Ruth Mollema van Puppyplaats: 'Ik ben er trots op dat we bijdragen aan het veiliger maken van de huisdierenbranche'

Ruth Mollema van Puppyplaats: 'Ik ben er trots op dat we bijdragen aan het veiliger maken van de huisdierenbranche'
  • Online
  • 21 okt 2022 @ 11:02
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingE-commerceInterview

Ruth Mollema woont sinds februari 2022 in Stockholm en werkt daar voor het Zweedse bedrijf Pet Media Group als Trust & Safety en Marketing Agent voor de Nederlandse online hondenmarktplaats Puppyplaats.nl. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

VEILIG
Bij Puppyplaats is de veiligheid en het welzijn van de dieren in het herplaatsingsproces onze hoogste prioriteit. Wat ons uniek maakt in vergelijking met andere sites die huisdieren verkopen, is het toegewijde Trust en Safety-team dat gespecialiseerd is in het beoordelen van advertenties om de veiligheid van de huisdieren die op onze site worden verkocht te waarborgen. We hebben daarbij ook de nadruk gelegd op het ontwikkelen van technische functies die ons daarbij helpen. Op deze manier is Puppyplaats veilig voor mens én dier.

GERUST HART
Het is nog nooit zo veilig geweest om je huisdier te vinden en te herplaatsen! Sinds 2013 is Puppyplaats.nl dé plek voor hondenliefhebbers en afgelopen zomer heeft de website een hele grote update gekregen. Met vele nieuwe geweldige functies maken we Puppyplaats veiliger en toegankelijker dan ooit, zoals identiteitsverificatie.
Alle advertenties gaan door ons moderatieproces voordat ze gepubliceerd worden. Daarbij worden wij geholpen door technologie die ons bijvoorbeeld helpt gebruikers te verifiëren. Ook waarschuwt ons moderatiepanel ons wanneer bepaalde woorden in een advertentie worden gebruikt die ons kunnen helpen bij het vaststellen van het overtreden van de regels van ons advertentiebeleid, dat op zijn beurt volledig in het teken staat van dierenwelzijn. Daarnaast werken we actief samen met instanties als de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit die ons helpen de veiligheid op onze website te verbeteren.

TROTS
Ik ben er trots op dat we bijdragen aan het veiliger maken van de huisdierenbranche. Online dierenmarktplaatsen hebben over het algemeen niet de beste reputatie en dierenwelzijn staat er vaak niet centraal, iets wat ik persoonlijk ontzettend belangrijk vind. Maar gelukkig is dit precies wat PMG wil veranderen in deze markt. Een missie die aansluit bij mijn waarden.

ARE YOU STUPID?
Het is al even geleden, maar deze campagne van Oatly heb ik nog steeds top of mind. In 2020 stemde het EU-parlement voor een voorstel dat opriep tot zware beperkingen op de vermarkting van plantaardig voedsel. Het zou illegaal worden om op de verpakkingen van plantaardige producten naar zuivel te verwijzen. Woorden als ‘zuivelvrij’, ‘romig’ en natuurlijk ‘melk’ zouden niet meer gebruikt mogen worden. Dit maakt het voor consumenten moeilijker te kiezen voor plantaardige producten en Oatly stelde één simpele vraag: ‘Are you stupid?’. Het merk bewees met een 'wetenschappelijk' experiment dat de mens heel goed in staat is het verschil te zien tussen een pak koemelk en een pak plantaardige melk.

ONGEMAKKELIJK
Ik voel me altijd ongemakkelijk als zogenaamd gelukkige dieren worden gebruikt in reclames voor een industrie die hen uitbuit. Denk maar aan een blije kip met een emmer vol kippenvleugels of een varken met een grote glimlach op zijn gezicht op een reclamebord van een hamburgertent.

MISSIE
Goede marketing begint met een missie die erop gericht is de wereld te verbeteren. Sommige marketing kan als zeer succesvol worden gezien als het in winst zou worden gemeten, maar ik zou nooit voor een bedrijf willen werken dat deze winst maakt als het resulteert in de uitbuiting van mensen, dieren en de wereld of deze in stand houdt. Daarom ben ik erg blij om deel uit te maken van PMG, dat als missie heeft om dierenmarktplaatsen te creëren die vertrouwd en veilig zijn, zowel voor dieren als voor mensen.

FRUSTRATIE
Marketing die bewust inspeelt op slecht gedrag en de wereld ten kwade in plaats van ten goede verandert. Voorbeelden hiervan zijn voedselmerken die producten op de markt brengen als gezond terwijl ze dat niet zijn of de greenwashing van producten, diensten of merken terwijl ze niet zo duurzaam zijn als ze pretenderen.

UITDAGING
Een van de grotere uitdagingen is dat het marketinglandschap enorm groot is en dat je het liefst overal zichtbaar zou willen zijn, en dan ook het liefst zo authentiek mogelijk voor het platform of kanaal waarop je promoot. Het is zo gemakkelijk om te klikken, te swipen of weg te kijken voor een consument omdat er duizenden andere entertainende video’s, foto’s of spelletjes volgen. Dit is echter niet uniek voor Nederland, behalve dat we met onze welvaart wel toegang hebben tot al deze soorten media. Een actuele uitdaging zijn de toenemende energiekosten en de algemene inflatie. Dit zie je in alles terug waardoor het nog uitdagender wordt om als bedrijf te blijven groeien. Maar misschien hoeft dit ook niet altijd?

LOVEBRAND
Dat is het al heel lang, maar onlangs heeft dit merk dit voor mij nog eens bevestigd: Patagonia. Het was laatst volop in het nieuws dat de eigenaar alle toekomstige winst heeft gedoneerd aan de strijd tegen klimaatverandering. Ik denk dat deze beslissing heel goed past bij de boodschap die het merk al sinds zijn oprichting uitdraagt: het best mogelijke product maken dat geen onnodige schade veroorzaakt en deze business gebruiken om de natuur te beschermen.

MEDIACONSUMPTIE
Netflix, podcasts en samenvattingen van boeken op Blinkist. Blinkist helpt me om in een paar minuten tot de kern van een boek te komen. Het helpt me beslissen of ik het de moeite waard vind om de tijd te nemen om het hele boek te lezen, want ik ben nogal een langzame lezer haha. Daarnaast wil ik 8sidor nog benoemen. Het is een Zweedse nieuwszender die zich richt op het brengen van nieuws op een zeer begrijpelijke manier. Het is niet politiek gekleurd en is onderdeel van de Zweedse Autoriteit voor Toegankelijke Media. Voor mij helpt het echt om Zweeds te leren én om een idee te krijgen van wat er in Zweden gebeurt. Een mooi initiatief!

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken