Biografie Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk en organisator van DeMedia100 en de Cross Media Awards. Samen met Jeroen Mirck beheert hij de platforms Media en Bureaus op MarketingTribune.nl.
Twitter: @BasVlugt
Biografie Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk en organisator van DeMedia100 en de Cross Media Awards. Samen met Jeroen Mirck beheert hij de platforms Media en Bureaus op MarketingTribune.nl.
Twitter: @BasVlugt
De nieuwe tariefstructuur van de Ster gaat niet tot tientallen miljoenen euro's omzetverlies leiden, zoals alom wordt beweerd. Ster-directeur Frank Volmer zegt dit in een video-interview. Zelfs minister Arie Slob (Media) schermt met deze cijfers, maar volgens Volmer kloppen ze niet. 'Mediabureaus spelen een onderhandelingsspel.'
Donderdag 23 november 2017 zal de mediageschiedenis in gaan als de dag dat John de Mol Talpa Network presenteerde. In een afgeladen De La Mar Theater aan het Leidseplein in Amsterdam opende John de Mol zelf de Talpa presentatie met een voordracht, iets wat hij alleen bij hoge uitzondering doet.
RTL zit al een tijd lang in de hoek waar de klappen vallen en de kijkcijfers van oktober laten zien, dat dit nog niet is afgelopen.
In september is de kijktijd met 2,4 procent gestegen. Als we de sportzomer-effecten buiten beschouwing laten, is het maart 2015 geweest waarop de kijktijd voor het laatst is gestegen, dat is 30 maanden geleden.
NDC mediagroep is bezig met een ingrijpende transformatie die het bedrijf van traditionele dagbladuitgever tot een crossmediale speler in nieuwsmedia maakt. En daar hoort een vertegenwoordiging in Amsterdam bij want daar zitten de bureaus en wordt het advertentiegeld uitgegeven.
De Ster stopt met het geven van zowel bureau- als volumekorting 1 januari 2018. Er komen vaste prijzen voor alle adverteerders - ongeacht hoeveel er wordt ingekocht - waar ook de bemiddelingskorting van 15 procent al in is verwerkt.
De Ster stop met het geven van zowel korting als surcommission per 1 januari 2018. Dit zijn zeer ingrijpende maatregelen voor met name mediabureaus omdat dit direct ingrijpt in hun businessmodel, zo niet in hun bestaansrecht.
Nadat de kijktijd in juni met 8,3 procent was gedaald, was de daling in juli met 1,9 procent opvallend mild en even zag het ernaar uit dat het een opmaat zou kunnen zijn voor een groei in de kijktijd in augustus maar augustus laat een daling zien van 6 procent tot 156 minuten per dag.
De radio luistercijfers juni-juli 2017 leveren tal van recordmarktaandelen op. En er is ook nog eens van alles aan de hand in de Nederlandse radiowereld.
De ontwikkeling van de kijkcijfers in juli laten verschillende interessante ontwikkelingen zien. Allereerst de daling van de kijktijd. Na de dreun van min 8,3 procent in juni, viel de daling in juli - min 1,9 procent - ronduit mee.
De belangstelling voor het Nederlands vrouwenelftal heeft duizelingwekkende proporties aangenomen. De 2,9 miljoen mensen die naar de halve finale tegen Engeland keken, waren al een ongekend record maar naar de finale tegen Denemarken liep de teller nog verder op.
In een uitverkocht Grolsch Veste in Enschede heeft het Nederlands vrouwenelftal Engeland met 3-0 verslagen in de halve finale van het EK voetbal. Er keken 2,9 miljoen mensen (NOS, NPO1). Een nog nooit eerder vertoond hoog kijkcijfer voor vrouwenvoetbal.
Het is natuurlijk geweldig als je marktleider bent. Maar het is zo mogelijk nog geweldiger als je als marktleider een record marktaandeel neerzet. Radio 538 doet het. Het marktaandeel van Radio 538 in de periode MeiJun17 was 13,1 procent, dat is 0,9 procentpunt meer dan in MeiJun16, een stijging van 7 procent.
Vrouwenvoetbal is al jarenlang de sterkst groeiende sport in Nederland en nu is er in Nederland de EK Voetbal voor vrouwen. De openingswedstrijd in Utrecht brak natuurlijk alle kijkcijferrecords voor vrouwenvoetbal.
De kijktijd is in juni gedaald van 168 minuten in 2016 tot 154 minuten in 2017, een daling van 8,3 procent. Daarmee heeft juni 2017 de laagste kijktijd van het decennium tot nu toe. De laagste score tot nu toe was juli 2013. De trend is dat juli 2017 richting of zelfs onder de 150 minuten zal gaan. Opvallend is dat met name RTL relatief slecht presteert.
Op maandag wordt Cannes 2017 langzaam in gang getrokken maar op dinsdag barst het echt los. In de vroege ochtend is het ontbijt van MarketingTribune en MacGyver, het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie.
De Persgroep organiseert de Advertiser's Summit, het tweedaagse congres voor adverteerders en mediabureaus ergens in Europa op maximaal anderhalf uur vliegen van Amsterdam. Dit jaar in Boedapest. Het onbetwiste hoogtepunt van iedere editie van dit congres is het optreden van Christian van Thillo, CEO en eigenaar van De Persgroep.
Tom Dumoulin is de eerste Nederlander in 37 jaar die een grote wielerronde op zijn naam schrijft en de eerste Nederlander ooit die de Giro wint. En dan wint hij ook nog eens van meervoudig rondewinnaars Quintana en Nibali. Hoeveel geschiedenis kun je schrijven? Eurosport schrijft net zo hard geschiedenis. Het kocht dit jaar de rechten van Italiaanse wielerwedstrijden en liet Sporza en NOS met lege handen.
In een landschap van dalende kijkcijfers, kijken televisie-exploitanten steeds meer naar sport in het algemeen en live sport in het bijzonder. Live sport zat een aantal jaren geleden nog stevig vastgekoppeld aan de NOS maar de ontvlechting is in volle gang.
Talpa Radio heeft een goede start gemaakt en zet de prestaties voort. In de periode maart/april 2017 groeide het zenderaandeel van de groep met 1,5 procentpunt tot 32,5 procent, een groei van 4,8 procent. Ook SLAM! en Radio 2 scoren prima.
Na jarenlang bij mediabureaus te hebben gewerkt, is Karin Schut begin dit jaar gestart als directeur van Vinex. MarketingTribune spreekt met Karin over het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).
Talpa Radio doet het goed. En dan vooral vlaggenschip Radio 538. De radiozender is sterk teruggekomen van het kerstreces met een marktaandeel in de periode februari/maart 2017 van 12,3 procent, dat is een vol procentpunt hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het is bovendien de hoogste score in deze periode in jaren tijd.
Na gewerkt te hebben voor onder andere Mood for Magazines en Sanoma is Sanne Visser haar eigen bedrijf Who is the boss Media & Management gestart. Daarnaast is ze Business Director van het spiksplinternieuwe &C Media van Chantal Janzen. We spreken haar over de afgelopen turbulente periode.
Het is bijna niet te geloven maar verschillende media maken er melding van: Sanoma zou bekend gaan maken uit SBS te stappen.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma | SBS is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Peter de Mönnink, CEO van Sanoma | SBS.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare is genomineerd vooor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Ruud de Langen, CEO van Mindshare Netherlands.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. ZIGT is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. MPG. is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, Business Directeur Nederland MPG.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Willem-Albert Bol, creatief directeur van de Persgroep.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Libelle is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle, Libelledaily.nl en Libelle TV.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Goede Tijden, Slechte Tijden is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord zijn Hester Westland, sr. accountmanager branded content bij RTL Nederland, en Niels Cuijpers, Manager Brandpartnerships & Concept development bij Goede Tijden, Slechte Tijden.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Bright is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. SUPERREBEL is genomineerd voor Cross Media Bureau van het jaar. Aan het woord is Lodewijk Varossieau, Creative Director bij SUPERREBEL.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Allerhande is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Rutger Anema, Head of Allerhande.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst Netherlands is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Sifra Soer, Manager Online Commercial Content bij Hearst.
Sparta Rotterdam, voorgedragen door SUPERREBEL, is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2017. Aan het woord is Dave van der Meer, commercieel manager van Sparta.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Donald Duck is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Suzan Schouten, domeindirecteur Kids & Teens bij Sanoma | SBS.
ING is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2017, voorgedragen door Mindshare. Aan het woord is Djemilah Dalhuisen, Teamleader Media & Content ING.
Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer bij RTL.
Patrick Goldsteen, Brand & Online Director bij Talpa Radio, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2017. Wij spreken hem.
Thijs Boon, oprichter en CEO van VICE Benelux, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2017. Wij spreken hem.
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: