5 vragen aan marketeer McDonald's: 'Wij hebben de kracht en omvang om trends toegankelijk te maken'

5 vragen aan marketeer McDonald's: 'Wij hebben de kracht en omvang om trends toegankelijk te maken'
  • Food-en-retail
  • 31 jan 2017 @ 09:49
  • 17267 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantFood

Restaurantketen McDonald's presenteerde recent goede internationale resultaten. Het merk behaalde in het vierde kwartaal van 2016 een omzet van iets meer dan 5,6 miljard euro, in vestigingen die langer dan een jaar open zijn groeiden de verkopen met 2,7 procent op jaarbasis. Maar hoe gaat het in Nederland? En hoe wordt hier ingespeeld op veranderingen in de markt? We spreken Erwin Dito, directeur Marketing, Communicatie en Consumer Insights. 'Juist de opkomst van andere burgerrestaurants maakt onze Hamburger tot een populair en geliefd product. '

1. Stel u graag even voor.

'Erwin Dito, sinds november 2015 ben ik directeur Marketing, Communicatie en Consumer Insights van McDonald’s Nederland.'

2. Mooie internationale cijfers bij McDonald's wereldwijd, gaat het in deelmarkt Nederland ook goed? Graag uw korte toelichting.

'McDonald’s heeft in Nederland een uitstekend jaar achter de rug. Dit vertaalt zich in zowel een stijging van onze omzet met 8,5% als in een toename van het aantal gastbezoeken. Sinds 2015 heeft McDonald’s verschillende initiatieven genomen, met daarbij een focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants. De eerste positieve signalen van deze strategie werden eind 2015 al zichtbaar en deze positieve lijn heeft zich in 2016 verder doorgezet. De verdere uitrol van McCafé, het vernieuwde ontbijtassortiment, verruimde openingstijden van al onze restaurants en de Cadeau Kalender in december zijn voorbeelden van succesvolle initiatieven die substantieel bijdroegen aan de omzetgroei. Onze bestaande gasten waarderen McDonald’s en ook steeds meer nieuwe gasten maken kennis met McDonald’s. In 2017 zetten wij onze focus op kwaliteit en beleving verder voort. Vandaag laten wij in een nieuwe merkcampagne zien waar wij voor onze gasten willen staan. Het is onze ambitie om onze gasten -iedere week zijn dat er zo’n drie miljoen- altijd het goede gevoel te geven. Met goede producten, transparantie over de kwaliteit en herkomst van onze producten en een sfeer in onze restaurants die toegankelijk en open is. Al met al dus veel meer dan een merkcampagne, maar een centraal thema dat het leidende principe van ons handelen is. Dit drukken we uit met de campagne-afsluiter Always Open for Good Times.'

3. Wat zijn de grote uitdagingen voor u de komende maanden?

'Vanuit dit thema hebben wij grote ambities; iedere dag weer willen wij onze gasten het goede gevoel geven. Dat betekent dus dat onze gasten bij ieder contact met ons merk het juiste, positieve gevoel moeten hebben. Niet alleen door onze producten, maar ook door onze service en beleving in onze restaurants. Dat is met 18.000 medewerkers in 248 restaurants een mooie uitdaging, die we met elkaar met veel enthousiasme aanpakken.'

4. Baart de opkomst van kleinere burgerrestaurants of vegetarische alternatieven u zorgen? Hoe pareert u deze?

'Juist de opkomst van andere burgerrestaurants maakt de Hamburger tot een populair en geliefd product. Daar profiteren ook wij van. Sterker nog, trends en dergelijke signalen van onze gasten omarmen we. McDonald’s heeft de kracht en omvang om trends en gastenbehoefte toegankelijk te maken. Onze Maestro Burger is daar een goed voorbeeld van.'  

5. Wat maakt marketing van McDonald’s volgens u mooi?

'Het is geweldig om te werken met een merk dat al zo lang zo krachtig is en zoveel verschillende en vooral positieve gevoelens bij mensen oproept. De uitdaging om onze gasten iedere dag het juiste gevoel mee te geven en om van McDonald’s het meest geliefde merk van Nederland te maken. We durven daarbij grenzen te verleggen. Zo zijn we met topkoks onze keten ingegaan om de kwaliteit van onze ingrediënten te ontdekken, introduceerden we op een zeer succesvolle manier “MyMcFlurry” en komen we nu met een uitgesproken campagne in Nederland waar we onze Maestro burger met een verborgen cameraregistratie onder het motto “Prikkel al je Zintuigen” neer zetten.'

Zie de film hieronder. Lees hier meer over de campagne. Credits: bureau TBWA\ Neboko

tekst: Peter van Woensel Kooy



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken