De 4 fasen op weg naar Moderne Marketing

De 4 fasen op weg naar Moderne Marketing
  • B2b
  • 6 aug 2014 @ 09:10
  • 9834 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Geen tag

De afgelopen jaren is B2B-marketing in een rap tempo wezenlijk veranderd. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 'de B2B koper' meer dan tweederde van zijn of haar aankooppad aflegt via digitale kanalen.

Dit gegeven zorgt ervoor dat het voor iedere B2B onderneming noodzakelijk is om een online strategie te ontwikkelen, die verweven is met de ondernemingsstrategie. En zichzelf daarmee te transformeren tot de 'Moderne Marketing Organisatie'.

Onderzoeksinstituut Demand Metric omschrijft de Moderne Marketing Organisatie als volgt: 'driving the revenue of the company through the acquisition, engagement and the development and maintenance of long-term, cost effective relationships with customers.'

Om te kunnen bepalen of een onderneming voldoet aan alle criteria van een moderne marketing organisatie ontwikkelde Demand Metric het 'World Class Marketing Organization Maturity Model' 

Op weg naar Modern Marketing Maturity doorlopen organisaties de volgende fasen:

Fase 1: Cost Center
Algemeen
In deze fase wordt marketing gezien als kostenpost. Marketingactiviteiten worden uitgevoerd zonder plan vooraf en zijn vooral reactief van aard.
Budget
Er wordt vooraf geen budget gereserveerd voor marketing en uitgaven zijn ad-hoc.
Processen
De organisatie beschikt niet over vastgelegde marketingprocessen.
Instrumenten
De organisatie gebruikt geen of nauwelijks marketing-technologie
Metrics
Er worden geen metrics gebruikt en de focus ligt met name op adverteren, waarbij men vooral kijkt naar aantal advertenties en/of vertoningen.

Fase 2: Revenue Neutral
Algemeen
In deze fase van het Maturity Model wordt marketing nog steeds op reactieve basis bedreven, hoewel er wel al sprake is van enige campagneplanning. Een strategisch plan ontbreekt echter.
Budget
Er worden vooraf kleine budgetten vrijgemaakt voor marketingcampagnes en -acties, bijvoorbeeld voor vakbeurzen.
Processen
De organisatie beschikt over enkele vastgelegde repeteerbare marketingprocessen.
Instrumenten
De organisatie beschikt over een klantensysteem, e-maildatabase en/of een e-mailmarketingsysteem.
Metrics
Er wordt voornamelijk gestuurd op e-mailmetrics, zoals open-rates, click through rates en inschrijvingen.

Fase 3: Revenue Contributor
Algemeen
In deze fase wordt marketing aangepakt vanuit een strategisch marketing plan en daaraan gekoppelde campagnes.
Budget
Er is een marketingbudget, waarbij business cases worden samengesteld om investeringen te onderbouwen.
Processen
Er zijn processen geformuleerd en op bepaalde onderdelen vinden metingen plaats.
Instrumenten
De organisatie beschikt over CRM en marketing automation met enige mate van integratie.
Metrics
Belangrijke metrics zijn: Cost-per-Lead, aantal Sales Qualified Leads.

Fase 4: Profit Center
Algemeen
In deze fase maakt marketing een integraal en cruciaal onderdeel uit van de ondernemingsstrategie.
Budget
Budget wordt gebaseerd op omzetdoelen.
Processen
Alle processen zijn beschreven, worden gemeten, beheersd en geoptimaliseerd.
Instrumenten
Alle systemen zijn geïntegreerd en leveren real-time business informatie.
Metrics
Belangrijke metrics zijn customer lifetime value (CLV), merkwaarde, aankoopkosten en ROI

Hopelijk geeft deze classificering je enige inzicht in de fase waarin jullie eigen onderneming zich bevindt. Ik nodig je van harte uit om hieronder je gedachten te plaatsen.

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken