Worden je blogs niet gelezen? Deze SEO-tips helpen!
- B2b
- 15 aug 2016 @ 08:30
- Link
- Zoekmachine
- 15 aug 2016 @ 08:30
- 274
Voordat je start met het schrijven van een blogartikel is het belangrijk dat je goed nadenkt over het onderwerp. Denk hierbij vanuit het perspectief van de doelgroep, want het blogartikel moet aansluiten op hun wensen. Als het schrijven en de laatste correctierondes achter de rug zijn, kun je aan de slag met SEO, ofwel zoekmachine-optimalisatie. Hiermee verhoog je de kans dat jouw blogartikel wordt gevonden in zoekmachines. In dit artikel volgen een aantal SEO-tips voor bloggers.
1. Zorg voor een goede meta-description
Om jouw blogartikel vindbaar te maken, is het belangrijk dat je voor een goede beschrijving, ofwel meta-description, zorgt. Dit is namelijk de tekst die iemand als eerste leest in de zoekmachineresultaten. Hoe moet zo'n beschrijving er dan uitzien? Geef een samenvatting van het artikel: kort, krachtig, overtuigend en prikkelend. Op die manier vergroot je de kans dat mensen verder gaan lezen. Als je geen meta-description opneemt, gebruikt een zoekmachine vaak de eerste 160 tekens van het artikel.
Hieronder zie je een voorbeeld van een meta-description:
Let er op dat je aan een dergelijke beschrijving maar maximaal 160 tekens kunt besteden. Als je meer dan 160 tekens gebruikt, wordt de beschrijving niet volledig getoond. Vergeet niet om keywords te gebruiken in de meta-description.
2. Gebruik de lijst 'Writing Effectively for Search Engines'
Wanneer je de onderstaande punten van Google in gedachten houdt, verhoog je de kans dat jouw blogartikelen worden gevonden in zoekmachines. Deze punten zijn opgesteld door Plattsburgh State University of New York:
- Google houdt van tekst.
- Google houdt van gestructureerde documenten.
- Google houdt van nieuwe content.
- Google houdt van hyperlinks.
- Googlebot houdt van paginalinks.
3. Gebruik een goede titelstructuur
Joost de Valk biedt een aantal goede tips met betrekking tot de titels van blogartikelen. Hij vertelt dat de structuur van titels (koppen) een belangrijk element is van SEO. De titels van een artikel bepalen namelijk voor zoekmachines welke delen van de inhoud belangrijk zijn en hoe deze met elkaar in verbinding staan. Er zijn verschillende structuren te onderscheiden. Een blogpagina heeft bijvoorbeeld een andere structuur dan een homepage.
Hieronder vijf basisprincipes van Joost de Valk over titelstructuur:
- De belangrijkste titel van de pagina moet Kop 1 (H1) zijn, ofwel de hoofdtitel.
- Er is meestal één hoofdtitel (H1) op een pagina.
- Subkoppen behoren tot Kop 2 (H2) en sub-subkoppen tot Kop 3 (H3) enzovoort.
- Elke kop moet waardevolle keywords bevatten.
- Titels en subkoppen helpen de lezer bij langere artikelen om direct naar de delen te gaan die hij of zij interessant vindt.
Heb jij nog meer SEO-tips voor bloggers? Ik hoor ze heel graag!
- meta-description
- Heuvel Marketing
- Leonie van de Wolfshaar
- SEO
- blog
- titel
- zoekmachine
- Joost de Valk
- kop
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
- Marketingtransfers week 46, 202514-11-2025
- GS1 lanceert bewustwordingscampagne... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

