Nederlander op camping schuwt buitenlands eten
- B2b
- 17 jul 2019 @ 11:18
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 17 jul 2019 @ 11:18
- Lucas Boon
De Nederlandse campinggast neemt graag hagelslag en pindakaas mee in de reiskoffer en is weinig avontuurlijk in de buitenlandse ingrediëntenmix. Dit en meer blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Vacanceselect onder 800 respondenten.
Tijdens de vakantie op de camping stappen veel Nederlanders van hun kookgewoontes af. Daarentegen wordt er niet snel een gerecht gegeten dat men niet kent. Er wordt een groter budget aan voedsel besteed, ook omdat het gezin vaker uit eten gaat.
Meer uitkomsten: de helft van de mannen bereidt de hoofdmaaltijd. Er wordt een groter budget aan voedsel besteed, ook omdat het gezin vaker uit eten gaat. Als er zelf wordt gekookt, verandert bij driekwart van de ondervraagden de mix van gerechten op het bord nauwelijks: vlees, vis, groente, al dan niet in combinatie met pasta.
Pannenkoekenmix
De barbecue wordt regelmatig aangestoken. Bijna zestig procent (59%) wil broodbeleg als pindakaas en neemt ook hagelslag mee van huis. Nagenoeg hetzelfde percentage (62%) geldt voor koffie en thee. Een kwart stopt propt ook nog een pak pannenkoekenmix in de koffer. De Hollandse pieper blijkt een typisch thuisproduct. Tijdens de campingvakantie in het buitenland geniet deze in elk geval weinig populariteit. Als campinggasten zelf koken zet zestien procent nog aardappels op het menu, waarvan slechts vier procent deze nog meeneemt uit Nederland. Daarentegen kiest 64% voor pasta. Zo'n 54% geeft aan graag de barbecue aan te steken.
Liever geen slakken
Al met al is de Nederlandse vakantiegast op de camping weinig avontuurlijk in de mix van ingrediënten: bij inkoop zijn dit vooral groente, vlees en vis (77%). Aan typisch lokale lekkernijen, die gevoelsmatig veraf staan van de Nederlandse dis, waagt hij/zij zich niet graag. Zo’n zes procent van de ondervraagden heeft wel eens Escargots (slakken) gegeten. Hetzelfde percentage geldt voor het omstreden foie gras (ganzenlever). Gerechten als langue de boeuf (tong van een rund), casu marzu (rotte schaapskaas) en ris de veau (kalfsorgaan) kan maar één procent bekoren.
Tijdens de campingvakantie gooien veel Nederlanders het over een andere boeg bij de bereiding van de maaltijden. Bij meer dan driekwart van de vakantievierders op de camping (76%) is het thuis vooral de vrouw die kookt. Op de camping blijkt dit minder en is het juist de man die achter het fornuis de mouwen opstroopt. Bij de meesten (62%) neemt het koken dertig minuten in beslag. Bij zo'n achttien procent is dit maximaal een uur.
Bekijk hier (nog) meer onderzoeksresultaten.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers