[column] Wanneer start de eerste projectgroep data en content?
- Content
- 23 mrt 2022 @ 14:45
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Geen tag
- 23 mrt 2022 @ 14:45
- Sak van den Boom
Blijft leuk om te filosoferen over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. AI zogezegd. Het kan je leven een stuk aangenamer maken. Je kunt dromen van de vele mogelijkheden die het biedt.
Je kunt je ook afvragen wat het nut is of welk probleem je ermee oplost of nog meer gefocust wat de oplossing van dat probleem dan moet zijn. Laten we contentmarketingspecialist maar even als voorbeeld erbij halen.
Vijftien jaar geleden luisterde ik op een congres naar een enthousiaste spreker die met enkele heldere plaatjes kon laten zien waar op dat moment door bepaalde doelgroepen op sociale media over werd gesproken. Op microniveau. Of het nu in London of Amsterdam was. Een unieke bron voor invalshoeken of een relevante benadering van je content.
Dergelijke data kan nu gecombineerd worden met wat er in de media gebeurt op dat moment, wat er in een gemeenschap leeft en misschien zelfs in de politiek of zorg, zodat er context ontstaat voor de onderwerpen die langs komen.
Vermoedelijk is ook vrij makkelijk een verband te leggen met de personen, hun leeftijden, thuissituatie en misschien wel hun economische status.
Ik ben er zeker van dat je daar het zoekgedrag op internet aan kunt toevoegen, welke woorden daarbij zijn gebruikt, en wat de laatste producten zijn die digitaal zijn gekocht.
Hoe simpel is het zou je zeggen om op deze wijze een haarscherp beeld te krijgen van de content waarmee je een bepaalde doelgroep een plezier kunt doen.
En natuurlijk ook nog op de verschillende touchpoints waar een doelgroep gebruik van maakt. Als je directe en contextuele klantgegevens combineert met alle data die je hebt kun je nog beter zorgen voor de juiste content op alle kanalen. En dan doel ik niet zozeer op het juiste productaanbod, maar vooral op de verhalen waarmee we onze klanten graag willen binden. Content die aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep.
Als contentmaker of contentmarketeer gebruik ik tot nu toe mijn gezonde verstand en mijn buikgevoel
Ga er maar even aan staan zou ik zeggen. Als contentmaker of contentmarketeer gebruik ik tot nu toe mijn gezonde verstand en mijn buikgevoel. Maar mag dat nog wel. Afgelopen jaren concludeerde ik na het lezen van veel artikelen dat je zonder data eigenlijk niet meer kunt functioneren. Een leven zonder AI is voor content marketeers geen leven meer. Wiskundige en statische methoden zorgen er vandaag de dag voor dat uit data allerlei conclusies getrokken kunnen worden die het leven makkelijker maken en de output van je werk effectiever. En een AI-systeem kan dusdanig worden doorontwikkeld dat het helpt om betere beslissingen te nemen. Want hoe simpel is het om met AI weer verbanden te leggen tussen een conversie die is gerealiseerd en de content waarvan een betrokkene gebruikt heeft gemaakt.
Ik ga er maar van uit dat de ontwikkelingen in die richting nog in een vroeg stadium zijn. Maar er komt steeds meer kennis die een geweldige impuls kan geven aan ons vakgebied. Maar het maken van content is uiteindelijk mensenwerk. Content ontstaat in het werkveld tussen opdrachtgever en de contentprofessional. Content laat zich niet vangen in nullen en enen. Iedere contentprofessional is anders. Het verontrustende geluid dat je uit dit betoog zou kunnen destilleren, is gebaseerd op het onbekende van en met AI. AI-systemen zullen eenvoudiger worden en makkelijker hanteerbaar. Het wordt straks spannend om aan de hand van AI na te gaan of een bepaalde tekst zal werken of niet, of dat beter andere woorden kunnen worden gebruikt.
Ik heb geen idee of er veel datadeskundigheid is als het gaat om contentmarketing. Bureaus die hierin durven investeren kunnen wellicht een voorsprong opbouwen. Zeker als er opdrachtgevers zijn die in samenspraak met het bureau een spannend project op dit gebied aandurven. Of misschien is er wel een data-georiënteerd bedrijf dat een project van de grond wil tillen en daarvoor enkele marktpartijen kan interesseren. Ik zou het wel weten als ik als content(marketing)bureau gebeld zou worden.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Laatste kans om ook te schitteren op... 27-09-2024
- Intertoys start campagne rondom NK... 27-09-2024
- Mens centraal op 12e Congres... 25-09-2024
- Patagonia brengt film The Last... 25-09-2024
- Iconische gebouwen kleuren rood voor... 25-09-2024
- Jongeren weten te weinig over... 19-09-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing