Alex Backers van Vacansoleil: 'Grootste uitdaging voor marketeers is het verkrijgen van first party data'

Alex Backers van Vacansoleil: 'Grootste uitdaging voor marketeers is het verkrijgen van first party data'
  • Food-en-retail
  • 2 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Alex Backers is Senior Marketing Manager bij Vacansoleil. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

PSV
Ik werk sinds 1 november 2004 bij Vacansoleil, ben getrouwd en heb twee kinderen: een zoon van 14 en dochter van 10. Mijn passie is voetbal en ik ben trouw supporter van PSV.

WHAT’S NEW?
Het afgelopen seizoen hebben er een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats gevonden binnen Vacansoleil, zoals een uitbreiding van het productassortiment; we bieden nu ook appartementen, villa’s, bungalows en boomhutten aan op onze campings. Verder zijn de bestemmingen Bosnië en Montenegro er bij gekomen en op marketinggebied zijn we subsponsor geworden van Team Jumbo-Visma. En we zijn teruggekeerd op tv bij RTL Kampeert en tevens zijn we meer en meer focus aan het leggen op influencermarketing.

GLIJBANENTESTERS
Ik ben er trots op dat ik aan de basis heb gestaan van de marketingactie Het leukste glijbaantje, een marketingstunt waarvoor we met hulp van Enzo Knol glijbanentesters zochten. De uiteindelijke winnaars van de actie konden fysiek van de glijbaan af en de uiteindelijke winnaar kreeg een gratis vakantie aangeboden om een glijbaan te testen.

BLUNDER
Een blunder? Misschien niet echt een blunder, maar toen ik net bij Vacansoleil werkte als Product Manager heb ik ooit een camping ingekocht in Tsjechië met bijna geen faciliteiten. Nooit een succes geworden natuurlijk.

CARNAVAL
Als ik aan een leuke commercial denk, denk ik aan de Iedereen vrij met carnaval-actie van Bavaria in samenwerking met Bjorn van der Doelen.

IRRITANT
Ik vind de reclame van Haribo niet heel prettig om aan te horen. Er zit een irritante toon aan die blijft hangen. Dat maakt hem aan de ene kant goed, maar niet in combinatie met een positieve emotie.

BUDGETTEN
Goede marketing is een simpele, duidelijke boodschap met een groot bereik. Een bedrijf als Vacansoleil heeft niet de budgetten van bijvoorbeeld Coca-Cola of McDonald’s en daarom zullen we creatief moeten zijn. Dit betekent met een duidelijke boodschap de markt in en deze zo breed als mogelijk in zoveel als mogelijk kanalen laten zien in een geconcentreerde periode. Het idee is dat iedereen je boodschap top of mind heeft, vervolgens je website bezoekt om uiteindelijk een vakantie te boeken.

EMOTIELOOS
Slechte marketing? Simpele productgerichte verkoopcampagnes zonder enige vorm van emotie, bijvoorbeeld de Zalando-retargetingcampagnes. Je hebt een product gezien op de website en wordt dan nog weken lang achtervolgd, waar je je ook bevindt op het wereld web, met dat zelfde product.

FIRST PARTY DATA
Grootste uitdaging voor marketeers is het verkrijgen van first party data. De nieuwe regels maken het steeds moeilijker om klanten te bereiken. Om je businessmodel betaalbaar te houden zul je dus moeten investeren in je merk en in retentie. First party data vormen hier een onmiskenbaar onderdeel van.

LOVEBRAND
Mijn favoriete merk is Bavaria. Bavaria begrijpt als de beste dat je moet investeren in je merknaam en doet dat door middel van een duidelijke boodschap plus een grote dosis emotie en humor. Voeg hier aan toe een grote online campagne met BN’ers en influencers en je hebt wat mij betreft het totaalplaatje compleet.

MEDIACONSUMPTIE
Buiten zakelijke nieuwsbrieven over - online – marketing blijf ik prive graag op de hoogte van het laatste voetbalnieuws. Ik volg de wedstrijden van PSV via ESPN en kijk regelmatig een film of serie via Netflix. Ik kan niet zeggen dat ik een favoriete mediamerk heb.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken