Jiri Staats van Innocent: 'Echte innovatie is iets wat mensen niet eens kunnen indenken'

Jiri Staats van Innocent: 'Echte innovatie is iets wat mensen niet eens kunnen indenken'
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMaatschappijMarketing

Jiri Staats werkt inmiddels zes jaar bij smoothie- en sapmerk Innocent en stuurt de marketingteams aan van Benelux, Italië en Iberië. Zijn favoriete smaak? De gembershot. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

HONGER
Iets dat de meeste mensen niet weten over Innocent? Dat we 10 procent van onze winst aan goede doelen geven en dan met name aan onze foundation, waarmee we ons inzetten om honger de wereld uit te helpen. En dat we een B Corp zijn, waarmee we samen met de andere B Corps, zoals Tony’s Chocolonely, Dopper en Auping, ons bedrijf gebruiken als een force for good.

WHAT’S NEW?
Vers van de pers is dat we nu in het Nederlandse statiegeldsysteem zitten. Dat klinkt niet bijzonder, maar we hebben er twee jaar voor moeten strijden. In 2021 hebben we gelobbyd, campagne gevoerd en zijn we een ‘PETitie’ gestart om handtekeningen te verzamelen om sappen en smoothies in het statiegeldsysteem te krijgen, want die waren tot nu altijd buitengesloten, zonder goede reden overigens. Het is uiteindelijk gelukt om vrijwillig te mogen toetreden en dat hebben we nu gedaan. Met deze stap hopen we dat nog meer van onze flessen, die overigens al volledig recyclebaar waren, gerecycled worden en dat ook andere producenten statiegeld gaan heffen op sap- en smoothieflessen.

MARKETINGHELD
Ik heb Henry Ford altijd briljant gevonden vanwege zijn uitspraken, zoals ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses’, want échte innovatie is iets wat mensen niet eens kunnen indenken. Een andere hilarische uitspraak van Ford: ‘A customer can have a car painted any colour that he wants, as long as it’s black.’ Dit kun je alleen zeggen als je iets verkoopt dat niemand anders heeft.

ADVERTISING
Ik ben een groot fan van Coolblue, mede door hun geweldige woordspelingen. Daarnaast draait alles om de ‘glimlach’. Dat zie je terug in zowel hun service als advertenties. Ze benaderen het alledaagse op een humoristische manier. Dit proberen we bij Innocent ook altijd te doen.

KRIEBELS
Daarentegen krijg ik de kriebels van Kruidvat, maar als marketer kan ik niet anders dan respect hebben voor de consistentie en brandfit.

ALS HET KLOPT
Marketing is goed als het klopt. Niet iets dat door een reclamebedrijf bedacht is, maar dat oprecht in het bedrijf is doorgevoerd. Inside-out, dus. Je ziet dat een boodschap dan écht impact maakt en de consumenten meeneemt in het verhaal. Als het niet klopt, voelen mensen dat meteen.

AANDACHT
Irrelevante marketing frustreert mij. Je eist de aandacht op van een persoon, het minste dat je dan kunt doen is iets vertellen dat relevant is voor die persoon. Dit kan door middel van de juiste producten of services voor de juiste persoon, op het juiste moment. En door interessante verhalen te delen met de juiste doelgroep.

UITDAGING
Zorgen dat mensen door de bomen het bos weer zien, en dat jouw boom in het bos gezien wordt. Purpose is niets nieuws. We worden voortdurend ondergesneeuwd met purposeberichten. Elk bedrijf claimt het één of het ander. De uitdaging zit in werkelijke impact maken tussen alle impactbedrijven.

LOVEBRAND
Het begint wat cliché te worden, maar Tony’s Chocolonely. Het is een écht purposebedrijf en weet met weinig paid media een indrukkende awareness en impact te creëren en altijd dichtbij hun kern te blijven.

MEDIACONSUMPTIE
Ik kijk geen klassieke tv, maar wel ongeveer elk streamingplatform. En verder vooral LinkedIn, Nu.nl en Instagram.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken