[interview] BioPack gaat de uitdaging aan

[interview] BioPack gaat de uitdaging aan
  • Design
  • 25 jan 2019 @ 11:32
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging design

Met de opschaling van de productie in de fabriek in Appingedam laat BioPack Packaging definitief de start-up-fase achter zich.

Het bedrijf produceert biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal - trays en bakjes voor bijvoorbeeld fruit, groente, bloemen en jonge plantjes - en gebruikt hier cellulose voor. Deze houtvezels uit een circulair bos in Scandinavië zijn duurzaam en recyclebaar. BioPack test tevens andere toepassingen en biologische grondstoffen. MarketingTribune sprak met Andrea Poelstra verantwoordelijk voor de sales en business development.

BioPack hoopt door het opschalen van de productie een interessante partij te kunnen zijn voor klanten in de verpakkingsindustrie en supermarkten. De producten van BioPack kunnen een goede vervanger zijn van plastic en uit milieuoverwegingen dus interessant voor deze partijen. Daarnaast is het bedrijf in Appingedam de enige fabrikant in Europa die een in prijs concurrerende vervanger voor plastic verpakkingen kan leveren. Andere biologisch afbreekbare alternatieven, gemaakt van bijvoorbeeld suikerriet, worden vaak over lange afstanden aangevoerd over zee wat de duurzaamheid niet ten goede komt en bevatten vaak onbetrouwbare additieven.

Het product van BioPack is niet alleen volledig composteerbaar, ook het productieproces is ‘schoon’. De fabriek maakt bijvoorbeeld gebruik van groene energie en een gesloten watercircuit.

Poelstra las in 2017 een stukje over BioPack. ‘Bjorn en Maarten, de oprichters, werden geïnterviewd over hun idee en de fabriek die ze aan het bouwen waren. Ik werkte toen bij een andere verpakkingsfabrikant, maar was al een tijdje op zoek naar een manier om mij op een duurzame wijze te kunnen inzetten. Ik was meteen enthousiast en heb de stoute schoenen aangetrokken. Ik belde ze op en meldde dat ik graag voor ze wilde werken. Het was toen nog iets te vroeg om een sales manager aan te nemen, maar we hielden contact en na een paar leuke gesprekken waarin onze visies en ideeën voor de BioPack-producten goed overeen leken te komen, kon ik enkele maanden later beginnen aan deze mooie uitdaging.’

 

Waar staat BioPack voor?

‘BioPack staat voor een ommezwaai in de verpakkingswereld. We moeten van onze verslaving aan kunststof af en gaan werken met duurzame en circulaire verpakkingsmaterialen. Cellulose heeft zich bewezen als een goed vormbaar materiaal. Het BioPack-proces heeft deze vorming van cellulose nog eens aanzienlijk verbeterd en nu kunnen wij oersterke en waterdichte verpakkingen aan de markt leveren. Pulp 3.0 zeggen we ook wel. De verpakkingen kunnen bij het papierafval. Mochten ze te veel vervuild zijn, dan zijn ze composteerbaar. Ze zijn sowieso bio-afbreekbaar in de natuur. Het liefst gebruik je de cellulose-vezel nog een aantal keren opnieuw via de recycle-stromen.’

 

BioPack heeft nog geen marketeer, maar doen jullie wel al iets aan marketing?

‘Onze propositie is de duurzaamheid, de groene gedachte. Al onze klanten zijn op zoek naar alternatieven voor kunststof. Wij bieden ze de oplossing. Het materiaal is zichtbaar duurzaam en je hebt direct een andere look dan met plastic. We hebben momenteel geen grote budgetten voor marketing en werken met name via free publicity, beurzen en free sampling. Ook hebben we meegedaan aan het Dorp-lab op het Welcome to the Village-fesitval afgelopen zomer.’

 

Waar loop je tegenaan bij retailers?

‘Retailers wachten allemaal op elkaar. Wat doet de concurrent? Stappen zij al van het plastic af? Ze durven geen van allen de eerste te zijn. Wij willen samen met producenten in food, AGF en horti de uitdaging aan te gaan en laten zien dat het kan.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken