Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's artikelen zijn als goede campagnes, die mogen schuren en iets met je doen'
- Food-en-retail
- 22 apr 2024 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - FoodMarketingInterview
- 22 apr 2024 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Dennis van de Sande is Senior Brand Marketeer Pils in de Benelux, waarbij hij onder meer verantwoordelijk is voor de merken Bavaria, Swinckels’ en het Belgische Estaminet. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Carnaval is een belangrijk momentum voor Bavaria.’
Dennis
Mijn naam is Dennis van de Sande, geboren en getogen Brabander en ik woon in Rosmalen. Via de bureauwereld ben ik bij familiebedrijf Royal Swinkels beland. Ik ben mijn carrière begonnen bij een aantal marketingbureaus waar ik mij met name bezighield met alles wat met social media te maken had. Iets minder dan zes jaar geleden maakte ik de overstap naar Royal Swinkels. Daar ben ik gestart in het digital team als Social & Campaign Manager. Sinds kort ben ik werkzaam als Senior Brand Marketeer Pils in de Benelux en onder meer verantwoordelijk voor de merken Bavaria, Swinckels’ en het Belgische Estaminet.
WHAT’S NEW?
Naast mijn nieuwe functie, vereenvoudigden we onlangs onze bedrijfsnaam naar Royal Swinkels, was Royal Swinkels Family Brewers, en hebben we het Bavaria-portfolio uitgebreid met twee nieuwe producten, namelijk een sterk blond bier, genaamd Bavaria Strong Blond en Bavaria 0.0% Fruity Lemon Lime. Sinds deze maand zijn ze beschikbaar in de retail en later dit jaar is de Fruity Lemon Lime ook te bestellen in de horeca.
2024
Als Brabantse bierbrouwer hebben we afgelopen januari voor het 7e jaar op rij een carnavalscampagne gelanceerd. Een belangrijk momentum voor het merk Bavaria. Dit jaar kroonden we oud-politicus Klaas Dijkhoff figuurlijk tot Kroonprins Carnaval. Een succesvolle campagne die onder én boven de rivieren de gemoederen bezighield. Mooi om te zien dat ook deze opvallende campagne de nodige aandacht verdiende bij de landelijke pers.
Verder bouwen we door op een 0.0% Fruity-campagne van afgelopen jaar en blijven we bouwen aan onze partnerships met onder andere festivals en natuurlijk PSV in een, hopelijk, erg bijzonder jaar voor de club. Daarnaast liggen er ook al mooie plannen voor Swinckels’ en Estaminet. Kortom, een mooi jaar voor creatieve campagnes voor onze prachtige pilsmerken.
BUREAUS
We werken al geruime tijd samen met het reclamebureau Fama Volat. Zij zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de opvallende campagnes van Bavaria. De media-inzet wordt gecoördineerd door Zigt. Ovide is ons PR-bureau voor de creatieve campagnes en productintroducties, terwijl Markteffect betrokken is voor effectmetingen van campagnes.
MARKETINGHELD
Ik heb niet één enkele marketingheld, want ik leer van meerdere marketinghoogleraren, maar als ik iemand moet noemen, ga ik voor Mark Ritson. Niet iedereen is fan van hem, maar ik vind zijn kritische en scherpe blik op marketing inspirerend. Zijn artikelen zijn zoals goede campagnes, die mogen schuren en iets met je doen.
MARKETINGUITDAGING
Merkvoorkeur! Het is uitdagend om op te blijven vallen en zo invloed te hebben op de merkvoorkeur van consumenten. Ze worden nog altijd overspoeld met informatie en relaties tussen merk en consument worden daardoor vluchtiger. Steeds vaker lijkt het alsof een consument eigenlijk helemaal niet op de advertising van jouw merk zit te wachten Het uitdagende is om in die situatie de perfecte campagnes te vinden en te ontdekken waar de consument wél door getriggerd of aangenaam door verrast wordt.
BOODSCHAPPENKARRETJE
In mijn koel- en voorraadkast is, naast voor onze eigen heerlijke bieren en ons nieuwe Craft Soda-merk Freebrew, nog wel wat ruimte voor andere mooie merken, zoals Holie Granola, Chocomel en Campina.
OATLY
Ik hou van creatieve en out-of-the-box advertenties, die direct je systeem 1 binnenkomen. Een commercial die je echt verrast en een glimlach op je gezicht tovert. Helaas zijn deze advertenties steeds zeldzamer. Een leuke campagne die ik onlangs tegenkwam, was deze van Oatly:
Een toffe manier van creatieve Out Of Home-advertising. Oatly valt mij sowieso vaak positief op. Mooi om te zien hoe zij merkdenken voorrang geven op het product. En ik vind de copy vaak heel sterk, echt onderscheidend.
GOEDE MARKETING
Goede marketing is als je op het juiste moment, de juiste boodschap (of product/dienst) bij de juiste doelgroep weet te krijgen. En dat op een onderscheidende en consistente manier.
ERGERNIS
Ik ben geen fan van advertenties op plaatsen waar het echt een onderbreking is, bijvoorbeeld wanneer er ineens een video af begint te spelen terwijl je een artikel aan het lezen bent, maar ook global campagnes die via nasynchronisatie rechtstreeks worden uitgezonden in een ander land. Gelukkig kennen we inmiddels AI, dus hopelijk zijn we dat stadium binnenkort voorbij. Al denk ik zelf dat er betere manieren zijn om een global campagne uit te rollen.
LOVEBRAND
Ik hou van merken, dus dit is geen gemakkelijke, maar als groot sportliefhebber ga ik dan toch voor Nike. Al decennialang voeren ze een consistente merkidentiteit met zeer sterke, distinctive brand assets zoals de swoosh en de slogan Just do It. Het merk is in staat om sterke emotionele connecties te creëren met de consument door middel van ijzersterke storytelling. Ik vind het indrukwekkend hoe ze continu de concurrentie voor weten te blijven.
MEDIACONSUMPTIE
Dat zijn er wel een aantal! Op de hoogte blijven van de actualiteit doe ik via de apps van de Volkskrant, Brabants Dagblad, maar ook door het luisteren van podcasts zoals Met het Oog op Morgen. Scrollen doe ik vooral op Instagram en LinkedIn. Videocontent kijk ik via YouTube, Netflix, Amazon Prime en Videoland. Favoriet mediamerk uit dit rijtje is Netflix. Ik vind het knap hoe je als merk de manier van consumeren disruptief kunt veranderen. Daarnaast geniet ik vaak van de releasecampagnes voor nieuwe series en films.
ONTSPANNING
Ik ontspan vooral door lekker actief te zijn. Ik sport graag en ben dus regelmatig buiten te vinden op hardloopschoenen of op de tennisbaan.
OVER 10 JAAR…
eerlijk gezegd ben ik niet zo van het vooruitkijken. Ik vind het veel belangrijker om bezig te zijn met vandaag. Ik hoop dat ik over tien jaar nog net zoveel energie haal uit mijn werk als nu.
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
- Rituals breidt wellbeing-concept... 09-10-2024
- Bananenredder Sunt verandert van naam09-10-2024
- Rutger Anema CMO Oot Granola08-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing