[column] Hoe val je als bureau nog op?

[column] Hoe val je als bureau nog op?
  • Content
  • 30 mrt 2022 @ 11:12
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Wat doe je als opdrachtgever wanneer je een nieuw bureau zoekt of je afvraagt of je bestaande bureau nog wel de beste partner is. Een pitch natuurlijk. Maar wie nodig je daar voor uit?

Er zijn tegenwoordig zoveel partijen dat je aan keuzestress kunt lijden. En die bureaus wringen zich allerlei bochten om aandacht te krijgen of op te vallen. De versplintering van de media zorgt ervoor dat elk bureau zoekt naar een eigen manier om op de voorgrond te treden. In alle gevallen gaat het om inspirerend leiderschap tonen.

Een eigen tv-programma claimen waarin je deskundigen uit de eigen stal laat vertellen wat je moet doen om je merk, bedrijf of instelling beter te branden. Dertig minuten kijken en luisteren? Veel gevraagd, misschien wel te veel. Wie maakt daar binnen werktijd ruimte voor? Of moet je als werkgever tegenwoordig je medewerkers vrij laten om elke week een of meer uren aan dit soort zaken te besteden en de opgedane kennis te delen met collega’s? Waarom eigenlijk niet.

Een ander noemt zo’n actie waarin de eigen deskundigheid kan worden geshowd een webinar. Ze komen dagelijks langs in mijn mailbox en op linkedin. Je moet je in alle gevallen sowieso registreren om het tv-programma of de webinar te kunnen volgen. Slim, kun je als zender altijd nabellen.

Kom op, maak je punt

Dan de podcast die eindelijk vaste voet aan de grond heeft gekregen. Je noemt jezelf podcast-professor en verhuurt je aan een toonaangevend vrouwenblad met een wekelijkse bijdrage over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Ik moet overigens bekennen dat ik niet zoveel heb met podcasts. Ik ken mensen die ermee weglopen, ik heb dat niet. Tijd, tijd, tijd… naar een podcast luisteren kost te veel tijd. Lezen gaat minstens twee keer zo snel. En bij het luisteren heb ik snel de neiging om te denken ‘kom op, maak je punt’.

Maar goed, sommige podcasts blinken uit door hun verhalen. Bijvoorbeeld omdat wordt geïnterviewd en de ondervraagde toonaangevend leiderschap toont door zijn of haar verhaal en de organisatie die betrokkene vertegenwoordigt. The Good World is daar een mooi voorbeeld van. En de makers geven door hun keuzes duidelijk blijk van hun maatschappelijke betrokkenheid. Een interessante keuze dus.

Bloggen is een bijna klassieke manier, en het aantrekkelijke daarvan is dat je inhoudelijke kennis en schrijfvaardigheid kunt laten zien. En net zoals bij voorgaande manieren gaat het er uiteindelijk om dat je podcast, webinar of tv-programma wordt gedeeld op sociale media en hoopt dat deze door anderen wordt verspreid. Zo kom je tenslotte onder de aandacht van mensen die je nog niet kent en op zoek zijn naar een nieuwe partner.

Er zijn zelfs bureaus die zich wagen aan een boek waarin ze al hun deskundigheid prijsgeven. En waarom ook niet.

En er zijn bureaus die afscheid nemen van bepaalde klanten omdat deze niet meer passen binnen het portfolio dat zich vooral richt op bedrijven die oog hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen en nauw betrokken zijn bij de samenleving en dat ook graag uitspreken in hun communicatie.

Ook opmerkelijk is de regelmaat waarmee sommige bureaus berichten rondsturen dat het team weer gegroeid is met een aantal nieuwe namen. Toon je succes en let vooral op de naamgeving van de functies. Daarmee kun je specialismes tonen. Want van twee naar vier accountmensen of projectredacteuren is teveel van hetzelfde. Digital lead klinkt al veel beter net als contentstrateeg of ux lead.

Ik zet vraagtekens bij het eerste bureau dat de diversiteit van het team en het in dienst treden van een Oekraïense werknemer als usp gaat uitspelen.

Deze diversiteit aan presentaties zorgt wel voor een lastige puzzel voor opdrachtgevers die naar ik vermoed toch vaak  terugvallen op de klassieke keuzeargumenten.

Er moeten natuurlijk zoveel mogelijk bureaus en opdrachtgevers worden genomineerd

Er komt weer een awardfeestje voor contentmarketingcases. Als zo’n awardfeestje door de branche wordt georganiseerd staat de objectiviteit wel onder druk. Hoe neutraal en deskundig een jury ook is, er moeten natuurlijk zoveel mogelijk bureaus en opdrachtgevers worden genomineerd. Want dat belooft voldoende bezoekers aan het feestje waar de awards worden uitgereikt. De kassa moet tenslotte rinkelen. Begrijpelijk. Maar ontegenzeggelijk staan bureaus met een royale lijst met awards doorgaans hoog op lijst met uitnodigingen bij pitches.

Het kan dus geen kwaad als bureaus awards in hun marketingstrategie opnemen. Insturen vraagt specifieke kennis die verder gaat dan het netjes invullen van een formulier. Ik herinner me uit het verleden dat jury’s nogal eens briljante cases opzij legden omdat de bijgevoegde informatie niet volledig of gewoon slordig was.

Hoe laat je als bureau nu inspirerend leiderschap zien, want daar gaat het natuurlijk vaak om bij opdrachtgevers. Die werken graag met een partij die voorop loopt. Het antwoord laat zich natuurlijk makkelijk raden. Gewoon door de kwaliteit van het werk dat je maakt voor klanten van wie iedereen weet dat ze het experiment niet schuwen en graag mee voorop lopen.

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken