Melanie Koning van Grolsch: 'Wat betekent een merk voor mij en voor de maatschappij?'

Melanie Koning van Grolsch: 'Wat betekent een merk voor mij en voor de maatschappij?'
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2022 @ 08:00
  • 41945 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Melanie Koning is Marketing Manager Grolsch. Zij werkt al 25 jaar voor het bier met de beugel, zowel nationaal als internationaal, en voornamelijk als marketeer. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

NIEUWE CAMPAGNE

Ik ben heel erg blij met en trots op de nieuwe campagne die we in samenwerking met bureau Dawn ontwikkeld hebben. De basis voor een goede campagne is een sterk inzicht. Het inzicht voor deze campagne geldt eigenlijk voor iedereen, alleen vergeten we dit vaak omdat we continu afgeleid worden. Er gaat namelijk niets boven betekenisvolle aandacht en tijd voor elkaar. Dat maakt je uiteindelijk het meest gelukkig. Het onmiskenbare Grolsch-geluid, de plop van de beugel, herinnert mensen er aan, als ze afgeleid zijn, om tijd voor elkaar te maken én dat het dus tijd is voor Grolsch. We doen dit via tv, bioscoop, OOH en online. We prikkelen mensen als ze afgeleid zijn, bijvoorbeeld tijdens het online scrollen en we faciliteren om echt tijd voor elkaar te maken door allerlei activaties op de plek van aankoop, tijdens festivals en in de kroeg.

HUISBIER
Als je bij Grolsch werkt, heb je recht op huisbier en vroeger werd dat aan huis gebracht en dan namen ze de lege kratjes mee. Nog altijd krijg ik de vraag of dat nog steeds zo is. Inmiddels halen we ons bier al jaren zelf bij de brouwerij, maar het beeld van de Grolsch-vrachtwagen, die door Twente en de Achterhoek en daarbuiten, reed speciaal voor de werknemers, staat vele mensen nog helder op het netvlies.

PACKAGING
Ik ben erg blij met de topclip-verpakking die we onlangs hebben geïntroduceerd. Hiermee vervangen we het plastic van onze blikverpakking door een kartonnen draagverpakking. Dit zijn belangrijke stappen om het gebruik van single-use plastic uit te bannen.

KLASSIEKERS
Ik hou erg van de klassiekers onder de commercials, zoals ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer en die van Calvé Pindakaas. Ik ben niet zo’n fan van de commercials van de online gokbedrijven zoals Tombola en Betcity.

ROOTS
Consistentie en trouw blijven aan de roots van je merk zijn wat mij betreft de ingrediënten voor goede marketing.

FRUSTRATIE
Schreeuwerige en opdringerige marketing.

MAATSCHAPPIJ
Het bereiken en raken van je doelgroep blijft wat mij betreft de grootste uitdaging. Het aantal boodschappen dat ze op een dag krijgen, blijft groeien en daarbinnen moet je opvallen. En bij het raken van de consument gaat het niet alleen meer om wat beteken je als merk voor ‘mij’, maar ook voor de maatschappij.

RITUALS
Een van mijn favoriete merken is Rituals. Winkels en producten hebben een duidelijke filosofie en uitstraling en het assortiment wordt regelmatig aangevuld, ook in de breedte. Knap hoe Rituals dit in vrij korte tijd wereldwijd heeft neergezet, door een positie in te nemen tussen drogist en parfumerie. En door in te spelen op een behoefte die iedereen weleens heeft - wat moet ik mijn vader/moeder/vriend/vriendin nu weer geven. En dan zit je met Rituals altijd goed.

MEDIA
Ik kijk af en toe tv, luister graag naar muziek, lees boeken en magazines en check mijn socials regelmatig. Mijn favoriete mediamerken zijn Spotify en Linda.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Thomas Luberti van Wijnvoordeel

Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken