[designpanel] Gemeentemuseum Den Haag

[designpanel] Gemeentemuseum Den Haag
  • Design
  • 8 dec 2017 @ 15:00
  • 26304 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

Gemeentemuseum Den Haag heeft de grootste Mondriaan-collectie. Naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van Mondriaan en De Stijl vroeg het museum aan digital advertising agency a friend of mine om via een innovatieve manier Mondriaans werk te vieren en bezoekers zo nieuwsgierig te maken dat ze komen kijken. Het resultaat? Een online abstract canvas waarin Mondriaans werk centraal staat.

Voor de navigatie wordt gebruik gemaakt van ‘penseelstreken’. Zonder betaalde advertising had de website na een maand ruim 12.000 unieke bezoekers met een gemiddelde bezoektijd van 03:12 per sessie en zeven bekeken items op het canvas. Uiteindelijk werd de website bekeken door 30.000 bezoekers en de video's door meer dan een miljoen. Is ons panel fan?

Tekst gaat verder onder het beeld

M A R K E T E E R S

Karlijne Bos, sr. marketeer: A friend of mine heeft op een heel eigentijdse manier gebruik gemaakt van de kenmerkende schilderkunst van Mondriaan. Het leven van Mondriaan is weergegeven in de stijl van zijn eigen werk. Interessant om te zien hoe nieuwe designtechnieken de interesse en nieuwsgierigheid van bezoekers kunnen wekken; alsof zijn leven en daarmee ook zijn werk dichterbij komt en toegankelijk wordt gemaakt. Zijn abstracte kunst wordt hierdoor persoonlijk, wat bij mij uitnodigend werkt. Erg verrassend wat dit online canvas opwekt en losmaakt!


9

Marc van Eck, partner Business Openers: Simpel en leuk is de site van Mondriaan. Eigenlijk heel voor de hand liggend om in de stijl van Mondriaan een site te bouwen, maar dat is nu juist de gave van een goed design. Ik geloof niet dat ik eerder zo door een site ben gemanoeuvreerd en toch heb je het meteen onder de knie. Hetzelfde gevoel roept natuurlijk de beroemde schilderstijl van Mondriaan op. Zo simpel dat het gevoel wordt opgeroepen dat je het zelf ook wel kan, maar daar had je dan maar op moeten komen. Al penseelstrijkend door de site ontdek ik dat Mondriaan in zijn jonge jaren heel ‘gewoon’ schilderde met grote complexiteit en pas later de gave ontwikkelde tot de beroemde simpele streek. Wat een design niet al kan doen. Een simpele 9.

9

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Mondriaan en De Stijl bieden een schat aan creatieve mogelijkheden. De manier waarop dat hier tot uiting komt, is subtiel maar herkenbaar en oogt modern. Het had misschien iets steviger en iconischer gekund. De briefing om op een ‘innovatieve manier’ het werk te vieren, is ingevuld middels navigatie over een online canvas. De navigatie en de penseelstreken komen in de praktijk alleen niet goed uit de ‘verf’; het duurt even voordat je door hebt dat de levensloop van Mondriaan is gekoppeld aan een vierkant raster en het navigeren lukt eigenlijk alleen goed met de pijltjes. Te ingewikkeld. De gepresenteerde content leunt zwaar op copy en maakt weinig gebruik van pakkende visuals en De Stijl. Mij raakt het daardoor niet, de inspiratie mist. Jammer, want ik denk dat er een grote doelgroep is die je hier enthousiast voor kunt maken.

6

D E S I G N E R S

Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Een eenvoudige website met een creatieve manier om door het werk van Mondriaan te bewegen en meer over de meester en zijn werk te weten te komen. Door de eenvoud komen de stukken uit de collectie goed naar voren. De penseelstreken die je door het werk heen leiden, vind ik leuk gevonden. De navigatie is iets minder geslaagd. Leuk idee, maar wel even stoeien. Mis verder het overzicht, ondanks de goed bedachte hint linksonder. Ook de fontkeuze had van mij uitgesprokener gemogen. Maar overall een nette website met een duidelijke focus. Wat mij betreft geslaagd als warmmakertje voor een bezoek aan het museum.

7,5

Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Mooi werk van a friend of mine. De stijl van Mondriaan en De Stijl is goed doorvertaald naar dit digitale canvas, waarmee je interactief het werk van de Hollandse meester kunt ontdekken - compleet met kenmerkende lijnen, animaties en passende penseel-stijl-navigatie. Toch had het navigeren wat intuïtiever gekund en mis ik meer stimulans echt naar het museum te gaan, al werd met de site een breed publiek bereikt, tegelijk potentiële bezoekers.

7+

Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Als je als digital ontwerper een nieuwe klus begint, sta je voor veel keuzes. Eén ervan: maak ik de waarde die achter het touchpoint zit (content, interactie, transactie, …) zo helder mogelijk toegankelijk of ontwerp ik voor exploratie? Een verkenningstocht die de gebruiker leidt of laat verdwalen, maar die altijd moet leiden tot verrassende momenten in de user experience. Met mondriaan.nl heeft a friend of mine voor deze tweede spannende richting gekozen. De site is duidelijk met liefde gemaakt en visueel tot in detail verzorgd. De swipenavigatie werpt een drempel op, maar past goed bij het concept. De verhalen zijn compleet, maar behapbaar. Toch voelt het geheel voor mij wat té random en vraagt het, mede door het uitblijven van die piekervaringen, eerlijk gezegd te veel van m’n geduld. Beter brengen we een bezoek. Oh, dat was vast het doel ;-)

7

Daniel Sytsma, creative director Achtung: Wat een heerlijke briefing moet dit zijn geweest. Een website maken over Mondriaan vraagt natuurlijk om een creatieve interpretatie van het werk van deze meester. In idee is de ontwerper daar goed in geslaagd: ontdek het leven van Mondriaan door zijn penseelstreken te volgen. Het resultaat is een helder ontwerp met een leuke navigatievorm. Als ik echt kritisch ben, denk ik dat het de meesterproef niet doorstaat: de navigatie werkt niet intuïtief genoeg en hapert af en toe, de typografie voelt niet gebalanceerd en de UI-elementen passen net niet bij de stijl.

7
Eerder beoordeelde designs:

58. Dropbox door Collins

57. Lola Quinoa door Mountain

56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal

55. Canei door VBAT

54. Adidas door RESN

53. Eredivisie door Dog and Pony

52. Zaans Medisch Centrum door Silo

51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew

49. AH to go-app door Studio Kraftwerk

48. Organto door SuperRebel

47. Lowlands door Fabrique

46. New Dutch Legacy-gin door Brum

45. Seepje door Flex/Design

44. Nada Door ProudDesign

43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

42. Gkazas door Today

41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak

39. Eternal Oceans (concept) door Anthem

38. Ahold Delhaize

37. Kamphuisen Siroopwafels door OD

36. Prophecy door VBAT

35. Dettol

34. Robeco SummerNights

33. Brouwers

32. Nemo

31. Conimex

30. Royal FloraHolland

29. Rood Met Zwarte Stippen

28. I sea pasta

27. Melkweg

26. Hooghoudt

25. De Wijndragers

24. Ahoy

23. Pluggerz

22. Appelsientje

21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit

19. Holland Master Kazen

18. Bols Vodka

17. Luxor

16. Cacao Barry

15. Google

14. Etos huismerk kruidentheecollectie

13. Coca-Cola

12. Riscos vis in blik

11. CliniClowns

10. Vivera

9. Spaarne Gasthuis

8. Ranja

7. Spotify

6. Senseo

5. ING

4. Aviko

3. Transavia

2. Dorset Cereals

1. Nationaal Militair Museum


Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken