5 vragen aan marketeer McDonald's: 'Wij hebben de kracht en omvang om trends toegankelijk te maken'
- Food-en-retail
- 31 jan 2017 @ 09:49
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantFood
- 31 jan 2017 @ 09:49
- Peter van Woensel Kooy
Restaurantketen McDonald's presenteerde recent goede internationale resultaten. Het merk behaalde in het vierde kwartaal van 2016 een omzet van iets meer dan 5,6 miljard euro, in vestigingen die langer dan een jaar open zijn groeiden de verkopen met 2,7 procent op jaarbasis. Maar hoe gaat het in Nederland? En hoe wordt hier ingespeeld op veranderingen in de markt? We spreken Erwin Dito, directeur Marketing, Communicatie en Consumer Insights. 'Juist de opkomst van andere burgerrestaurants maakt onze Hamburger tot een populair en geliefd product. '
1. Stel u graag even voor.
'Erwin Dito, sinds november 2015 ben ik directeur Marketing, Communicatie en Consumer Insights van McDonald’s Nederland.'
2. Mooie internationale cijfers bij McDonald's wereldwijd, gaat het in deelmarkt Nederland ook goed? Graag uw korte toelichting.
'McDonald’s heeft in Nederland een uitstekend jaar achter de rug. Dit vertaalt zich in zowel een stijging van onze omzet met 8,5% als in een toename van het aantal gastbezoeken. Sinds 2015 heeft McDonald’s verschillende initiatieven genomen, met daarbij een focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants. De eerste positieve signalen van deze strategie werden eind 2015 al zichtbaar en deze positieve lijn heeft zich in 2016 verder doorgezet. De verdere uitrol van McCafé, het vernieuwde ontbijtassortiment, verruimde openingstijden van al onze restaurants en de Cadeau Kalender in december zijn voorbeelden van succesvolle initiatieven die substantieel bijdroegen aan de omzetgroei. Onze bestaande gasten waarderen McDonald’s en ook steeds meer nieuwe gasten maken kennis met McDonald’s. In 2017 zetten wij onze focus op kwaliteit en beleving verder voort. Vandaag laten wij in een nieuwe merkcampagne zien waar wij voor onze gasten willen staan. Het is onze ambitie om onze gasten -iedere week zijn dat er zo’n drie miljoen- altijd het goede gevoel te geven. Met goede producten, transparantie over de kwaliteit en herkomst van onze producten en een sfeer in onze restaurants die toegankelijk en open is. Al met al dus veel meer dan een merkcampagne, maar een centraal thema dat het leidende principe van ons handelen is. Dit drukken we uit met de campagne-afsluiter Always Open for Good Times.'
3. Wat zijn de grote uitdagingen voor u de komende maanden?
'Vanuit dit thema hebben wij grote ambities; iedere dag weer willen wij onze gasten het goede gevoel geven. Dat betekent dus dat onze gasten bij ieder contact met ons merk het juiste, positieve gevoel moeten hebben. Niet alleen door onze producten, maar ook door onze service en beleving in onze restaurants. Dat is met 18.000 medewerkers in 248 restaurants een mooie uitdaging, die we met elkaar met veel enthousiasme aanpakken.'
4. Baart de opkomst van kleinere burgerrestaurants of vegetarische alternatieven u zorgen? Hoe pareert u deze?
'Juist de opkomst van andere burgerrestaurants maakt de Hamburger tot een populair en geliefd product. Daar profiteren ook wij van. Sterker nog, trends en dergelijke signalen van onze gasten omarmen we. McDonald’s heeft de kracht en omvang om trends en gastenbehoefte toegankelijk te maken. Onze Maestro Burger is daar een goed voorbeeld van.'
5. Wat maakt marketing van McDonald’s volgens u mooi?
'Het is geweldig om te werken met een merk dat al zo lang zo krachtig is en zoveel verschillende en vooral positieve gevoelens bij mensen oproept. De uitdaging om onze gasten iedere dag het juiste gevoel mee te geven en om van McDonald’s het meest geliefde merk van Nederland te maken. We durven daarbij grenzen te verleggen. Zo zijn we met topkoks onze keten ingegaan om de kwaliteit van onze ingrediënten te ontdekken, introduceerden we op een zeer succesvolle manier “MyMcFlurry” en komen we nu met een uitgesproken campagne in Nederland waar we onze Maestro burger met een verborgen cameraregistratie onder het motto “Prikkel al je Zintuigen” neer zetten.'
Zie de film hieronder. Lees hier meer over de campagne. Credits: bureau TBWA\ Neboko
tekst: Peter van Woensel Kooy
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- McDonald's
- initiatieven
- communicatie
- innovatie
- McDonald’s Nederland
- McCafé
- Marketing
- TBWA\Neboko
- omzet
- Erwin Dito
- Maestro Burger
- uitrol
- directeur
- consumer insights
- vlees
- vernieuwd
- strategie
- Hamburger
- orkest
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers