[column] Merk-issues van Booking.com, Supermac en Glen Buchenbach
- Bureaus
- 22 mrt 2019 @ 00:15
- Link
-
Frans Blanchard
Juridisch adviseur
Buro Blanchard - BrandingCampagnesMerken
- 22 mrt 2019 @ 00:15
- Frans Blanchard
Merken treffen elkaar nog wel eens in de rechtszaal, met name over merkregistratie en merkrecht. Deze vier cases sprongen er de laatste tijd uit: Booking.com, Glen Buchenbach, Supermac en Fenix. Ze hadden wisselend juridisch succes.
Booking.com
Booking.com vroeg merkregistratie aan in de VS. Omdat echter 'booking' een generieke benaming is voor reserveringsdiensten en '.com' voor commerciële websites, werd de aanvraag geweigerd. In beroep brengt Booking.com onderzoek in dat 3/4 van de consumenten B.com als merk ziet.
Dit overtuigt de rechter en zo vormen twee generieke begrippen een niet-generiek beschrijvend merk, dat geregistreerd mag worden.
Met andere woorden door inburgering kunnen zelfs niet merk-‘waardige’ generieke begrippen merkbescherming verkrijgen.
Glen Buchenbach
Dat creativiteit niet altijd zonder risico is, merkte het Duitse whisky merk Glen Buchenbach. Deze whisky wordt gebrouwen in de Waldhorn-brouwerij. Deze is gesitueerd in het oostelijk van Stuttgart gelegen plaatsje Berglen aan het riviertje de ‘Buchenbach’. De verpakking en het label op de fles laten geen enkele twijfel bestaan over die oorsprong.
Toch stoort de toevoeging ‘Glen’ de Scotch Whisky Association. Nogal wat Schotse whisky’s gebruiken namelijk de toevoeging ‘Glen’. En daarmee is deze een geografische aanduiding voor whisky van Schotse oorsprong geworden.
Na eerst advies te hebben ingewonnen bij het Europese Hof van Justitie oordeelde nu ook de Hamburgse rechter dat 'Glen' te veel doet denken aan de geografische aanduiding voor 'Schotse whisky'. En dus wordt zo de 'gemiddelde' EU-consument misleid, wat natuurlijk niet mag.
Oppassen dus met begrippen die kunnen dienen als misleidende geografische aanduiding.
Supermac
Het Ierse Supermac heeft het Europese merkenbureau het woordmerk Big Mac vervallen laten verklaren. McDonalds had Supermac de voet dwars gezet toen het zijn fast-food keten wilde uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk. Supermac diende vervolgens bij het Europese bureau voor merkregistratie (EUIPO) het verzoek in om de registratie van het BIG MAC merk in te trekken, omdat deze gedurende een aaneengesloten periode van 5 jaar niet zou zijn gebruikt. Dan moet McDonalds bewijs overleggen dat zij het merk wel degelijk gebruikt. McDonalds doet dit echter op een zo amateuristische manier, dat dit door EUIPO als onvoldoende wordt beoordeeld en besluit de inschrijving door te halen. En dus moet McDonalds nu met behulp van harde verkoopcijfers via hoger beroep zijn merkregistratie terugvorderen.
Hiermee worden twee zaken duidelijk. Allereerst dat een merk gebruikt moet worden, omdat de registratie anders kan worden doorgehaald. En bovendien dat voor bewijs van gebruik alleen communicatiebewijs onvoldoende is en dus ook verkoopdata verstrekt moeten worden.
Fenix
Nolte biedt in zijn catalogus en op de website onder de typenaam 'Phoenix' keukens aan met een specifiek soort oppervlaktemateriaal.
Dat gebeurt niet geheel toevallig, want Arpa (Italiaanse ontwerper/fabrikant) heeft het merk Fenix en een gestileerde X laten registreren voor zijn keukenbladen en -fronten. Ook een dergelijk gebruik (type-aanduiding in catalogus) levert volgens de rechtbank Den Haag merkinbreuk op.
Het feit dat Nolte mr, D.J.G Visser, een van de bekendste IP-advocaten van Nederland, inschakelde mocht niet baten. En wat belangrijker is, ook slinks gebruik (net als bij Glen) slaagt uiteindelijk niet.
-
Frans Blanchard
- Werkt bij: Buro Blanchard
- Functie: Juridisch adviseur
- Website:http://blanchard.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Laatste Nieuws
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

