[column] Artificial intelligence voor beginners

[column] Artificial intelligence voor beginners
  • B2b
  • 23 jun 2020 @ 11:46
  • 16451 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AI

Meer en meer werk wordt tegenwoordig geautomatiseerd. Veel mensen houden zich bezig met het aansturen van tools en machines in plaats van het zelf handmatig uitvoeren van hun oorspronkelijke werkzaamheden. Hoe gedijt de marketeer in dit nieuwe Umfeld?

De meeste moderne marketeers werken met een groot aantal tools die hun taken een stuk effectiever en strategischer maken. 

Wist je dat uit onderzoek van The Stamford Firm een 270% groei in het gebruik van AI binnen marketing naar voren kwam? En dat, volgens PwC, meer dan 72% van de (US) leidinggevenden gelooft dat AI onmisbaar is voor de ontwikkeling van mogelijkheden binnen een bedrijf? Dit is imposant en deze groei lijkt dit jaar gewoon door te zetten. Spannende tijden met zeeën aan nieuwe mogelijkheden. 

Wat is AI? 

Heel kort gezegd gaat het bij AI om computers die menselijke taken uitvoeren. Het is de bedoeling van AI ontwikkelaars om systemen zo te ontwikkelen dat ze precies zo denken als de mens. Door middel van ‘machine learning’ weten bepaalde systemen zichzelf inmiddels steeds meer te verbeteren, waardoor ze steeds preciezer leren te werken en inderdaad meer in de buurt komen van het uitvoeren van menselijke acties. 

Echter, zo ver zijn de meeste AI systemen nog niet. Veel AI tools handelen momenteel gebaseerd op menselijk denken en op basis van vooraf ingestelde regels. Denk bijvoorbeeld aan de chatbot, de robot stofzuiger of Siri of Echo.

Geïntimideerd door AI 

AI is voor velen nog een nieuw begrip. De toepassing hiervan lijkt ingewikkeld en schrikt ondernemers en marketeers daarom soms wat af. En dat, terwijl de inzet van hiervan inmiddels juist essentieel is om een bedrijf echt te laten groeien. Immers, de concurrent doet het ook - en achterlopen wil je niet. 

"AI isn’t simply another buzzword; it absolutely has a place in marketing technology and will yield substantial benefits. We’ve arrived at the inflection point where legitimate AI-powered marketing solutions align with marketers’ readiness. To prepare for the future of marketing, brands need to advance their understanding of AI and start testing solutions today. " - Forbes, Forrester VP Joe Stanhope. 

Om je te laten zien dat AI niet ingewikkeld en juist nuttig kan zijn, zetten we in deze blog 4 laagdrempelige AI tips op een rijtje.

Met deze tips hopen we AI praktisch en toegankelijk te maken, en te laten zien hoe bedrijven met minder technische kennis toch up-to-date kunnen blijven met de nieuwste marketing technieken.  

Ben je marketeer? Dan helpen deze tips je wellicht bij het implementeren van de eerste AI functies bij een nieuw bedrijf. Ben je voor je eigen bedrijf aan de slag gegaan met een marketing strategie? Dan hopen we dat deze blog je helpt bij het succesvol implementeren van de eerste AI stappen. 

  1. Social listening

Een mooi eerste voorbeeld van een AI techniek die binnen vrijwel elke marketing strategie past is ‘social listening’. 

Jaren geleden vroegen marketeers en bedrijfseigenaren zich af wat er zoal gezegd werd over hun bedrijf. Werd er geklaagd op Twitter? Stonden er aanwijzingen op Facebook waarmee ze wellicht hun bedrijf of product konden verbeteren? Of werden er vragen gesteld op social media die over het hoofd werden gezien? 

Marketeers besteedden dan ook uren aan het doorzoeken van social media en online fora, op zoek naar vermeldingen van hun merk, hun branche, hun product of hun concurrent. In de hoop daar interessante informatie vandaan te halen, wat vaak ook lukte maar veel te veel tijd kostte. 

Door middel van AI tools kan nu in slechts enkele seconden het hele internet worden doorzocht op zoek naar een bedrijfsnaam of keyword. Het enige dat je hoeft te doen is het invullen van een zoekwoord en een tool geeft je een keurig overzicht van alles wat er online gebeurt rondom dit woord. Makkelijk en extreem waardevol voor ieder bedrijf. 

De laatste jaren hebben we een aantal handige tools zien verschijnen die makkelijk zijn in gebruik en zeker geen verregaande technische kennis vergen. Een paar mooie voorbeelden zijn Brand24, Mention en Brandwatch (iets duurder). Geavanceerde AI, toegankelijk voor iedereen. 

Door middel van AI tools kan nu in slechts enkele seconden het hele internet worden doorzocht op zoek naar een bedrijfsnaam of keyword

  1. E-mail marketing 

De meeste bedrijven maken gebruik van e-mail marketing. Ze verzamelen de e-mail adressen van hun klanten en leads een sturen regelmatig updates en aanbiedingen door. 

Dit werkt over het algemeen goed, maar brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Zo weet je nooit zeker of al je contactpersonen wel zitten te wachten op je mails. Stuur je een aanbieding rond? Dan zal dit voor sommigen precies op het juiste moment komen, maar zullen anderen helemaal nog niet klaar zijn voor een aankoop. Iedereen bevindt zich immers op een ander moment in de buyer journey, en het is lastig om je e-mails zo te timen dat ze bij iedereen in goede aarde vallen. 

Gelukkig zijn er inmiddels AI technieken ontwikkeld die marketeers kunnen helpen bij deze timing. Met geautomatiseerde campagnes kun je nu, gebaseerd op klantdata, berekenen wie je wanneer het beste kunt benaderen met je e-mails. Deze technieken maken gebruik van gegevens zoals eerdere aankopen, interesses en browsegedrag op het internet. 

Daarnaast kunnen AI tools berekenen welk type content in je e-mails de meeste conversies oplevert. En ook dit scheelt veel handmatige analyse.

De meeste bedrijven zullen met MailChimp (niet gebouwd op AI, maar maakt gebruik van AI functies) of Drip (gericht op e-commerce shops) goed uit de voeten kunnen. En naar onze verwachting zullen de prijzen de komende jaren alleen maar naar beneden gaan, terwijl geautomatiseerde e-mail campagnes de norm worden. 

  1. Design  

Een laatste en misschien wat minder voor de hand liggende manier waarop bedrijven gebruik kunnen maken van AI is in hun design. Jaren geleden kostte het in elkaar zetten van een video dagen werk door een video editor of designer. Ditzelfde gold voor logo ontwerp of het maken van simpele tekeningen of figuurtjes.

Inmiddels heeft AI ook design veel toegankelijker gemaakt voor marketeers en bedrijven. Voor het maken van simpele logo's, afbeeldingen en video's is inmiddels geen uitgebreide ontwerp opleiding meer nodig. AI tools kunnen nu bijvoorbeeld snelle doodles veranderen in nette figuurtjes, video’s in elkaar zetten op basis van een alleen wat tekst, en logo’s ontwerpen gebaseerd op stijl en kleur voorkeuren. Allemaal binnen een paar seconden, en vaak nog gratis ook. 

Een aantal mooie tools om eens te bekijken zijn Lumen5, Designhill en Google AutoDraw. (Zie hieronder ook video Lumen)

Een marketingstrategie waarin social listening, geautomatiseerde e-mail marketing, AI-gedreven analytics en mooi design een plekje hebben zal zeker voor een goede vooruitgang in bekendheid en sales zorgen

  1. Analytics 

Of je je hier als bedrijf nu bewust van bent of niet alle bedrijven komen om in de data. De meeste organisaties gebruiken tientallen tools die allemaal bepaalde resultaten (data) opleveren. Deze worden vaak opgeslagen in de vorm van scripts, CSV documenten of andere lange lijsten. 

Maar wat kun je vervolgens met deze data? Jaren geleden, vóór de tijd van de AI analyse tools, werden deze data vaak genegeerd of besteedden analysts dagen aan het uitvoeren van berekeningen. 

Dit is inmiddels niet meer nodig. Door de ontwikkeling van AI gedreven analyse tools kunnen al deze gegevens nu razendsnel verwerkt worden en (in het geval van tekstuele data) zelfs worden omgezet in simpele, begrijpbare zinnen (Natural Language). Dit maakt het uitvoeren van waardevolle analyses ineens veel makkelijker. 

AI tools kunnen nu bijvoorbeeld duizenden leads doornemen en bepalen welke het meest waardevol zijn, berekenen of een experiment succesvol was, welke campagnes het meeste opleveren, hoe klanten (waarschijnlijk) op bepaalde acties zullen reageren en hoe je verschillende groepen leads het beste kunt benaderen (segmentatie). 

Ook binnen social media marketing worden AI analyses de norm. Handige tools, zoals bijvoorbeeld Unmetric, berekenen precies wat wel en niet werkt op social media en hoe de resultaten van de concurrent kunnen worden meegenomen in een toekomstige strategie. 

Het aantal AI gedreven marketing analyse tools lijkt tegenwoordig wel oneindig, maar voor velen zal Google Analytics (met het Google Analytics Intelligence platform om de analyses om te zetten in ‘natural language’) het meest compleet en toegankelijk zijn. Crayon is een mooie tool voor uitgebreid analyseren van de competitie en trends, maar hier hangt een prijskaartje aan. 

Conclusie: AI is juist interessant 

Uiteraard zijn de bovenstaande mogelijkheden slechts een selectie van alle taken die door AI uitgevoerd kunnen worden. Voor bedrijven die open staan voor meer AI toepassingen kunnen ook chatbots, dynamische prijzen, verregaande personalisatie, AI gedreven content generatie en AI gestuurde PPC advertenties interessant zijn. 

Voor bedrijven met minder technische kennis of minder budget zijn de bovenstaande vier toepassingen een goede start.

Dit blog is geschreven door Francisca Zimmermann, content marketeer bij Leapforce.

 

 

 



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken