Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'

Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
  • B2b
  • 24 jun 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

VOORSTELRONDJE
Ik ben 45 jaar, getrouwd en vader van twee dochters en een zoon. Ik ben gek op vakanties, van tropische bestemmingen tot kamperen, en van gezelligheid, zoals lekker eten en drinken en met vrienden afspreken. De afgelopen twintig jaar heb ik alle marketingfacetten meegemaakt: van, zoals ze dat vroeger noemden, ATL, BTL & Through The Line tot werken aan bureau- en klantzijde, FMCG tot de reisbranche en automotive.

CONCURRENTEN
Hansgrohe en Grohe zijn twee aparte concurrerende (!) merken. Beide merken hebben dan ook verschillende merkwaarden. Bij Hansgrohe zijn dat kwaliteit, innovatie, design en duurzaamheid.

Hansgrohe - Das Original
Van der Vorm: ‘Hansgrohe is in 1901 opgericht door Hans Grohe. Van begin af aan staat het bedrijf bekend om de innovaties in badkamerproducten en manieren van produceren, altijd in combinatie met de belangrijke pijlers kwaliteit en comfort voor de gebruiker. Nadat zoon Hans het bedrijf overnam van zijn vader (Hans), verliet zoon Friedrich het bedrijf en nam elders een bedrijf over wat later onder alleen de achternaam van de familie verder ging. Hierbij opgetekend dat Hansgrohe de kleur groen in zijn branding gebruikt en Friederich de kleur blauw.
Binnen het familiebedrijf Hansgrohe, waar later andere zoon Klaus het roer overneemt, volgen de technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo op en leidde tot spraakmakende productinnovaties waar we vandaag nog steeds veel plezier van hebben. Denk aan het schuifstuk op de douchestang, douches met meerdere stralen, grote regendouchesets, bad- en douche-afvoeren, kranen in de wand, kranen met één in plaats van twee grepen en al sinds 1985 een waterbesparende (hand)douche, later EcoSmart genoemd. Inmiddels zijn al onze kranen en douches waterbesparend. Vanuit de geschiedenis, heden en toekomst zou je dus kunnen zeggen dat Hansgrohe ‘Das Original’ is op aller gebied.’

WIELERTEAM
Ik ben trots op mijn rol in de zichtbaarheid en naamsbekendheid van Hansgrohe. Het doel is tenslotte meer Hansgrohe-groen op straat! Van B2B naar B2C met meer focus op beleving en content; van merkactivaties en mediacampagnes tot influencermarketing. En ook onze sponsoring van het Hansgrohe-wielerteam biedt veel kansen voor de groei van onze brand awareness. Maar we blijven ook kritisch. Zo schieten we niet met hagel op het gebied van media-inzet en zijn we kieskeurig met brand activaties.

HORNBACH
Ik kijk bijna geen tv meer, daardoor vallen commercials mij niet meer zo op. Maar omdat je het vraagt…ik heb die van Hornbach altijd wel mooi gevonden. Ik erger me dus ook niet zo snel aan commercials. Het is ons vak, dus ik begrijp ook wel de gedachte die zelfs achter een irritante commercial zit.

GOEDE MARKETING
Marketing die klopt. Ik houd van 360°-campagnes, die zowel offline als online combineren en waarbij een mooie samenwerking te zien is tussen onze producten, marketing, salesafdelingen en onze Hansgrohe-verkooppartners.

SLECHTE MARKETING
Influencermarketing die bol staat van commerciële uitingen en die niet ‘echt’ is.
 

ONTROUW
Ik ben niet heel erg merkentrouw. Ik ben gevoelig voor de juiste combinatie van service, prijs en stijl.

MEDIACONSUMPTIE
In de auto luister ik naar BNR en Slam; een mooie combinatie haha. Ik gebruik internet als vergelijkingsmedium (Google) en om het nieuws te volgen (onder meer nu.nl en telegraaf.nl o.a.). Als ik tv kijk, vind ik infotainment op NPO3, RTL Z, Geographic et cetera. leuk. Met papieren media doe ik eigenlijk niks meer. Mijn favoriete mediamerk is dan ook, heel cliché, Google. Google Home wordt thuis ook zeer regelmatig geraadpleegd door mijn jonge kinderen.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Steffie van der Velde van Luxaflex

Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken