Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'

Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2022 @ 08:00
  • 36495 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailInterviewMarketing

Steffie van der Velde is per 1 juni 2022 gestart als marketingmanager bij Luxaflex Nederland. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

ROOTS
Mijn roots liggen in Vlaardingen, dé haring- en bierstad van Nederland. Daar kun je mij dus voor wakker maken, want dat is er met de paplepel ingegoten.

UITLEGGEN
Op verjaardagsfeestjes moet ik altijd uitleggen wat marketing überhaupt is en wat ik dan de hele dag doe, naast het (laten) maken van heel mooie dingen.

TROTS
Mijn indruk van mijn eerste dagen bij Luxaflex Nederland: een warm bad en een marketingteam met een écht Luxaflex-hart. Zakelijk gezien ben ik er trots op dat ik onderdeel mag zijn van deze mooie club mensen.

BLUNDER
Uit mijn verleden heb ik zat blunders, maar wat ik vooral nog vaak terug heb moeten horen van collega’s - en waar ik zelf ook nog steeds hartelijk om kan lachen - is eigenlijk een simpele menselijke vergissing. Ik ging voor de eerste keer voor het werk alleen naar een congres in Budapest en dat vond ik best spannend. En toen bleek ik ook nog 12 uur te vroeg op Schiphol te staan bij de incheckbalie. Ik heb totaal niet door gehad dat er een internationale tijdsaanduiding op mijn ticket stond en heb de toevoeging PM volledig over het hoofd gezien.

MOOI
De commercial van Chanel N°5 schiet mij meteen te binnen als je vraagt naar een mooie commercial. De Franse actrice Marion Cotillard danst op de gouden maan en zingt op het nummer Team van Lorde. De commercial duurt een minuut en ziet er hierdoor heel filmisch en bijna betoverend uit. Maar wat ik knapper vind is dat mijn brein direct de connectie maakt met de merknaam Chanel als afzender, dat gebeurt eigenlijk direct al als ik alleen maar de eerste noot van de muziek hoor.

ERGERNIS
Ik realiseer mij dat deze manier van reclame maken effectief is, maar aan de commercials van Carglass kan ik me ergeren. Ik vind ze niet creatief, de tekst komt ingestudeerd over en het geluid staat ook altijd nog eens harder dan de rest van de programma’s. Maar hey, volgens mij gaat heel Nederland naar Carglass voor een sterretje in zijn ruit, dus het werkt ontzettend goed. Carglass is wat dat betreft de laatst lachende en ze zijn in ieder geval wel consistent in hun marketing.

JALOERS
Ik kijk altijd jaloers naar bedrijven die heel scherpe keuzes durven te maken en dit consistent doorvoeren in elke stap van hun marketing. Als je duidelijk weet wie je bent en waarvoor je staat, weet een (potentiële) klant ook heel goed wat die wel en niet van je mag verwachten. Het helpt je ook erg bij je onderscheidend vermogen en dat is zeker belangrijk in deze tijd om je kop boven het maaiveld uit te kunnen steken. Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen. Klinkt simpel, toch? Maar in de praktijk blijkt het ontzettend moeilijk om keuzes te maken, omdat we vaak te veel willen en het marketingvak ook steeds complexer wordt.

SCHREEUWERIG
Omdat ik in het vak werk, kijk ik natuurlijk op een andere manier naar marketinguitingen dan misschien een consument doet. Bij elke uiting die ik zie, als ik ergens ben of bijvoorbeeld onderweg, denk ik: hoe ziet dit design eruit? Wat wil het overbrengen? Is het opvallend en creatief? Kan ik hier inspiratie uit halen voor mijn eigen werk? Sommige marketinguitingen vind ik mooi en sommige minder, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Wat niet zo bij mijn persoonlijke smaakt past, zijn schreeuwerige en dan vooral ook steeds dezelfde marketinguitingen. Dat doet wel een beetje pijn aan mijn marketinghart. En het is ontzettend cliché, maar wat mij het meest frustreert zijn slechtwerkende sites op mobiel.

TOPSPORT
Om digitalisering en technologie kun je niet heen. Die ontwikkelingen gaan zo snel, maar ook de manier hoe de doelgroep media consumeert is veranderd en versnipperd. Als marketeer is het wat dat betreft wel een grote uitdaging om je vakkennis up to date te houden. Voor mij voelt dat soms als topsport. En ontwikkelingen en trends bijhouden in de buitenwereld is dan één ding, maar vooral ook de vertaalslag maken naar je werk; kunnen en moeten we hier iets mee? Zo ja, op welke manier kunnen we dat doen en wanneer speel je hierop in? En dat eigenlijk allemaal binnen de toch al drukke waan van de dag. Ik denk dat veel marketeers dit wel herkennen als uitdaging, want er wordt ook steeds meer verwacht van marketeers.

DYSON
Mijn favoriete merk buiten Luxaflex? Dat is Dyson. De manier hoe dit merk technologie en design combineert, vind ik fantastisch. Het product spreekt voor zich, daar zit hun toegevoegde waarde. Maar je kunt nog zo’n mooi en innovatief product hebben, je moet het uiteindelijk ook kunnen commercialiseren. Ontzettend knap hoe Dyson het voor elkaar krijgt om consumenten premium prijzen te laten betalen voor best wel alledaagse huishoudelijke apparaten. Als je mij vijf jaar geleden had verteld dat ik zo’n hoog bedrag zou uitgeven aan een föhn of stofzuiger, had ik je nooit geloofd.

MEDIACONSUMPTIE
Dagelijks check ik zeker altijd even Instagram, nu.nl en Google, terwijl Spotify aan staat. Sinds ik een zoontje heb die zijn dag vroeg begint, kijk ik eigenlijk ook altijd weer ouderwets het RTL Ontbijtnieuws. Maar in het weekend staat dan weer Netflix, National Geographic of Videoland (guilty pleasure!) aan. Als ik moet kiezen, ga ik voor Spotify als favoriete mediamerk. Aan het eind van een werkdag vind ik het namelijk heerlijk om mijn Spotify-playlist hard aan te zetten in de auto, voor mij een fijne manier om mijn hoofd leeg te maken.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken