[Mijn Marketing] Elke Schroevers van Organto

[Mijn Marketing] Elke Schroevers van Organto
  • B2b
  • 11 feb 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Elke Schroevers is sinds november 2021 Marketing Director bij Organto, waar zij onder meer verantwoordelijk is voor de lancering van het merk I AM Organic: ‘Marketeers kunnen het verschil maken door het verhaal te vertellen aan consumenten, maar ook aan retailers en aan leveranciers.’

VOORSTELRONDJE
Na mijn studie International Business werkte ik vanaf 2000 zo’n 6 jaar bij Unilever, daarna een jaar bij Spadel en de afgelopen 15 jaar was ik werkzaam als interim marketeer. Sinds november 2021 ben ik Marketing Director bij Organto en onder andere verantwoordelijk voor de lancering van het merk I AM Organic. Ik heb een passie voor ‘Merken, Mensen en Muziek’. Als marketeer behoeft mijn passie voor merken in deze rubriek geen toelichting, lijkt me. Mijn familie en vrienden zijn superbelangrijk voor me. De recente lockdowns en het thuiswerken hebben me doen inzien dat ook collega’s een belangrijk onderdeel vormen van plezier én optimaal resultaat in mijn werk. Ik mis de persoonlijke gesprekken bij de koffieautomaat, maar ook het onbewust opvangen van een gesprek tussen collega’s, waarbij je elkaar kunt helpen of waarop je kunt voortborduren en waardoor nieuwe waardevolle ideeën ontstaan. Muziek is de rode draad in mijn leven; ik heb getwijfeld tussen een studie marketing of het conservatorium. Het werd uiteindelijk marketing, maar ik musiceer nog steeds. Dat is voor mij de ultieme vorm van ontspanning; even mijn hoofd leeg en volledig opgaan in de muziek. Een leven zonder muziek kan ik me niet voorstellen. Dan had ik mijn man en de meeste van mijn beste vrienden niet leren kennen.

MARGARINE
Mensen realiseren zich vaak niet hoeveel ‘onderzoek’ er bij marketing komt kijken. Dat kan onderzoek zijn in een focusgroep, een concurrentiescan, verpakkingstesten, maar ook een dag (of soms zelfs meer) in het leven van je doelgroep meelopen om je echt in hen te verdiepen. Mijn vrienden hebben het er nog over dat ik ooit met een (vooraf gescreende) onbekende consument boodschappen ging doen, mee bleef eten en slapen, om te kijken wat zij met margarine deed. Spannend en ongemakkelijk? Klopt! Maar vooral heel leerzaam. En met eyeopeners die in een conventioneel onderzoek nooit naar boven zouden zijn gekomen, omdat geclaimd gedrag nu eenmaal iets anders is dan daadwerkelijk gedrag. Werk waar nieuwsgierigheid een vaardigheid is; heerlijk toch?

MUZIEK
Ik ben er trots op dat ik sinds kort ben toegetreden tot de Raad van Toezicht van het Nederlands Blazers Ensemble. In deze rol komen mijn passies Merken, Mensen en Muziek echt samen en ik zie het ook als een logische stap in mijn carrière. Met mijn ervaring kan ik echt iets toevoegen en het bestuurlijke is juist voor mijzelf als persoon weer nieuw en dus leerzaam.
Natuurlijk ben ik ook trots dat ik voor zoveel mooie merken, bedrijven en teams heb mogen werken. Als ik voor een merk werk, dan adem ik het merk, ben ik het merk en het zit in elke vezel van mijn lijf. Familie en vrienden lachen altijd als ik weer enthousiast over ‘mijn merk’ vertel. Bij elk nieuw merk weer even enthousiast en toegewijd.

KEUKENPRINSES?
Blunders? Zakelijke blunders heb ik niet of ik heb ze verdrongen; ik heb er in elk geval ‘geen actieve herinnering aan’. Haha. Al zijn uitglijers natuurlijk altijd goed om van te leren. Hoewel het geen echte blunder is, is het wel grappig dat ik voor veel foodmerken heb gewerkt, maar echt geen keukenprinses ben, understatement. Dus ik heb producten bedacht, geproefd, receptinspiraties geschreven, foodfotografie gebriefd, maar kan zelf figuurlijk nog geen ei bakken. Keukenblunders kan ik genoeg noemen. Ik vind koken echt niet leuk. Dat maakt dat het ook niet beter gaat worden. Soms moet je ook gewoon erkennen dat je iets niet kunt.

M&M’s
Als me vraagt naar een leuke commercial staat M&M’s met Get in the bowl met stip op nummer 1! Die commercial brengt elk keer opnieuw een glimlach op mijn gezicht en die kreet blijft hangen: No, you get in the bowl! Ik hou van chocolade, ik vind M&M’s een sympathiek merk en ik vind het knap hoe M&M’s eenvoudige chocoladesnoepjes weet te personaliseren, elk met een eigen karakter. Niet een one-off, maar in een campagne met als thema Can’t resist M, met de overval, in bed, et cetera. Ik hanteer zelf het credo Chocola is de oplossing voor alles. Wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat de M&M’s-reclame me zo aanspreekt?

ERGERNIS
Ik erger me enorm aan alle gokreclames die sinds een paar maanden de tv domineren. Los van het feit dat ik zelf niet in gokken geïnteresseerd ben, irriteren de overdreven karakters me en snap ik persoonlijk echt niet dat - juist in deze tijden van lockdown, waarin we al hoorden over onveilige situaties thuis; ik ben daar echt van geschrokken! - het voor mensen nog laagdrempeliger wordt gemaakt om te gokken. Hoe groot willen we de kans maken om iemand verslaafd te krijgen? Ik zie dat als vragen om problemen. Nog buiten het feit dat al die casino’s de prijs van tv-GRP’s flink opdrijven.

SAUSJE
Als marketeer streef ik naar consistente, herkenbare communicatie, die de consument raakt. Goede marketing is voor mij authentiek, gebaseerd op consumentenbehoeften, creatief én geloofwaardig. Niet alleen in communicatie, maar ook op het gebied van innovatie, productontwikkeling, verpakking, prijsstelling en promotie. Persoonlijk probeer ik echt onder de huid van consumenten te kruipen. Wat drijft hen? Waar ontstaat frictie en hoe kun je daarop inspelen?
Veel consumenten kennen bijvoorbeeld onvoldoende de voordelen van biologisch. De Europese Green Deal heeft als doelstelling dat in 2030 minimaal 25 procent van het Europese landbouwareaal biologisch is. Dan moeten de verkopen daar ook naar zijn. We moeten - als gehele branche overigens - dat verhaal veel beter vertellen. Onderzoek wijst uit dat consumenten, als ze het verhaal kennen, bereid zijn om meer te betalen voor duurzame, biologische producten. Dat verhaal wil ik heel graag over de bühne brengen, ook al realiseer ik me dat het een lange adem vergt. Zeker in de AGF-markt die gedomineerd wordt door white label en private label. Ik geloof dat juist een merk het verschil kan maken in dat verhaal.
De tijd dat sustainability ‘een onderdeel’ van marketingcommunicatie was, is echt voorbij. Sustainability, en dan zowel ecologische als sociale impact, hoort in alle onderdelen van de business geïntegreerd te zijn. Niet als ‘sausje’ eroverheen, maar echt in de kern van elk onderdeel.

FRUSTRATIE
Marketing zonder inhoud, een grapje in een commercial dat onthouden wordt maar niemand die het merk erbij kan benoemen, stereotyperingen zoals moeders als huisvrouwen en Brabanders als sufferdjes, slecht gesyncte internationale commercials, herhalende advertenties op mijn social timeline, compleet ongeloofwaardige social influencers die vijf merken per week promoten zonder dat er een lijn in zit en, last but not least, te veel en te lange reclameblokken tijdens mijn favoriete programma. Dat laatste is natuurlijk altijd dubbel als marketeer.

MARKETINGUITDAGING
De scheefgegroeide verhoudingen in de keten, waardoor we onze planeet en mensen tekortdoen. De reportage van Zembla enkele maanden geleden over de macht van supermarkten vond ik erg goed, maar ook ontluisterend. Door (te) lage prijzen in de supermarkt, staan hele ketens en ecosystemen onder druk. We plukken onze planeet leeg en we zien het klimaat veranderen. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Dat moeten we weer in balans krijgen. Zoals Obama al in 2014 zei: ‘We’re the first generation to feel the impact of climate change, and the last generation that can do something about it.’ Hoe kan het dat we niet echt in actie schieten?
Marketeers kunnen het verschil maken door het verhaal te vertellen aan consumenten, maar ook aan retailers en aan leveranciers. Het is aan ons marketeers om niet alleen dat verhaal te vertellen, maar ook om een tegengeluid te laten horen als de verhoudingen scheefgroeien. We moeten alle partijen bewegen om holistisch naar de keten te kijken. Wat is op de lange termijn het beste voor iedereen? Natuurlijk is zoiets niet ineens te realiseren, maar alles wat we doen, kan een stap in de goede richting zijn. En vele stapjes maken ook een verschil. Dat geldt dus niet alleen voor brandmarketeers, maar ook voor retailmarketeers.

APPLE
Ik ben een echt Apple-fan en dit zeg ik niet omdat ik in de groenten- en fruitwereld werk 😉
Bij ons in huis zijn alle devices van Apple. Subliem hoe alles synchroniseert, de gebruiksvriendelijkheid, de looks, de vindbaarheid en de eenvoud van data en profielen overzetten. En, niet onbelangrijk met opgroeiende meiden in huis, de mogelijkheid om een oogje in het zeil te houden bij wat ze uitspoken online. Apple is voor mij het voorbeeld dat iets best meer mag kosten, als het ook daadwerkelijk met kwaliteit, gemak én service komt. De onderlinge connectiviteit maakt dat ze je ook binnen Apple hooked houden. Knap staaltje marketing, als je het mij vraagt.

VROUW MAGAZINE
Ik check dagelijks Facebook, Insta en nu.nl. Via social media blijf ik op de hoogte van wat mijn vrienden doen en met nu.nl blijf ik op de hoogte van het nieuws en actualiteiten. Maar mijn favoriete mediamerk is toch wel Vrouw magazine. Het is een combinatie van het tijdstip (zaterdagochtend met een kop koffie), de wekelijkse thema’s (waar ik me vaak in herken), de vaste columns (waar ik aan verknocht ben geraakt) en als kers op de taart een lekker breinbrekertje zoals de sudoku. Dat ik er een Telegraaf bij krijg, neem ik op de koop toe. Zonder Vrouw magazine is mijn zaterdag niet compleet. Zalig!

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken