[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos

[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos
  • Food-en-retail
  • 18 mrt 2022 @ 08:57
  • 40647 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailInterviewMarketing

Madelon Altena-Bogers is Marketing Directeur bij de Nederlandse drogisterijketen Etos. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik ben gecharmeerd van print. In één plaatje moet alles samenkomen. Dat is bijna een kunstvorm. Enkele van mijn favorieten: Apple Think Different, Absolut Vodka en Dove.'

MISSIE
In mijn rol bij Etos ben ik verantwoordelijk voor onder andere de campagnes, folder, retailcommunicatie, eigen merk-design en loyalty. Bijna twee jaar geleden ben ik bij Etos gestart om onze missie elke dag onze klanten helpen zich goed te voelen verder vorm te geven.

1919
Er zijn maar weinig mensen die weten dat Etos al meer dan 100 jaar bestaat (sinds 1919). Daarmee is Etos een van de langst bestaande winkelketens in Nederland. Dat brengt een heleboel kennis en ervaring, die we elke dat gebruiken om onze klanten zo goed mogelijk te helpen.

LANG LEVE JE LIJF
Op dit moment ben ik ongelooflijk trots op de nieuwe campagnethematiek die we voor Etos aan het uitrollen zijn: Lang Leve Je Lijf!
Enerzijds is dit een ode aan ons lijf, want we vergeten wel eens wat voor een magische machine ons lijf eigenlijk is met hoe alles functioneert. Anderzijds is Lang Leve je Lijf een wens om zo lang mogelijk van je lijf te kunnen genieten, want om goed in je vel te kunnen zitten, moet je natuurlijk goed voor je lijf zorgen. Niet alleen als er problemen ontstaan, maar juist ook preventief. Etos heeft dit als missie én heeft de kennis en kunde om je hier goed bij te helpen. Dit gaan we laten zien aan de hand van diverse thema’s, zoals vitamines. Het geeft zo veel energie om met de organisatie aan deze thematiek te bouwen, omdat het relevant en echt is. En daardoor geeft het ook zowel commercieel als emotioneel een positieve lading aan het merk Etos.

DRAAGVLAK
In het verleden heb ik eens een internationale campagne ontwikkeld in afstemming met de betrokken landen en mijn manager. Uiteindelijk bleek de GM door mijn manager vervolgens niet meegenomen te zijn in het proces en toen hij het eindresultaat zag wilde hij er nogal veel aan veranderen. Daar was helaas geen ruimte meer voor en dat werd me niet in dank afgenomen. Ik heb daar in ieder geval van geleerd om buiten mijn eigen kaders om draagvlak te creëren voor mijn werk.

EMOTIE
Leuke commercial? Calvé pindakaas! Ik houd van consistentie en emotie in reclame. Met de juiste muziek en de juiste verhalen - zoals Esther Vergeer - weten ze bij mij steeds de juiste snaar te raken.

ERGERNIS
Online gokreclames en dan met name die met Andy van der Meijde! Je hoort ze te vaak, de verhaallijn is te hysterisch en het zet ook nog eens aan tot ongezond gedrag.

PRINT
Goede marketing is marketing die inspeelt op een juist consumenteninzicht op het juiste moment en het juiste medium hiervoor gebruikt. Dan inspireert het. Ik ben gecharmeerd van print. In één plaatje moet alles samenkomen. Dat is bijna een kunstvorm. Enkele van mijn favorieten: Apple Think Different, Absolut Vodka en Dove.

FRUSTRATIE?
Fantasieloze marketing! Dertien in een dozijn, waarbij iedereen elkaar kopieert. Denk aan afwasmiddelreclames.

LANGE TERMIJN
Originaliteit en relevantie is de grootste uitdaging voor marketeers. Doordat steeds meer meetbaar is, ontstaat ook het gevaar dat marketing altijd (direct) impact moet maken. Impliciet gedrag is niet goed te meten, maar heeft weldegelijk een (lange termijn) effect op merkwaarde en aankoopgedrag. Dit niet meenemen in je marketingambitie en -mix zorgt ervoor dat we ons als marketeers blindstaren op kortetermijnresultaten, waardoor uiteindelijk de effectiviteit op lange termijn afneemt.

NIKE
Favoriet merk? Nike! Al jaren consistent zonder saai te worden, loopt altijd voorop en is niet bang om controversiële onderwerpen aan te kaarten. Ook in technologische ontwikkeling is Nike voorloper op zowel productinnovaties als digitale innovaties. Nike weet daarnaast op een onderscheidende manier gebruik te maken van de verschillende mediakanalen en zo diverse doelgroepen te betrekken bij het merk. Nike mag alleen nog meer gas gaan geven op duurzaamheidsinnovaties.

MEDIA
In volgorde van frequentie: NOS, Google, Spotify, Instagram, LinkedIn, Netflix, NPO, NRC op zaterdag en Linda. Ook omdat het nieuws op dit moment nogal mistroostig stemt, is Spotify mijn favoriet. Zowel voor podcasts, luisterboeken voor mijn zoon en random playlists voor in welke stemming ik ben.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto

Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken