De consument denkt niet meer, de contentmarketeer des te meer

De consument denkt niet meer, de contentmarketeer des te meer
  • Content
  • 4 mrt 2019 @ 10:01
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Dankzij Internet of Things zijn apparaten slim en met elkaar verbonden, waardoor we zelf niet meer hoeven na te denken. Met augmented reality komt een virtuele wereld tot leven. Deze technieken zorgen ervoor dat informatie overal om ons heen is.

Zoeken is niet meer nodig. Alle informatie die je nodig hebt, komt vanzelf naar je toe. Een merk moet er dus voor zorgen dat het aanwezig is op alle touch points van de consument. De grens tussen offline- en online-klanten is weg. Je bent klant van een merk. Content blijft het sleutelwoord om autoriteit op te bouwen. En in de beperking herken je de meester. Voorkom onderlinge concurrentie tussen teveel content op een website. Bron FW.

Willem-Albert Bol van Medialab weet scherp aan te geven hoe je met content omgaat in de salesfunnel van een merk: ‘In de top van de funnel gaat het om touch: middels reclame, om naamsbekendheid te genereren. In het midden gaat het om tell: wie ben je als merk, wat is je product, waarom zouden mensen jou kunnen en moeten vertrouwen, waar sta je voor. En aan het eind van de funnel gaat het om verkoop: sell.’ Onthouden zou ik zeggen, en natuurlijk vooral nagaan wat dit betekent voor de content die je in de verschillende fases nodig hebt of maakt.

Dit is wel behoorlijk geframed, hoorde ik laatst iemand zeggen tijdens een vergadering waar ik in zat? Ik moest twee keer nadenken wat nu werd bedoeld. Ik voelde me ouderwets toen ik las hoe framing tegenwoordig strategisch wordt ingezet. ‘Framing is een retorische overtuigingstechniek, die werkt door een onderwerp emotioneel te laden. Framing wordt dan ook doelbewust en veelvuldig ingezet door beleidsmakers en politici. Hoe werkt framing en hoe kun je het zelf bewust toepassen wanneer je communiceert over beleid en business?’, las ik op bestebusinessevents.nl

Dit moet je ook maar even lezen als je bezig bent met digitale marketing: bedrijven die digitale transformatie omarmen en hun marketingactiviteiten op een volwassen manier gestalte geven kunnen profiteren van snelle en forse verbeteringen van de prestaties van hun campagnes. Volgens onderzoek door de Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google kan de inzet van machine learning voor digitale marketing in korte tijd meetbare resultaten opleveren. In sommige gevallen draagt dit bij aan een groei van het aantal online transacties tot maar liefst 50%. Bron: Emerce.

Deze website komt ook met een interessant verhaal over iFly-magazine. Een must read voor elke contentmarketeer. Nieuwe iFly-content wordt per e-mail uitgeserveerd in meer dan honderd landen en in vijf talen. Een Duitser in de VS krijgt het Duitstalige magazine gepresenteerd. En als hij een vliegticket wil boeken, dan moet hij doorgelinkt worden naar de Amerikaanse website van KLM. Dat zorgt voor behoorlijk wat complexiteit.

In een artikel op Marketingfacts schrijft Remco Verhezen van Zandbeek: ‘Het afgelopen jaar lanceerden verschillende bedrijven een contentplatform. Zo kwam Deloitte met Forward en A.S.R. met Ikdenkvooruit.nl. Opnieuw merken die eigen uitgever worden, een domein claimen en alle content op één centrale plek verzamelen. Puik plan! Maar bezoek een paar contentplatforms en je ziet twee dingen: ze lijken allemaal op elkaar en zijn ontzettend saai.’ Hij komt met een paar goede suggesties voor verbetering.

Op FW deze week weer een van mijn stokpaardjes. Je kunt het niet vaak genoeg lezen: ‘Het constant publiceren van content, het altijd aanwezig zijn op socials, wordt minder belangrijk. Relevant zijn voor je volgers, daar gaat het om. Liever één heel relevante post per week, dan elke dag een middelmatige update. Relevant zijn wil overigens niet zeggen dat het altijd uitgebreid en diepzinnig moet zijn. Relevantie mag ook luchtig zijn.’

Een artikel op Computable over data storytelling prikkelde me. Maar na drie keer lezen heb ik nog steeds geen idee waar het over gaat: ‘Toucan Toco ontwikkelde een data storytelling app waarmee Groupe ADP het publiek en andere stakeholders kan laten zien welke CSR-initiatieven en zijn en wat de resultaten hiervan zijn.’ Het komt er uiteindelijk op neer dat het om datavisualisatie gaat, begrijp ik ten langen leste. Ik vind het gebruik van het woord storytelling hier behoorlijk misplaatst.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken