Crisis? Wat nou crisis!

Crisis? Wat nou crisis!
  • B2b
  • 3 sep 2021 @ 13:57
  • 9724 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 3 sep 2021 @ 13:57
  • 9724 x gelezen
  • Sales

We zijn ruim over de helft van 2021. Begin dit jaar vlogen de trendrapporten je om de oren, maar wij staan we nu op het gebied van digital marketing? Bart Meerdink, partner bij Beeckestijn Business School geeft een update op zijn trendrapport 2021.

2021 was het jaar waar we eind 2020 reikhalzend naar uitkeken. Maatregelen zouden verdwijnen en het post-corona tijdperk beginnen. Helaas zijn, medio 2021 de maatregelen nog steeds van kracht en hopen we dat een 4e golf zal meevallen.  De versnelde digitalisering blijft een feit. Waar staan we qua digitale marketing? Hoe zit het met de trends uit het trendrapport van begin 2021? Lang verhaal kort; De trends uit het rapport zijn een halfjaar later nog relevant:
 

Trend 1: Je product en services als grootste differentiator.

Trend 2: Cookieless adverteren en toenemend belang van 1st party data

Trend 3: Social Media; meer echokamers én meer commerce

Trend 4: B2B marketing en sales is (eindelijk) stevig gedigitaliseerd

Trend 5: Iedereen wil direct-to-consumer!

Trend 6: Draag als marketeer echt bij aan betere wereld

Download het trendrapport voor meer informatie over deze trends.

Enige kanttekening is de cookiesoep die misschien toch niet zo heet gegeten wordt aangezien Google tot 2023 wacht met het uitfaseren. Al komen blogs en webinars over de alternatieven als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast is Trend 6 actueler dan ooit. Covid-19 heeft hopelijk definitief de ogen geopend dat groei meer inhoudt dan harde economische groei. Wealth vs Health. Als bedrijf (en dus als marketeer) moet je kleur bekennen en verantwoorden wat de impact van je product is op de planeet, de mensen en je eigen medewerkers.

Een paar extra ontwikkelingen dit jaar, die ik wil uitlichten.

Crisis? Wat nou crisis! Er is zoveel werk!
In het begin van dit jaar was er veel economische onzekerheid. De miljarden van de NOW-regeling hielden veel bedrijven overeind. Gevreesd werd voor een faillisementsgolf en toenemende werkloosheid. Boy were we wrong. De Nederlandse economie herstelt ongekend snel en boven verwachting. Bedrijven als Dille & Kamille en Auping scoren door vrijwillig de steun terug te betalen.

De economische situatie heeft een grote impact op digitale marketing. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel vraag is naar digital marketeers. Bedrijven willen meegroeien en schakelen sneller bureaus in.

Aan de uitvoerende kant is er een groot tekort aan SEA specialisten, programmatic consultants, content creators, campagnemanagers. Aan de andere kant worden veel strategen en business directors gevraagd. Ik ken geen bureau zonder vacatures.

Ondertussen groeien ook e e-commerce ratio’s stevig door, wat vraagt om nog meer onlinespecialisten.

Daarnaast zien we dat alles in hoog tempo digitaliseert. Dat betekent dat er steeds meer digitale producten en services ontstaan. Vaak Software as a Service (SaaS) based. Al die producten moeten worden bedacht, gebouwd, gemanaged en verkocht. Dit betekent een dringend tekort aan o.a. developers, product owners, data analisten en customer succes managers.

VAN POST-ITS PLAKKEN NAAR HARDE DATA SKILLS EN MAROPS
Ook de marketing operatie digitalieert verder. Ik zie dat steeds meer bedrijven loskomen van het denken in ‘online campagnes’. En terecht. Want ook buiten jouw campagne zijn mensen in de markt voor jouw product of dienst. Dus ‘always on’ it is! Dit betekent dat je de journeys continue optimaliseert. Uiteraard op basis van echte data inzichten. En minder door creatieve (customer journey) sessies waarin je post-its plakt of online in Miro sleept.

Continue optimalisatie zorgt voor een verdere groei van MarTech en MarOps. Voor beide adviseer ik je om Frans Riemersma in de gaten te houden. Hij is MarTech docent bij Beeckestijn maar bovenal Europees pionier in deze gebieden. Hij schets in een blog van Brandmaker de volgende 4 aandachtgebieden voor 2021 / 2022:

  1. Aggregation of customer data
  2. Return of CRM
  3. Monitoring of marketing performance
  4. Reinvention of the marketing organization

De laatste gaat veel impact hebben op de kennis en skills die worden verwacht van (digital) marketeers. De verschuiving van de zachte kant naar de harde kant zet door. Het is geen toeval dat we vanuit Beeckestijn momenteel bij 4 grote organisaties programma’s ontwikkelen om de marketeers, IT-ers en data analisten dichter bij elkaar te brengen.

Dus marketeer, ga aan de slag! Nooit eerder lagen er zoveel kansen. Maar je moet ze wel met beide handen aanpakken. Blijf in jezelf investeren en leer nieuwe skills.

Door Bart Meerdink

Make impact 
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinics bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken