterbal pizza van New York Pizza met echte Kwekkeboom ovenbitterballen. Hier op de redactie vragen we ons vooral af: zit daar dan ook mosterd bij?

Betaal je ticket met koffie schenken of bagage sjouwen

Altijd al steward(ess), copiloot of koffersjouwer willen zijn? Vanaf 1 april biedt CheapTickets.nl reizigers de kans om hun ticket bij elkaar te verdienen met het gloednieuwe Crew for a Day-programma. In plaats van te betalen met geld, betalen deelnemers in natura: met hand- en spandiensten aan boord of op de grond. Denk aan drankjes serveren, bagage inladen of de piloot helpen navigeren. Volgens CheapTickets.nl is dit hét antwoord op het personeelstekort én de hoge reiskosten. Reizigers volgen een korte online training en melden zich op de dag van vertrek bij een speciale balie. Daarna kunnen ze direct aan de slag — of beter gezegd: aan boord. Een unieke ervaring is het zeker!

KLM heeft de juiste toon te pakken

We blijven nog even in de lucht, want vanaf 1 april voegt KLM een verrassende nieuwe functie toe aan het entertainmentaanbod: kAIRaoke. Passagiers kunnen voortaan hun zangtalent laten horen op 10.000 meter hoogte. Of je nu kiest voor een solo-optreden of een duet met je buurman of -vrouw, de cabine wordt jouw podium. Nu maar hopen dat er geen valszingers op je vlucht zitten.

Onweerstaanbaar met Eau de Croissant

Altijd al willen ruiken naar een versgebakken croissant? Albert Heijn maakt die droom werkelijkheid met de introductie van Eau de Croissant: een verfijnde geur met tonen van roomboter, een vleugje goudbruine korst en een hint van Parijse ochtend. Althans, dat hopen wij dan maar.

Of ik wát lust?

Twaalf jaar geleden kwam worstmaker Brandt & Levie met de ‘Of je worst lust’-boxer. Inmiddels vonden ze het tijd voor een nieuw opvallend kledingstuk. Deze keer niet voor onder de gordel, maar erboven: de ‘Of je borst lust’-BH. De BH wordt omschreven als een ‘statement van comfort en inclusiviteit’, en is – net als de worsten – stevig waar nodig en zacht waar gewenst. Maar of het nou iets is om je tanden in te zetten…

Knorr maakt tussenstop in Nederland

Na 43 jaar culinaire wereldreizen is het zover: Knorr keert terug naar huis. Binnenkort liggen de nieuwste wereldgerechten in de schappen – en nog wel van eigen bodem: de Hollandse AVG (Aardappelen, Vlees, Groente). De keuze: broccoli met slavink, sperziebonen met braadworst, bloemkool met een karbonaadje en spruitjes met gehaktbal. De gerechten zijn – geheel in lijn met de AVG-traditie – eenvoudig te bereiden, herkenbaar van smaak en perfect voor wie houdt van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.


@knorrnederland Na 43 jaar wereldgerechten is ook de Nederlandse keuken aan de beurt met ons allernieuwste wereldgerecht: Hollandse AVG. Binnenkort in de schappen. #knorr #moreofknorr #wereldgerecht #hollands #avg #nieuw #soon ♬ original sound - Knorr

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken