[column] Nemen wij als communicatiemensen voldoende verantwoordelijkheid?

[column] Nemen wij als communicatiemensen voldoende verantwoordelijkheid?
  • B2b
  • 23 nov 2021 @ 10:09
  • 7494 x gelezen
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SchaalX
  • Geen tag

Er gebeurt veel in de maatschappij. We zien de tweedeling die gaande is vanwege de coronamaatregelen, denk aan de rellen, de agressieve benadering bij een vraag of je 1,5 meter afstand wilt houden of mondkapje wil dragen. Zelfs in de politiek is sprake van polarisatie.

Marketing- en communicatieprofessionals: pak je verantwoordelijkheid

Wil ik nu een pleidooi houden voor de tweedeling in de maatschappij, de grotere tegenstellingen of het korte lontje? Of wil ik alle problemen oplossen met dit artikel? Nee. Dat is ook niet mogelijk. Het zit in de genen van de maatschappij. Kijk alleen al naar onze Tweede Kamer. De wijze waarop politici die met elkaar omgaan getuigt ook niet altijd van klasse en stijl en het goede voorbeeld geven.
Onder marketing- en communicatieprofessionals versta ik overigens alle mensen die actief zijn in deze werkvelden. Van marketingverantwoordelijke tot journalist, van online professional tot webcarespecialist. Iedereen die communiceert met de 17 miljoen inwoners van Nederland.

Gebruik je positie als vakgenoot

Het gaat er ons om dat je nadenkt voordat je wat zegt of schrijft of publiceert. Natuurlijk doen heel veel professionals dat al en ben je niet als enige verantwoordelijk. Net zoals met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het tegengaan van het veranderende klimaat en onze rol als professional, kun je ook kijken naar jouw verantwoordelijkheid om ook de inhoud van je boodschap te duiden.

Geef betekenis aan je boodschap

Er wordt veel gepubliceerd zonder fact checking en met regelmaat komt er nepnieuws voorbij. Laten wij als professionals ervoor zorgen dat wat wij communiceren met die 17 miljoen Nederlanders bijdraagt aan het verbeteren van de samenleving in onze maatschappij.

Spreken we onszelf soms tegen?

Een voorbeeld van onduidelijke marketing en communicatie vind ik bijvoorbeeld de discussie rondom de klimaatontwikkelingen. Er komt een rapport uit, daar schrikken we van. Vervolgens komt het op de agenda en zeggen marketing- en communicatieprofessionals: We moeten het opnemen in onze strategie. Tegelijk wordt er geïnvesteerd in producten en diensten die niet aansluiten bij een verbetering van ons klimaat. Elke lezer kent wel een voorbeeld. Deze ondoorzichtigheid geeft weer voeding aan het juist vergroten van de tweedeling.

Dan blijft echter de vraag: Maar hoe dan?

Vooral door inzichten met elkaar te delen en na te denken of dat wat je plaatst wel past op dat moment. Zorg dat de boodschap betekenis heeft en duidt wat mensen ermee moeten en waarom. Bespreek uitingen die je maakt met elkaar. Net als ethiek is het maatschappelijke effect ook een punt van aandacht.
Met onze jonge professionals die het digitale marketing- of communicatieprogramma volgen maken we deze thema’s bespreekbaar. Bewustzijn is daarbij het uitgangspunt. En een verandering begint bij jezelf.

Ik heb dus geen pasklaar antwoord, maar wil wel de aandacht vestigen op de rol die we als marketing- en communicatieprofessional moeten spelen binnen het maatschappelijke speelveld.

 

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken