De ludieke ontwerptrend

  • Design
  • 13 jan 2016 @ 10:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging design

Merken hoeven tegenwoordig niet altijd degelijk te zijn om toch serieus genomen te worden. Door ludiek te zijn en je zo te onderscheiden wordt je tegenwoordig als alternatief overwogen. Ook dan kun je betrouwbaar zijn. Het is nu juist een ontwerptrend in verpakkingsland om ludiek te zijn. Daardoor val je direct op, ga je een relatie aan met de consument en tovert een glimlach op het gezicht.

Om die sympathie op te kunnen wekken en zo ook toegankelijk te zijn, wordt er gretig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van fotografie. En dan niet in de zin van een standaard foto van het product of het gebruik, maar met een knipoog. En zo ontstaat een vorm van vriendelijke humor. Op een speelse manier krijgt het merk een twist en wordt het product onder de aandacht gebracht en dit zet zich vast in je geheugen. Het beeld beklijft en is dat niet juist één van de belangrijkste functies van een verpakking?

 

Wat met fotografie kan, kan natuurlijk ook met illustraties. En dan het liefst in combinatie met een afbeelding van het product. Hier wordt de knipoog al snel humor door de ludieke combinaties die ontstaan. Je gaat met andere ogen naar het product kijken. Het saaie product shot, dertien in een dozijn, wordt ineens uniek en draagt bij aan het sympathieke karakter van het onderhavige merk. De schappen worden speelser, minder serieus en het merk wordt memorabel. Er ontstaan ‘characters’ die direct met je communiceren en het hart raken. De supermarkt wordt steeds vrolijker!

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken