Sail 2015: klaar om te wenden?
- Bureaus
- 19 aug 2015 @ 14:36
- Link
-
Helga Voogd
Partner
Van Santen Netwerk - InteractieMarketingEvenementInnovatie
- 19 aug 2015 @ 14:36
- Helga Voogd
Als Sail-bezoekers en zeilliefhebbers een schipper 'Reeeee!' horen brullen, weten ze wat hen te doen staat. Wie niet beweegt, maakt kennis met de zwiepende giek. Wat kunnen we als vakgenoten leren van Sail 2015?
Aan Amsterdamse kades liggen de tall ships afgemeerd. Het is een genot om ze te zien. Ze komen uit eeuwen dat luide stemmen, scheephoorns en seinvlaggen communicatiemiddelen waren. Een aantal schepen, ook al zijn het replica’s, heeft zelfs een rol gespeeld in de wereldgeschiedenis. De Halve Maen refereert aan de Gouden Eeuw, toen Henry Hudson begin 1600 de oostkust van Amerika aan nadere inspectie onderwierp en de Spaanse Nao Victoria was het eerste schip dat de wereld rondvoer. Drie jaar deed het origineel er erover. In 1519 vertrokken, in 1522 teruggekeerd. Viva Victoria.
Lef en handelsgeest
Vijfhonderd jaar later zeilen de deelnemers aan de Volvo Ocean Race in zeven maanden de wereld rond. Zelfde wind, zelfde zeeën, ander materiaal, andere mensen, andere denkbeelden, gestroomlijnd teamwork: evolutie. De pay-off van Sail 2015 luidt ‘Van Gouden verleden naar Gouden toekomst’. Wat kunnen we leren van die ver vervlogen tijden?
De verhalen en scheepsboeken van ooit lopen over van lef en handelsgeest, van vernieuwend denken en een open blik op de wereld. Stuk voor stuk eigenschappen die hard nodig zijn om als land te groeien en onze welvaart te bestendigen. Klaar om te wenden? Ree! Wie stilstaat krijgt klappen. Dat was toen, dat is nu.
De wereld vliegt en het kan mij niet hard genoeg. Start-ups zorgen voor frisse impulsen. Ze laten ons zien hoe belangrijk het is om te experimenteren, nieuwe dingen te ontdekken en een andere manier van werken uit te proberen. Dan maar een keer met de kop onder water… Natuurlijk is de weg naar innovatie geen glad zeetje. De golfslag kan hoog zijn. Alle marcom-professionals zullen dat beamen. Om een schip te krijgen waar je het hebben wilt, moet je bereid zijn om andere koersen te varen. Door slimmer te werken, creatie efficiënter in te zetten, buiten de lijntjes te kleuren en de boel effectiever te organiseren, breng je communicatie naar een nieuw level.
Héél Sail is tech
En vergeet de tech niet. Alles is tech. Heel Sail is tech: apps voor gevonden voorwerpen, een digitale shop, maps, blogs, GPS, video, boekingen, real time Sail-info en het grootste tijdelijke mobiele netwerk ooit. Of moet ik zeggen tot nu toe? Anderhalf miljoen smartphones kunnen er tegelijkertijd gebruik van maken. Al die indrukken dragen bij aan de beleving.
Dat is zo geweldig aan deze tijd: je kunt je helemaal onderdompelen in zo’n event. 24/7. En je hoeft er zelf niet eens live bij aanwezig te zijn. Communicatie biedt zoveel kansen. Er ontstaan nieuwe standaarden. Voor wie lef toont, is bijna alles mogelijk. En dan te bedenken dat we leven in de beginfase van het digitale tijdperk.
Vanaf nu gaan de ontwikkelingen alleen nog maar sneller. Duizelingwekkend, maar zo enorm inspirerend, tenminste als je in staat bent om de regie in eigen hand te houden. Gelukkig zijn er bureaus die je daarbij kunnen helpen. Dus spring op een boot en vaar de toekomst tegemoet.
Heel veel plezier en inspiratie op Sail!
-
Helga Voogd
- Werkt bij: Van Santen Netwerk
- Functie: Partner
- Website:http://www.vansantennetwerk.nl
- Profiel »
- gouden eeuw
- Sail 2015
- bedrijfsleven
- sponsoring
- startups
- innovatie
- marketing
- handelsgeest
- tech
- evenement
- lef
- Volvo Ocean Race
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Laatste Nieuws
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers