[column] Embassy-tour week 1: VR-games, drones en coronaproof borrelen

[column] Embassy-tour week 1: VR-games, drones en coronaproof borrelen
  • Bureaus
  • 26 aug 2020 @ 14:33
  • 14378 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Creatie

Kyra Roest van de Embassy of Dutch Creativity dendert op het moment met een camper door Europa om daar de Nederlandse creatieve industrie op de kaart te zetten. Lees hier haar eerste reisverslag.

Coronawise kunnen we heel kort zijn. Van Hamburg tot aan Praag gelden verschillende regels. Afstand houden is het devies. En mondkapjes vooral in Duitsland. Kopenhagen en Praag lijken immuun te zijn voor het virus en hier is men heel losjes. Economisch en commercieel creatief gezien is het vergelijkbaar met hoe men omgaat met het virus. In Praag en Kopenhagen gaat het economische leven binnen de creatieve industrie op de grotere evenementen na gewoon door.

15 augustus
7 uur vertrek Apeldoorn - aankomst Hamburg 14 uur
380 km

Hamburg was een topstart. Met dank aan Claudia Schwarz en Sanja Stankovic van German Innovation hebben we Ulrich Schrauth, Nicolas Chibas en zijn team (Erik, Flo) plus Mathias Jäger ontmoet. Ulrich maakt vertalingen van offline ervaringen naar online belevingen. Check zijn werk in 2D hier. En Ulrich is de founder van VRHAM! We hoorden overigens wel dat VR Days in NL het beste op dit gebied is. Waarvan akte.

Nicolas Chibas is co-founder van VRHQ. Prachtig gebouw dat ze van de gemeente via een competitie voor een voordelig tarief hebben kunnen huren en waar hij 4 bedrijven in heeft. Van VR tot drones. Klapper op de vuurpijl was een drone vlucht rondom de camper bij het Universiteitsgebouw van Hamburg. Mathias Jäger is chef redacteur van Hamburg startups en heeft alles vast gelegd om te delen met Duitsland.

16 augustus
10 uur vertrek Hamburg - aankomst Kopenhagen 18 uur
334 km, NB: boot

In Kopenhagen, de 2e stad van de tour, hebben we een ontmoeting met Thomas Kolster, schrijver van het boek Goodvertising en het recent gelanceerde Herotrap. Thomas reisde voor Corona heel de wereld door om lezingen te geven. Zijn reizen zijn voorlopig voor het grootste gedeelte uitgesteld, maar hij heeft zijn handen vol aan online lezingen en consultancy aan grote bedrijven om hen te helpen het roer om te gooien. Thomas heeft een afspraak voor ons geregeld met Tine Aurvig-Huggenberger, CEO at Kreativitet & Kommunikation, de grootste branche organisatie in Denemarken (> 60%). Ook zij kijken naar hoe ze meer aan internationalisatie vanuit Denemarken kunnen oppakken. Tine heeft goeie contacten in Brussel en we hebben afgesproken dat ze ons voordat we in Brussel komen ons zal voeden met informatie. Btw, wist je dat je in Denemarken nu gewoon met 500 mensen binnen een feestje mag geven?  Helaas zagen we de melding dat Fabian Franklin ook in Kopenhagen was iets te laat. Hadden we toch a deux een feestje kunnen doen.

18 augustus
10:30 uur vetrek Kopenhagen - aankomst Berlijn 17:00 uur
440 km, NB: boot

Op naar Berlijn waar we vooral veel bekenden hebben gezien. Van onze Antoinette Hoes die kort daarna in Amsterdam een go heeft ontvangen op haar debuutroman, tot Nitzan van Sizzer Berlijn. Verrassing was dat Jacco Bos van Shutterstock ook in Berlijn woonachtig ons zag rijden en wij hem zagen lopen. It is a small world. Ook hier VR op het programma. Dank aan Claudia hebben we hier een VR Exit game mogen spelen. Waanzinnige beelden. Einde middag hebben we Covid Proof geborreld, Mede mogelijk gemaakt door Sizzer. Ondanks dat we geen dansje konden wagen, hebben we extreem genoten van het face to face ontmoeten van mensen. Ken Kammara, Londense fotograaf die in Berlijn woont is zojuist genomineerd voor zijn werk Black Lives Matter – The Privileged voor BBA Photohraphy 2020.

20 augustus
9:30 uur vertrek Berlijn - aankomst Praag 15:30 uur
400 km

We sloten de eerste week af in Praag. Met dank aan Nederlandse ambassade Eva Kopecka hebben we een meet-up met de chairman Pavel Barák, van de game association gehad. Michaela Polach voegde zich bij de ontmoeting. Ze heeft 10 jaar in Nederland gewoond, heeft gestudeerd aan de Universiteit van Nijmegen en heeft als doel een brug tussen Nederland en Tsjechië te creëren op het gebied van games ontwikkeling. Ze werkt nu voor SCS Software.  FYI ze zoeken nog mensen en Praag is een prachtige stad. Wist je dat Tsjechië het laagst aantal werklozen had voor Corona uitbrak? < 3%. Helaas ontslaat Skoda nu 30% van de werknemers en heeft dit behoorlijke invloed op het percentage met > 30.000 man op de loonlijst.

Aan het einde van de middag hebben we nog een ontmoeting met fellow Cannes rep Rene Jez. Het programma voor Young Lions hebben ze helemaal online gegooid en hebben 5 keer zoveel deelnemers door deze werkwijze gehad. Het haalt het niet bij de face to face ontmoetingen geeft hij aan terwijl we nog een keer proosten met een Kofola (Tsjechische cola) in het bloedhete Praag.

In de avond reizen we af naar the middle of nowhere voor een weekend van rust reinheid en regelmaat. En bedenken we wat we de komende week gaan doen met op het programma Wenen, Bratislava en Budapest. Wat er daarna gaat gebeuren moeten we ook nog bedenken nu Kroatie, Servie, Bosnie en Slovenië allemaal op oranje staan. Gaan we op doorreis met corona-test naar Griekenland en dan de oversteek naar Italië maken?

De Embassy-camper is van 15 augustus tot 15 oktober onderweg en doet liefst 31 Europese steden aan, waaronder Hamburg, Kopenhagen, Berlijn, Milaan en Zürich. Tips of adviezen? Mail naar kyra@adbusiness.amsterdam.

Door: Kyra Roest.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken