Elfi Voorhuis van Pickwick: 'Mijn vader is mijn marketingheld'

Elfi Voorhuis van Pickwick: 'Mijn vader is mijn marketingheld'
  • Food-en-retail
  • 1 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Elfi Voorhuis is senior brandmanager voor Pickwick. Zij is heel trots op de nieuwe Tea Topics-documentaire, die recent gelanceerd werd. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

ACHTERHOEK
Ik werk alweer vijf jaar met ontzettend veel plezier voor Jacobs Douwe Egberts. Ik ben opgegroeid in Doetinchem (maar vreemd genoeg kan ik het Achterhoekse accent niet eens nadoen), ik heb gestudeerd in Amsterdam en ben inmiddels verliefd op Utrecht, waar ik bijna naast onze Douwe Egberts-branderij woon. Mijn favoriete thee is gemberthee (Pickwick Ginger Goodness 😊), ik ben dol op kerst (start het liefst al in oktober met de kerstboom) en in mijn vrije tijd zing ik in bandjes.

PICKWICK
Vaak komen mensen er pas achter dat Pickwick en Douwe Egberts onderdeel zijn van één bedrijf, wanneer ik vertel over onze marketingafdeling.

TEA TOPICS
Iets waar ik heel trots op ben is onze nieuwe Tea Topics-documentaire. Vorig jaar Kerst zat ik samen met mijn moeder op kerstavond (tijdens de All You Need is Love-kerstspecial) te scrollen door consumentenreacties op Tea Topics. Er worden altijd mooie verhalen gedeeld, maar het verhaal van Harrie (opa) en Simone (kleindochter) sprong er wel echt tussenuit. Simone gaat regelmatig even langs bij haar opa en dan drinken ze een kopje thee. Elk theezakje van Pickwick heeft een vraag op het labeltje, een ‘Tea Topic’. De vraag ‘Wat zou je graag nog eens willen doen’ gaf een onverwacht antwoord van opa: ‘Het Noorderlicht zien.’ Simone besloot om de reis samen met opa te boeken, om zijn wens in vervulling te laten gaan. De dagen na kerst hebben we contact gezocht met de familie. De reis was inderdaad al geboekt én we mochten een cameraploeg mee laten reizen naar Finland. Deze documentaire laat heel goed zien wat voor moois er kan gebeuren als je de tijd neemt voor elkaar. En dat het een écht verhaal is, maakt deze documentaire extra bijzonder.

HELD
Mijn vader is mijn marketingheld! Ik zeg altijd dat ik midden in marketing ben opgegroeid; mijn vader heeft een reclamebureau (Studio Voorhuis). Als klein meisje keek ik al mee op de set en later werkte ik mee aan campagnes en verpakkingen tijdens mijn zomervakanties. Als een van ons even wil sparren, dan bellen we elkaar nog steeds om even te brainstormen.

JOHN LEWIS
Om in de kerstsferen te blijven: ik kijk elk jaar uit naar de kerstcommercial van John Lewis en ik moet bijna elk jaar een traantje wegpinken. Favoriet is de reclame van 2014 (Monty the Penguin), waarin een knuffeldier tot leven komt. Maar ook dit jaar vind ik dat ze een hele sterke commercial hebben gebracht, met een hele sterke boodschap (The Beginner). Knap hoe ze elk jaar weer weten te verrassen en dicht bij hun boodschap blijven. [Kijk hier naar onder andere, de Tea Topics-documentaire en de John Lewis-kerstcommercial en nog veel meer, red.].

INFLUENCERS
Samen met de BvA Taskforce Influencer Marketing heb ik ooit een whitepaper gemaakt over het inzetten van influencers voor een merk. Als je het mij vraagt, is het geven van creatieve vrijheid aan de influencer de key factor voor succes. Als ik in mijn tijdlijn posts voorbij zie komen waarvan je duidelijk kunt zien dat een merk de copy en fotografie heeft bedacht, dan denk ik ‘Ja, dan kun je net zo goed een banner inkopen’. De magie begint bij de creativiteit van de influencer. Mijn collega’s van Douwe Egberts hebben daar onlangs een heel mooi voorbeeld van uitgebracht: de Ice Cappuccino-campagne in samenwerking met Daan Boom. Dat liedje krijg je nooit meer uit je hoofd.

ROCKSTAR

Goede marketing? Het klinkt inmiddels cliché, maar marketing die authentiek voelt. Een docent op de UVA zei ooit tegen mij: ‘Don’t tell them you’re a rockstar, show them you’re a rockstar’. Marketing moet een extensie zijn van de waarden van je merk, om impact te blijven maken op de consument.

MARKETINGUITDAGING
Binnen de FMCG wil je als merk vaak de massa bereiken en ervoor zorgen dat heel Nederland jouw product kent. Echter, het medialandschap raakt steeds meer versplinterd en het inzetten van alleen tv is niet meer voldoende om je boodschap bij de consument te krijgen. Het in de gaten houden en inzetten van nieuwe mediaplatformen zoals TikTok vind ik momenteel een van de grootste uitdagingen. Je moet dit soort platformen écht goed begrijpen, wil je de plank daar niet misslaan.

LOVEBRAND
Lush! Ik herinner me nog heel goed de magie die ik voelde toen ik voor het eerst een Lush-winkel binnenliep: zoveel geuren en kleuren én allemaal dierproefvrij. De brand identity is ontzettend duidelijk en ik vind het heel mooi hoe ze telkens weer de status quo challengen rondom duurzaamheid en diversiteit.

MEDIACONSUMPTIE
Helaas ben ik zelf behoorlijk veel te vinden op Instagram en TikTok. Inmiddels heb ik een tijdslimiet ingesteld voor beide platformen, anders blijf ik maar door de kattenfilmpjes scrollen. Waar ik geen tijdslimiet op heb, is Pinterest. Ik heb en maak een moodboard voor bijna alles in mijn leven. Je zult bij mij zelden iets in huis zien wat niet eerst uitgebreid is ge-pint.
Verder is mijn favoriete moment van het jaar de All You Need is Love-kerstspecial en zit ik steevast met mijn familie voor de tv. Dat dit jaar onze Pickwick Noorderlicht-documentaire te vinden is in het reclameblok, voelt voor mij echt als een full circle moment.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Michiel Henneke van SIDN

Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken