Nieuwe SIRE campagne: doe eens lief

Nieuwe SIRE campagne: doe eens lief
  • Bureaus
  • 4 mrt 2019 @ 07:53
  • 23195 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

SIRE (Stichting Ideële Reclame) lanceert haar nieuwe campagne #DOESLIEF. SIRE wil Nederlanders aan het denken zetten over hoe we dagelijks met elkaar omgaan. De campagne is ontwikkeld door Joe Public in samenwerking met o.a. Coopr en Blauw Gras.

De campagne confronteert Nederland met groot en klein onaardig gedrag. Bumperkleven, het negeren van een caissière in de supermarkt, treiteren van OV-medewerkers, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media.

Onaardig gedrag

‘We zijn steeds minder aardig voor elkaar. Onderzoek laat dat ook zien: 49% van de Nederlanders vindt het de verkeerde kant opgaan en ziet dat de samenleving polariseert en verhardt. Kijk om je heen, het gebeurt elke dag. Vaak hebben mensen hun onaardige gedrag niet eens door,’ volgens Lucy van der Helm, directeur van SIRE. Edwin Beijer, projectleider van de campagne, vult aan: ‘Er lijkt een discrepantie te bestaan tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en dat wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar. De vrijheid van meningsuiting waar we zo trots op zijn, baart ons ook de grootste zorgen.’ 74% van de Nederlanders vindt het dan ook nodig dat er een landelijke campagne komt om mensen met onaardig gedrag te confronteren. Van der Helm: ‘Met de #DOESLIEF campagne hopen we dat mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig en kwetsend voor de ander is. Met het ontwapenende ‘DOESLIEF’ spoort SIRE Nederlanders aan om elkaar met één woord aan te spreken op onaardig gedrag. Daarmee willen we Nederland een beetje mooier en liever maken.’

Morele superioriteit

Paul van Lange (Hoogleraar Sociale Psychologie, VU Amsterdam) onderschrijft het belang van de campagne. ‘Eén van de grootste irritaties in Nederland komt voort uit overlast die anderen veroorzaken. Mensen willen graag meer vriendelijkheid; 87% van de Nederlanders geeft aan dat we wel wat aardiger kunnen zijn voor elkaar. Velen willen zich daar best voor inzetten als anderen dat ook doen. Maar daar ligt de eerste hindernis: morele superioriteit. Vergeleken met ons zelf, vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen. Een andere hindernis betreft asymmetrie in waarneming. We zien de gevolgen van ons gedrag voor ons zelf heel goed, maar onderschatten vaak de gevolgen voor anderen. De bestuurder in haast zal niet altijd zien dat de andere weggebruiker bumperkleven als erg bedreigend kan ervaren. We zien dit ook op sociale media, waarbij je heel eenvoudig mensen reputatieschade kunt toebrengen. Dat die ander daar wakker van ligt en soms zelfs een leven lang last van heeft, zal menig veroorzaker zich amper realiseren.’

#DOESLIEF

Centraal in deze SIRE campagne staat #DOESLIEF. SIRE laat harde statistieken zien, maar ook voorbeelden van klein dagelijks onaardig gedrag. De campagne zal overal te zien zijn: TV, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor, Boomerang kaarten en sociale media. Er zijn maar liefst twaalf verschillende radiospots gemaakt, acht TV commercials en tien online video’s, naast diverse campagnebeelden voor outdoor en print media. Op 7 maart is er een DOESLIEF-dag waarbij een dag lang op haatberichten op sociale media zal worden gereageerd. SIRE roept Nederlanders op om ook op onaardig gedrag te reageren met #DOESLIEF.

Voetbal

Onderdeel van de campagne is een samenwerking met Arag, waarbij met scheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük wordt samengewerkt om onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder de aandacht te brengen.

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken