Nederlander op camping schuwt buitenlands eten

  • B2b
  • 17 jul 2019 @ 11:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

De Nederlandse campinggast neemt graag hagelslag en pindakaas mee in de reiskoffer en is weinig avontuurlijk in de buitenlandse ingrediëntenmix. Dit en meer blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Vacanceselect onder 800 respondenten.

Tijdens de vakantie op de camping stappen veel Nederlanders van hun kookgewoontes af. Daarentegen wordt er niet snel een gerecht gegeten dat men niet kent. Er wordt een groter budget aan voedsel besteed, ook omdat het gezin vaker uit eten gaat.

Meer uitkomsten: de helft van de mannen bereidt de hoofdmaaltijd. Er wordt een groter budget aan voedsel besteed, ook omdat het gezin vaker uit eten gaat. Als er zelf wordt gekookt, verandert bij driekwart van de ondervraagden de mix van gerechten op het bord nauwelijks: vlees, vis, groente, al dan niet in combinatie met pasta.

Pannenkoekenmix

De barbecue wordt regelmatig aangestoken. Bijna zestig procent (59%) wil broodbeleg als pindakaas en neemt ook hagelslag mee van huis. Nagenoeg hetzelfde percentage (62%) geldt voor koffie en thee. Een kwart stopt propt ook nog een pak pannenkoekenmix in de koffer. De Hollandse pieper blijkt een typisch thuisproduct. Tijdens de campingvakantie in het buitenland geniet deze in elk geval weinig populariteit. Als campinggasten zelf koken zet zestien procent nog aardappels op het menu, waarvan slechts vier procent deze nog meeneemt uit Nederland. Daarentegen kiest 64% voor pasta. Zo'n 54% geeft aan graag de barbecue aan te steken.

Liever geen slakken

Al met al is de Nederlandse vakantiegast op de camping weinig avontuurlijk in de mix van ingrediënten: bij inkoop zijn dit vooral groente, vlees en vis (77%). Aan typisch lokale lekkernijen, die gevoelsmatig veraf staan van de Nederlandse dis, waagt hij/zij zich niet graag. Zo’n zes procent van de ondervraagden heeft wel eens Escargots (slakken) gegeten. Hetzelfde percentage geldt voor het omstreden foie gras (ganzenlever). Gerechten als langue de boeuf (tong van een rund), casu marzu (rotte schaapskaas) en ris de veau (kalfsorgaan) kan maar één procent bekoren.

Tijdens de campingvakantie gooien veel Nederlanders het over een andere boeg bij de bereiding van de maaltijden. Bij meer dan driekwart van de vakantievierders op de camping (76%) is het thuis vooral de vrouw die kookt. Op de camping blijkt dit minder en is het juist de man die achter het fornuis de mouwen opstroopt. Bij de meesten (62%) neemt het koken dertig minuten in beslag. Bij zo'n achttien procent is dit maximaal een uur.

Bekijk hier (nog) meer onderzoeksresultaten.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken