[column] Eet je rond!
- Design
- 21 jun 2018 @ 08:18
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Maatschappij
- 21 jun 2018 @ 08:18
- Roel Welsing
Circulair is hot. De gedachte is ook mooi. Als we alles wat we er in stoppen, ook weer blijven gebruiken, dan belasten we de aarde minder. Maar een mooie gedachte alleen is onvoldoende om hot en happening te worden.
Circulair is omarmd door hipsters, die laten zien dat circulair ook synoniem is voor kwaliteit, lekker en mooi. Zo heb je nu circulair bier, kun je je circulair kleden, circulair bouwen en zijn er kennelijk zelfs hele circulaire steden.
Circulair restaurant
Nieuw is dat er in Nederland nu ook een echt circulair restaurant is: The Greenhouse in Utrecht. Achter het centraal station, midden in een stuk Utrecht dat sterk in ontwikkeling is en waar de komende jaren heel veel mensen gaan werken en wonen en die dus allemaal op zoek zijn naar leuke plekken om samen te komen. The Greenhouse is zo’n plek. Een inspirerende ontmoetingsplek, die ze zelf een oefening in anders denken noemen. En dat is goed gelukt!
Laat ik een paar voorbeelden noemen. Het gebouw is demontabel en kan over 15 jaar weer volledig uit elkaar gehaald worden. Er zijn geen stekkers in de keuken, wat het energieverbruik verlaagt en leidt tot een extra uitdaging voor de keukenbrigade om toch mooie gerechten te serveren. Ze hebben een urban farm (kas), die een deel van de kruiden levert voor de keuken. Met leveranciers maken ze langetermijnafspraken over gebruik in plaats van producten. Dus niet betalen voor armaturen, maar voor licht. Of voor je tafellinnen betalen per gebruiker in plaats van per servet. We kunnen nog wel even doorgaan.
Misschien gaat niet alles werken en het is vast nog niet perfect, maar het is wel een goed verhaal. En marketeers weten dat goede verhalen goed verkopen.
Goed verhaal
The Greenhouse is ook op een andere manier inspirerend voor marketeers. Het is namelijk een initiatief van … Albron! Een B2B-merk pur sang, dat met The Greenhouse wil laten zien dat het innovatief is en koploper in horeca. Dat innovatieve heeft niet alleen naar klanten een werking vermoed ik. Zeker ook naar binnen toe draagt het bij aan de company pride, wat Albron weer aantrekkelijker maakt als werkgever. Mensen willen graag werken bij een bedrijf met een maatschappelijke ambitie. In een steeds krappere arbeidsmarkt heeft Albron met The Greenhouse ook op die markt een goed verhaal: Bij The Greenhouse kun je op een luchtige manier proeven van circulair ondernemen. Eet smakelijk!
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe merkidentiteit Transavia... 23-10-2025
- AIM presenteert grootste... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

