Albert Heijn test plasticvrije AGF-afdeling in combinatie met 'dry misting'
- Food-en-retail
- 25 mrt 2019 @ 15:27
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 25 mrt 2019 @ 15:27
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag start in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij 100 producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen.
Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
'Verpakking niet per se slecht'
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.
Plastic vooral ergernis bij AGF
Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: 'Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van "dry misting": een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie "dry misting" en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.'
Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan 100 ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- packaging
- Marit van Egmond
- gebruik
- dry misting
- 150
- ceo
- mvo
- ergernis
- fruit
- klanten
- Albert Heijn
- echt
- vragen
- nodig
- AH
- plasticverpakking
- milieu
- winkels
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing