Melissa Scholten van Digital Realty: 'Ik erger mij aan supermarktcommercials, vooral rond de Kerst'

Melissa Scholten van Digital Realty: 'Ik erger mij aan supermarktcommercials, vooral rond de Kerst'
  • B2b
  • 24 nov 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Melissa Scholten is Communications Manager bij wereldwijde datacenterprovider Digital Realty, waar zij onder meer verantwoordelijk is voor de brand awareness in Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

FOCUS
Ik focus mij op corporate communicatiestrategie lokaal - zowel de externe als interne communicatie -, PR, en de brand awareness in Nederland. Er ligt ook een aanzienlijk deel van mijn focus op het stimuleren van meer vrouwen in de IT & Techniek en specifiek de datacentersector, duurzaamheid, diversiteit & inclusie en ontwikkelingen van talent door samenwerkingen met bijvoorbeeld het onderwijs.

SNOEIHARD WERKEN
In 2019 is Interxion - onze snelgroeiende Europese organisatie opgericht in Amsterdam in 1998 - samen gegaan met Digital Realty. In één klap zijn we van een klein tot middelgroot bedrijf naar een grote, wereldwijde organisatie gegaan. Daar komen natuurlijk de nodige interne en externe uitdagingen bij kijken. In september 2022 is ook de naam Interxion veranderd in Digital Realty en afgelopen zomer hebben wij met Digital Realty onze nieuwe identiteit aangekondigd. Een fantastische kans om met een geheel nieuw en fris merk jezelf opnieuw uit te vinden als bedrijf en te positioneren. Zo’n rebranding is snoeihard werken, maar wat geeft het ook een energie!

DIGITAL GATEWAY TO EUROPE
De vraag die ik altijd krijg is ‘wat is een datacenter eigenlijk?’ of ‘de cloud; dat is toch het internet door de lucht?’. Ik geef dan het voorbeeld van je smartphone en de apps die met elkaar ‘praten’ en verbonden zijn. Zo heeft een chauffeur online navigatie-apps nodig. Zo’n connectie tussen bijvoorbeeld een taxibedrijf en een online kaartendienst staat letterlijk met kabels in een beveiligde ruimte in datacenters als de onze. Je kunt ook denken aan online gamen waar je een snelle verbinding voor wilt hebben of als je aan het internetbankieren bent en snel een betaling wilt doen. Die snelle internetverbinding is mogelijk door datacenters.
Wij hebben dertien locaties in de regio Amsterdam waarbij de connectiviteit van het internet en snelheid van dataverkeer het beste is. Amsterdam wordt dan ook de Digital Gateway to Europe genoemd. De cloud zit niet in de lucht, maar dat zijn glasvezels onder de grond of zeekabels in zee waar data doorheen schiet en ervoor zorgt dat je als consument on demand en zonder vertragingen data en internet tot je beschikking hebt. Ons doel? Zorgen dat de servers van onze klanten optimaal verzorgd worden door ze de ruimte en koeling te geven die ze nodig hebben om constant online te blijven.

DIGITALE TRANSFORMATIE
Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren flinke sprongen gemaakt in de digitale transformatie, en deze is nog volop bezig. Wij zijn dus als datacenterbedrijf een cruciaal onderdeel van de wereldwijde economie. Ons IT-infrastructuurplatform biedt de basis voor allerlei soorten bedrijven in alle sectoren. Dat heeft zich onder andere bewezen tijdens corona waarbij veel mensen zijn gaan thuiswerken of thuis moesten studeren. Hierdoor is de vraag naar een solide IT-infrastructuur op een efficiënte en duurzame manier gegroeid.

DIVERSITEIT & INCLUSIE
Het percentage vrouwen dat in de IT-industrie werkt kan een stuk hoger. Ik verwacht niet dat dit in de komende jaren 50/50 zal zijn, maar 40 procent zou haalbaar moeten zijn. En zeker ook in de top.
Ik zet mij persoonlijk, sinds ik in de datacentersector werk, hard in om te werken aan het imago dat IT heeft. Toen ik destijds benaderd werd door een recruiter, dacht ik dat dit niets voor mij zou zijn. IT, daar heb ik toch helemaal geen verstand van? Het tegendeel is waar. Ik voel mij perfect op mijn plek! Als nieuwgierige ‘balletjes omhoog-houder’ word ik op mijn wenken bediend in deze sector. Het is dynamisch, groeit supersnel, volop carrièrekansen en uitdagende marketing. Er is daarnaast ruimte voor zelfontwikkeling en krijg ik tijd om dit te steken in maatschappelijke projecten zoals onze partnerships met Jinc, Techgrounds en VHTO. Stuk voor stuk partijen die zich inzetten voor jong talent in de sector met sterke focus op meiden.
Verder werken wij veel samen met onderwijsinstellingen en opleidingen om stages aan te bieden. Zo komen studenten en scholieren in aanraking met de datacenterwereld en zijn ze eerder geneigd om hun carrière in deze industrie te beginnen.

TROTS
Ik ben trots op het feit dat ik aan het begin van mijn carrière bij Digital Realty, destijds nog Interxion, heb kunnen bijdragen aan het openen van de sector. Destijds was het imago van datacenters mysterieus en onbekend. Ik heb vanaf het begin gelijk partnerships gesloten met brancheverenigingen en het onderwijs, en hier een groot deel van mijn tijd aan besteed. Ik geloof er heilig in dat je zelf verandering kunt brengen, en niet alleen door een zak geld te sponsoren, maar door samen met het team mooie projecten te ontwikkelen. Gewoon een kwestie van doen, en met elk project, hoe klein ook, kun je een verschil maken. En dat resulteert uiteindelijk weer in meer naamsbekenheid, en een positieve beleving bij het merk en jouw team.

VERSCHRIKKELIJK
Free A Girl - School for Justice Determined to fight back-campagne is een project dat mij nauw aan het hart ligt en dat wij als bedrijf ook sponsoren. De beelden breken je hart. Het is verschrikkelijk wat deze jonge meiden hebben meegemaakt, maar het geeft ook hoop en moed, want deze vrouwen worden door Free A Girl bevrijd en geschoold, zodat zij hun daders voor de rechter kunnen brengen en daarmee straffeloosheid te bestrijden en het bewustzijn over seksuele uitbuiting van kinderen te vergroten. Een fantastische organisatie met impactvolle commercials en marketing, die met hun relatief kleine team heel veel belangrijk werk verzetten.



ERGERNIS
Ik erger mij aan supermarktcommercials. Altijd eigenlijk, maar vooral rond de Kerst. Er gaan tonnen doorheen en uiteindelijk zijn ze vrijwel allemaal hetzelfde, alleen in een ander jasje.

NIKE
Goede marketing? Out of the box-marketing, de campagnes die je verrassen, doen verbazen of waarvan je denkt: had ik dat maar bedacht! Zo zijn de commercials van Nike altijd heel sterk, zoals de Rise of The Kids-campagne. Vol met goede energie, superpower en ongeforceerd inclusief.



FRUSTRATIE
Telemarketing en dan met name callcenter agents die je maar blijven benaderen met fantastische aanbiedingen. Slechte marketing!

UITDAGING
Meedenken met onze HR-collega’s om het personeelstekort ‘op te lossen’. Als marketeer speel je een grote rol  in de uitstraling van de organisatie en hiermee kun je nieuw talent juist aantrekken of afstoten. Overal hoor je de personeelstekorten, maar hoe trek je nieuw talent aan in de jungle van berichten die vooral jong talent over zich heen krijgt?

LOVEBRAND
Hema: simpel, consistent, toegankelijk, mensgericht, en met zelfspot.

MEDIACONSUMPTIE
Ik consumeer vooral digital media zoals LinkedIn, Instagram, Spotify en YouTube. En (tech) mediaplatformen zoals Dutch IT Channel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak wegblijf van de nieuwsmedia. Ik vind dit te veel sensatie en je wordt van het reguliere nieuws vaak niet heel vrolijk. Mijn favoriete mediamerk is LinkedIn. Ik ben hier vrij actief op en merk dat ik hier toch veel actuele informatie vandaan haal. Het is bovendien een fijne tool om in contact te komen met mensen op zakelijk gebied en je netwerk (en dus bereik) te vergroten.

Headerfoto: Sander van der Torren



Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Ilse Peters van Auping

Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 
 
Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken