De Nachtwacht in 8.000 NFT's
- Design
- 11 aug 2022 @ 08:53
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Kunst & CultuurMaatschappij
- 11 aug 2022 @ 08:53
- Nanny Kuilboer
Binnenkort kan iedereen een digitaal stukje van ‘De Nachtwacht’ kopen. Dit kondigen de Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance aan, vlak voor de eerste sterfdag van de wereldwijd bekende Rembrandt-expert, Prof. Dr. Ernst van de Wetering, die veel samenwerkte met de Foundation.
De Nachtwacht wordt verdeeld in 8.000 stukjes die vervolgens in de vorm van NFT’s verkocht worden. Na aankoop ben je niet alleen eigenaar van een eigen stukje van De Nachtwacht, maar ook oprichter van het later te openen MetaRembrandt Museum, een digitaal museum en de enige plek ter wereld waar alle schilderijen van Rembrandt van Rijn geremasterd - digitaal optimaal gerestaureerd naar de oorspronkelijke staat van de werken - en in hoge definitie te bewonderen zijn. Met dit initiatief wil The Rembrandt Heritage Foundation, ter nagedachtenis aan Van de Wetering, de collectie van Rembrandt voor eeuwig bewaren en toegankelijk maken voor toekomstige generaties. Voor meer informatie en het inschrijven om een stukje van De Nachtwacht te bemachtigen, zie www.metarembrandt.com.
‘Digitale kunst is de toekomst’
Van de Wetering heeft alle werken van Rembrandt weten op te sporen, te authentiseren en te bewaren. Eén van de waardevolle bijdragen van Van de Wetering is dat hij samen met de The Rembrandt Heritage Foundation alle kunstwerken heeft gedigitaliseerd en geremasterd. Op die manier heeft hij ervoor gezorgd dat de kunst digitaal te bewonderen blijft. Zo is ook De Nachtwacht gedigitaliseerd en teruggebracht naar zijn meest oorspronkelijke staat, waarbij de ooit afgesneden stukken er door Van de Wetering weer zijn aangeplakt. Jess Muntenaar, COO bij HODL Finance: ‘We zijn trots dat we samen met The Rembrandt Heritage Foundation alle schilderijen van Rembrandt digitaal, gereconstrueerd en op hoge definitie vast hebben gelegd en voor iedereen toegankelijk kunnen maken. Op deze manier zal Rembrandt altijd voorbestaan en zullen alle komende generaties kennis blijven maken met deze wereldberoemde kunstschilder. Wij geloven dat digitale kunst de toekomst is en dat de opkomst van NFT’s hier een grote rol in gaat spelen. We hopen met dit unieke project een inspiratiebron te zijn voor de kunstsector om na te denken hoe kunst kan worden gemoderniseerd.’
Enige plek ter wereld
Een eigenaar van één van de 8.000 stukjes van de Nachtwacht, wordt tevens Founder van het MetaRembrandt Museum. Men krijgt hiermee exclusief toegang tot dit digitale museum, waar Rembrandts beroemdste schilderijen en andere historische kunstwerken te zien zijn. Bijkomend voordeel is dat men zijn NFT kan ‘verhuren’ aan andere kunstliefhebbers of Rembrandt-fans. Hiermee krijgen zij dan ook toegang tot de volledige collectie van Rembrandt en tot exclusieve evenementen in het MetaRembrandt Museum en het echte leven. Pim Slager, medeoprichter van The Rembrandt Heritage Foundation: ‘Ons doel is dat de werken van Rembrandt voor iedereen levenslang toegankelijk blijven. Met het openen van het MetaRembrandt Museum kan men in een digitale omgeving álle schilderijen van Rembrandt aanschouwen. Dit is de enige plek ter wereld waar dit kan. Ik voel mij vereerd dat wij nu het gedachtegoed van Prof. Dr. Ernst van de Wetering kunnen waarmaken en de levenswerken van Rembrandt van Rijn op deze wijze met de hele wereld mogen delen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- The Drum over SXSW 2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing