[column] Merk-issues van Booking.com, Supermac en Glen Buchenbach

[column] Merk-issues van Booking.com, Supermac en Glen Buchenbach
  • Bureaus
  • 22 mrt 2019 @ 00:15
  • 14579 x gelezen
  • Link
  • Frans Blanchard
    Frans Blanchard

    Juridisch adviseur
    Buro Blanchard
  • BrandingCampagnesMerken

Merken treffen elkaar nog wel eens in de rechtszaal, met name over merkregistratie en merkrecht. Deze vier cases sprongen er de laatste tijd uit: Booking.com, Glen Buchenbach, Supermac en Fenix. Ze hadden wisselend juridisch succes.

Booking.com 

Booking.com vroeg merkregistratie aan in de VS. Omdat echter 'booking' een generieke benaming is voor reserveringsdiensten en '.com' voor commerciële websites, werd de aanvraag geweigerd. In beroep brengt Booking.com onderzoek in dat 3/4 van de consumenten B.com als merk ziet. 

Dit overtuigt de rechter en zo vormen twee generieke begrippen een niet-generiek beschrijvend merk, dat geregistreerd mag worden.

Met andere woorden door inburgering kunnen zelfs niet merk-‘waardige’ generieke begrippen merkbescherming verkrijgen.

Glen Buchenbach

Dat creativiteit niet altijd zonder risico is, merkte het Duitse whisky merk Glen Buchenbach. Deze whisky wordt gebrouwen in de Waldhorn-brouwerij. Deze is gesitueerd in het oostelijk van Stuttgart gelegen plaatsje Berglen aan het riviertje de ‘Buchenbach’. De verpakking en het label op de fles laten geen enkele twijfel bestaan over die oorsprong.

Toch stoort de toevoeging ‘Glen’ de Scotch Whisky Association. Nogal wat Schotse whisky’s gebruiken namelijk de toevoeging ‘Glen’. En daarmee is deze een geografische aanduiding voor whisky van Schotse oorsprong geworden.

Na eerst advies te hebben ingewonnen bij het Europese Hof van Justitie oordeelde nu ook de Hamburgse rechter dat 'Glen' te veel doet denken aan de geografische aanduiding voor 'Schotse whisky'. En dus wordt zo de 'gemiddelde' EU-consument misleid, wat natuurlijk niet mag.

Oppassen dus met begrippen die kunnen dienen als misleidende geografische aanduiding.

Supermac

Het Ierse Supermac heeft het Europese merkenbureau het woordmerk Big Mac vervallen laten verklaren. McDonalds had Supermac de voet dwars gezet toen het zijn fast-food keten wilde uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk. Supermac diende vervolgens bij het Europese bureau voor merkregistratie (EUIPO) het verzoek in om de registratie van het BIG MAC merk in te trekken, omdat deze gedurende een aaneengesloten periode van 5 jaar niet zou zijn gebruikt. Dan moet McDonalds bewijs overleggen dat zij het merk wel degelijk gebruikt. McDonalds doet dit echter op een zo amateuristische manier, dat dit door EUIPO als onvoldoende wordt beoordeeld en besluit de inschrijving door te halen. En dus moet McDonalds nu met behulp van harde verkoopcijfers via hoger beroep zijn merkregistratie terugvorderen.

Hiermee worden twee zaken duidelijk. Allereerst dat een merk gebruikt moet worden, omdat de registratie anders kan worden doorgehaald. En bovendien dat voor bewijs van gebruik alleen communicatiebewijs onvoldoende is en dus ook verkoopdata verstrekt moeten worden.

Fenix

Nolte biedt in zijn catalogus en op de website onder de typenaam 'Phoenix' keukens aan met een specifiek soort oppervlaktemateriaal. 

Dat gebeurt niet geheel toevallig, want Arpa (Italiaanse ontwerper/fabrikant) heeft het merk Fenix en een gestileerde X laten registreren voor zijn keukenbladen en -fronten. Ook een dergelijk gebruik (type-aanduiding in catalogus) levert volgens de rechtbank Den Haag merkinbreuk op.

Het feit dat Nolte mr, D.J.G Visser, een van de bekendste IP-advocaten van Nederland, inschakelde mocht niet baten. En wat belangrijker is, ook slinks gebruik (net als bij Glen) slaagt uiteindelijk niet.

Frans Blanchard

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken