4 manieren om links naar je website te verzamelen

4 manieren om links naar je website te verzamelen
  • B2b
  • 17 mei 2016 @ 09:00
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • BloggenMarketingZoekmachine

Het is essentieel dat je zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige links naar je website verzamelt. Dit leidt vaak tot een hogere positie in zoekmachines voor bepaalde zoektermen. Daarnaast leveren veel kwalitatief hoogwaardige inbound links ook meer bezoekers op. In dit artikel bespreek ik vier manieren om links naar je website te verzamelen.

1. Aanmelden bij webdirectories
Webdirectories zijn pagina's die een verzameling links vertonen die vaak zijn opgedeeld naar thema en categorie. Vaak beslist een redacteur of een link wel of niet wordt opgenomen in een directory. Zorg dus altijd voor een passende omschrijving van de link en geef deze de bijbehorende relevante zoekterm als naam (anchor text). Een voorbeeld van een webdirectory is een voor je vakgebied relevante dochterpagina van Startpagina. 

Het aanmelden van links bij webdirectories is een zeer arbeidsintensieve klus. Het is aan te bevelen om deze klus uit te besteden aan experts. Dat zal je veel tijd besparen en de gemaakte investering zal snel terugverdiend worden. 

Overigens bevat de software van Hubspot een handige module waarmee je op eenvoudige wijze kunt zien, welke binnenkomende links naar je website gaan en welke daarvan het meeste 'gewicht' hebben in de ogen van Google. Tevens kun je met deze module zien welke belangrijke inkomende links naar de websites van je concurrentie wijzen.

2. Het ruilen van links met andere websites in je vakgebied
Een andere manier om het aantal links naar uw website te vergroten, is door links te ruilen. Je kunt met andere website-eigenaren afspreken om elkaars link weer te geven. Overigens is het voor de Google-ranking wel gunstiger als websites naar jouw website linken, zonder dat je ernaar terug linkt. 

3. Deelnemen aan discussies over je vakgebied
Een andere manier om het aantal inkomende links naar de eigen website te vergroten, is door op internet actief deel te nemen aan discussies over je vakgebied.

Er zijn bijvoorbeeld op LinkedIn genoeg groepen waarin branche-gerelateerde vragen worden gesteld door collega-ondernemers. Bij de meeste netwerksites kun je gratis een profiel aanmaken voor je eigen onderneming en/of jezelf. Het is aan te raden om in dit profiel, naast je eigen personalia en beschrijving van je onderneming ook de URL van je website te vermelden.

Als je vaak genoeg zinnige bijdragen levert aan discussies, vragen en dergelijke., ga je merken dat het bezoek aan je eigen website zal toenemen. Omdat Google links van dit soort websites veelal niet meeneemt in de bepaling van de autoriteit van je domeinnaam, heeft deze manier van linkbuilden niet veel geweldig effect op de zoekranking.

4. Het schrijven van artikelen
Naast bovengenoemde fora kent internet voldoende websites die je de gelegenheid bieden om geschreven artikelen te plaatsen – ook wel gastbloggen genoemd. Dit is een uitstekende manier om je kennis over je eigen vakgebied ten toon te spreiden. Ook hier is het aan te raden om in je handtekening en profiel de URL van je website-adres te vermelden. Let er wel op dat je artikelen niet overlopen van promotioneel taalgebruik, maar ook daadwerkelijk een goede inhoudelijke bijdrage leveren.

Heb je zelf ook nog aardige tips om inkomende links te verzamelen? Plaats hieronder dan gerust een reactie!  

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken