Gouden Effies voor Wakker Dier en Doritos
- Bureaus
- 31 okt 2017 @ 22:47
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - AwardReclameEffectCampagnes
- 31 okt 2017 @ 22:47
- Jeroen Mirck
Het is niet allemaal goud wat er blinkt bij de 34e editie van de Nederlandse Effie Awards. Slechts twee campagnes wonnen een gouden Effie: de plofkip-campagne van Wakker Dier en 'Play Bold' van Doritos. Zilver is toegekend aan NS en de Hartstichting. Verder werd er gejuicht voor twaalf bronzen Effies en bovendien een nieuwe prijs: de 'LEFfie' voor een vlogcampagne van KPN en N=5.
De Effies werden op dinsdagavond 31 oktober 2017 uitgereikt in Concertgebouw Amsterdam, als sluitstuk van het 24Festival. Presentator Tijl Beckand vloog er soms stevig in, niet tot ieders genoegen. De winnaars waren er niet minder blij om.
Maatschappelijke campagne
- Goud: Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt - Stichting Wakker Dier - (i.s.m. MacGyver, Patrick Wijnhoven, Peter van der Helm, Studio de Keuken, 2x woordwaarde)
- Zilver: 'Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!' - Hartstichting - 180 Kingsday (i.s.m. We are Blossom, Initiative)
- Brons: Een leven redden. Je hebt het in je. - Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Publicis One (i.s.m. exPRtease, OMD)
LEFfie
- Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht. - KPN - N=5
Gedragscampagne (kort)
- Brons: WE x Nina - WE Fashion – Endemol Shine Nederland (i.s.m. RTL Nederland)
- Brons: OHRA maakt vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen - OHRA - Joe Public Take-Away Advertising (i.s.m. Universal Media)
- Brons: Buurman en Buurman geven Toon een boost. - Eneco – Dawn (i.s.m. Mindshare, Blue Mango Interactive, Anyone?)
- Brons: Anderzorg - Zorg voor #deleven – Anderzorg - XXS Amsterdam
- Brons: Hoe een sympathieke Valentijnsactie ongekende resultaten oplevert voor Samsung. - Samsung Electronics Benelux - StoryTEQ (i.s.m. Boomerang)
Gedragscampagne (lang)
- Brons: Fietsenwinkel.nl: waarom Nederlanders hun fiets online zijn gaan kopen - International Bike Group - Joe Public Take-Away Advertising (i.s.m. Media Resultaat B.V.)
- Brons: De Maestro. Het meesterstuk van McDonald’s - McDonald's Nederland B.V. - TBWA\Neboko (i.s.m. OMD)
- Brons: BEN - Van weinig relevant meer (2014) naar zelfbewust van nu (2017) - Ben – Red Urban (i.s.m. Databay, DPPLR, Initiative, Holy Fools)
- Brons: Flexa - Vierkant achter je kleurkeuze - AkzoNobel Decorative Coatings - Achtung! (i.s.m. RTL)
- Brons: Het mooiste cadeau voor je mama maak je zelf met NIVEA - Beiersdorf - FCB Amsterdam (i.s.m. MEC)
Merkcampagne
- Goud: Doritos #playbold - PepsiCo - OMD (i.s.m. Divimove, Fitzroy)
- Zilver: Hoe treinromantiek van NS een succesvol merk maakte. - Nederlandse Spoorwegen (NS) - N=5
- Brons: Volkswagen Brand Trust - Pon’s Automobielhandel B.V.
Nieuw dit jaar is de 'LEFfie', een onafhankelijke prijs die los staat van de Gouden, Zilveren en Bronzen Effies. De LEFfie is een aanmoedigingsprijs voor vernieuwing.
Mary Hoogerbrugge, lid van de Effie-stuurgroep: 'Een blik op de inzendingen van dit jaar geeft een goed beeld van waar ons vak staat. Allereerst zien we een groeiende aandacht van organisaties en merken voor hun maatschappelijke rol en purpose terug.'
Er zijn dit jaar maar liefst tien cases ingezonden in de categorie Maatschappelijk. De categorie ‘Gedrag kort’ heeft met zeventien cases de meeste inzendingen, ‘Gedrag Lang’ heeft dertien inzendingen en de categorie ‘Merk’ telt ook tien cases. In totaal zijn er 50 cases ingezonden.
Lees meer over alle winnende cases op Effie.nl (of klik op bovenstaande linkjes).
Goud voor Wakker dier #Effies pic.twitter.com/lKPlHup2uw
— marketingtribune (@MTribune) October 31, 2017
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- TBWA
- Effies
- winnaars
- Ohra
- Samsung
- Ben
- N=5
- Anderzorg
- Wakker Dier
- campagnes
- Doritos
- We Fashion
- plofkip
- Effie
- Maestro
- awards
- KPN
- Eneco
- 2017
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers