Thomas Luberti van Wijnvoordeel: Als je meer dan 7 van de 10 dingen goed doet, neem je te weinig risico

Thomas Luberti van Wijnvoordeel: Als je meer dan 7 van de 10 dingen goed doet, neem je te weinig risico
  • Online
  • 20 mei 2022 @ 08:00
  • 29174 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceMarketing

Thomas Luberti is verantwoordelijk voor Marketing & Monetisatie van Wijnvoordeel, onderdeel van e-Luscious, de partij achter onder meer Koffievoordeel, Wijnbeurs, Colaris en VoorMijnDier. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

WIJN
Na gewerkt te hebben bij een aantal grote FMCG’ers, zoals P&G en FrieslandCampina, en managementconsultancy VODW, ben ik samen met een vriend een nieuw wijnconcept begonnen en inmiddels beland bij de grootste online wijnwinkel van de Benelux. Hier kan ik drie passies combineren: wijn, ondernemen en online reuring maken met een mooie club mensen.

ADVIES
Iedereen vraagt altijd aan mij welke wijn te bestellen bij het eten; dat is het nadeel van werken met wijn.

VERRAST
Men is vaak verrast over de enorme hoeveelheid data die wij gebruiken om marketingkeuzes te maken. Als pure online player, met een obsessie voor onze klanten, liggen we daarin echt mijlenver voor op de meeste andere spelers.

TROTS
Ik ben razend trots op de groei die we met het team hebben doorgemaakt tijdens corona; een moment waarop veel mensen noodgedwongen wakker werden uit hun gewoonte om in supermarkt of slijterij wijn te kopen. We konden niet alleen de enorme vraag aan, maar juist ons extra voordeel tastbaar maken, zodat veel van die mensen inmiddels vaste klanten zijn. Ik gebruik op kantoor vaak de leus ‘Waarom zou je nog zelf sjouwen met middelmatige wijn? ‘.

BLUNDER
Blunders? Genoeg! Ik heb zo veel slechte keuzes gemaakt dat ik zeker weet dat mijn eerste baast trots op me zou zijn. Zijn motto: als je meer dan zeven van de tien dingen goed doet, neem je gewoon te weinig risico. Ik denk dat hij gelijk heeft. Te veel mensen zijn bezig met geen fouten maken, in plaats van dingen waar je in gelooft voor elkaar boksen. Een tastbaar voorbeeld? Ooit heb ik voor Chocomel een groots activatieplan opgetuigd inclusief podia, tribunes en hele weilanden geel maken. Allemaal voor de Elfstedentocht van 2013. Welke? Precies!

CARLTON
Leuke commercial? Ik kan niet kiezen, dus ik hou het even binnen de drankcategorie (beroepsdeformatie).Een van de beste commercials ooit blijf ik de Big Ad van Carlton Draught vinden, juist omdat hij tart met alle wetten van een bierreclame, maar daardoor zó aanslaat bij de doelgroep.



Ook vind ik de Keep walking-campagne van Johnnie Walker ijzersterk en prachtig doorvertaald tot op de dag van vandaag. Al blijft dit mijn favoriet: Johnnie Walker - The Man Who Walked Around The World.



LUI
Aan de andere kant erger ik me aan veel commercials, maar ik heb inmiddels geleerd dat het zelden ligt aan de intenties, dus ik noem hier geen specifieke voorbeelden. Behalve dan misschien de filmpjes van opportunistische influencers die doen alsof je in drie simpele stappen passief rijk kunt worden. De luie jongens en meisjes die daarachter zitten, mogen de rest van hun leven elke dag met hun blote voeten op een legosteentje gaan staan.

GESPREK
De beste marketing voelt als een gesprek en niet als ongevraagd zenden. Als een butler die op precies het goede moment het juiste aanreikt, misschien voordat je zelf wist dat je er op zat te wachten. Gelukkig drijft de verschuiving naar pull media en de kracht van data de marketingbeslissers onomkeerbaar naar die hoek en dat is goed nieuws. Voor de beroepsgroep, de creatievelingen die door ons gebrieft worden, maar vooral voor de consument.

UITDAGING
De grootste uitdaging voor marketeers is durven ergens voor te staan en onderscheidend te zijn.

FAVORIETE MERK
Het merk James Bond, van boek tot film tot endorsement brand. Een uniek merk dat al bijna 60 jaar actueel is, zichzelf steeds opnieuw uitvindt en met zijn tijd meegaat. Een jongensdroom.

MEDIACONSUMPTIE
Ik ben fan van podcasts en luister naar verschillende casts op verschillende momenten, zowel van grote uitgevers als kleine makers. Wat mij betreft ook echt een winst van deze tijd. In het weekend vind ik het nog steeds heerlijk om een papieren krant te lezen, liefst de Volkskrant. Kundig gemaakt en ik ben er ook trots op dat wij de beste kranten van Nederland nog steeds als succesvol advertentiemedium gebruiken.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken