Vita Kovalenko van Cardano: 'Bozoma Saint John leert vrouwen bad ass te worden'

Vita Kovalenko van Cardano: 'Bozoma Saint John leert vrouwen bad ass te worden'
  • B2b
  • 30 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Vita Kovalenko is Head of Marketing bij 'oer-Nederlandse pensioenbelegger' Cardano. Haar slogan? ‘Marketing is my superpower. Storytelling and data are my strategic weapons.’ Ik ontmoette haar op The Dutch Podcast Conference en voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

TOEKOMST
Cardano zet zich in voor een samenleving waarin financiële dienstverlening sterk bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Het platform specialiseert zich in financieel risicomanagement, pensioen en duurzaam beleggen. Cardano heeft een sterke naam opgebouwd door op een alternatieve manier naar de toekomst te kijken en daarmee scenario’s te ontwikkelen. Content is ons gratis product.

ON FIRE
Marketing is niet alleen creativiteit; het is heel veel data en analytics. Ik werk meer met cijfers dan met creatieve ideeën en concepten. Wel gebruik ik data en insights van analytics om creativiteit in campagnes te versterken. Data zet creativiteit ‘on fire’.

100
We hebben een documentaire gemaakt en deze onlangs in de bioscopen gelanceerd. Dit is een campagne waar ik heel trots op ben. We willen mensen en beleidsmakers bewuster maker dat wij als samenleving langer gaan leven, en daar zijn onze systemen - vooral de pensioenen - niet op ingericht. Daarom willen we mensen alvast triggeren met de vraag: Stel je wordt 100?

MARKETINGSUPERSTAR
Mijn visie op marketing (en niet alleen) is door vier grote denkers sterk beïnvloed: Daniel Kahneman, die ons leert hoe het menselijk brein beslissingen neemt; Yuval Noah Harari, die storytelling als verbindende kracht tussen mensen benadrukt; Seth Godin, die ons terugneemt naar de basis van marketing in zijn boek This is marketing en Tim Ferriss, die een miljoenen fanbase heeft opgebouwd met zijn scherpe en unieke content, zoals zijn boeken en zijn podcasts. Maar de enige marketingsuperstar is Bozoma Saint John, de voormalige CMO van Netflix. Gepassioneerd over het vak, gedurfd, met sterke visie op marketing, authentiek en met een eigen persoonlijke brand. Zij leert vrouwen om een ‘badass’ te worden zodat zij ook de corporate ladder sneller kunnen beklimmen.

MOED

Be brave like Ukraine. Ik heb een Oekraïense achtergrond en ben natuurlijk niet helemaal objectief in deze kwestie. Wel vind ik het fascinerend hoe de Oekraïense overheid in samenwerking met de creative agency Banda een campagne heeft ontwikkeld en geactiveerd om een brand voor het land op te bouwen, snel en met succes. Als marketeer bewonder ik hoe goede branding en storytelling als oorlogswapen kan worden ingezet. Dit is voor mij the bright side of marketing. Fast Company en Adweek beschrijven deze campagne in meer details.

ERGERNIS
De billboard-reclame Wij kennen het geheim van Google van UpMention verdient van mij de kroon. 150.000 superslimme mensen werken dag en nacht aan de Google-technologieën, die worden met man en macht afgeschermd. Verder werkt Google met AI en zelflerende algoritmes et cetera. En dan 37 mensen uit Delfgauw die dat kunnen ontrafelen? Ik zeg niks! Ik stel alleen maar vragen…
Ook de commercial van Klarna met Snoop Dogg is voor mij too much, en niet alleen too much bling bling. Het draagt bij aan een verkeerde beeldvorming over de schulden in de samenleving, vooral onder jongeren, en het misbruikt kennis over hoe ons brein werkt om snelle besluitvorming te stimuleren. BNPL [Buy Now Pay Later, red.] is een essentiële dienst voor webshops en consumenten met veel voordelen, maar je doel moet zijn om consumenten met deze technologie te helpen, en niet ze verslaafd aan schulden te maken.



KAPSTER
Goede marketing brengt gedragsverandering met zich mee en dat heeft tijd nodig. Ik was recent bij mijn kapster en zij vertelde me dat haar leverancier van haarverzorgingsproducten haar marketingmaterialen stuurt om elke acht weken een campagne te voeren. Acht weken! Dit draagt misschien bij aan korte termijn commerciële doelstellingen, maar niet aan langetermijndoelen waarin je je klanten aan je bindt, fans in de markt creëert en echte gedragsverandering realiseert, omdat zij jou vertrouwen.

MARKETINGMACHINE
Aan het begin van mijn carrière bij Booking.com werd SEA als holy grail onder marketeers gezien, want we konden opeens de eerste positie in Google-search verkrijgen door het in te kopen. Toen werd het SEO, affiliate marketing, social media marketing, content marketing, inbound marketing, account based marketing, influencer marketing, en nu praten we over omni-channel marketing. Dit zijn allemaal onderdelen van je marketingmachine, maar geen holy grail op zich. Het frustreert me als marketeers, en vooral stakeholders, deze termen gebruiken en verwachten dat je hiermee snelle groei realiseert. Lukt het niet, dan zoeken ze naar een andere trend en een nieuwe holy grail. De beste marketing heeft consistentie en continuïteit nodig, en ook de data, niet van afgelopen week of zelfs kwartaal, maar van alle activiteiten, alle kanalen en over langere tijd. Kies voor de lange termijn, maar blijf experimenteren met allerlei tactieken en kanalen.

AANDACHT
Als marketeers vechten we voor aandacht bij een consument/beslisser. Maar de consument heeft te veel prikkels en is erg verwend. Onze concurrenten zijn niet meer drie andere bedrijven die dezelfde producten of services aanbieden. We concurreren met de Apples en Tim Ferrisses van deze wereld. Hoe blijven wij met onze bescheiden budgetten on top of mind bij onze klanten en prospects, terwijl hun aandacht door de nieuwste serie van Netflix, een trending TikTok-filmpje of de nieuwe BNR-podcastserie is gegijzeld. Mijn aanpak: persoonlijke relaties opbouwen (ja, ook voor B2C) en je data bij jou houden (dus niet bij 3rd parties zoals Facebook en Google) en die analyseren. Dat heeft tijd en consistentie nodig (hierbij de link naar mijn eerdere antwoord).

LOVEBRANDS
Hier kan ik een heel artikel over schrijven. In het kort heb ik twee rijtjes. Het eerste van de (opkomende) brands met een purpose die de huidige industrieën challengen: Oatly, Swapfiets, Mudjeans, Spotify, Duolingo et cetera. Het tweede rijtje bestaat uit brands met sterke storytelling, zoals Rituals, Nike, Disneyland Paris, Ikea.

MEDIACONSUMPTIE
Met een drukke baan, twee kinderen en me inzetten voor Oekraïne, heb ik weinig tijd over. Voor mij is audio een perfect medium en de podcast is mijn belangrijkste bron van kennis en informatie. In de trein, tijdens het koken en bij de voetbaltraining van mijn kind luister ik – stiekem - naar een podcast. Van actualiteit en industrie-insights tot inspirerende mensen en wetenschap. Om up te date met alle ontwikelingen in marketing te blijven heb ik me ook ingeschreven - heel selectief - voor een aantal nieuwsbrieven, waaronder MarketingFacts, Adweek, Content Marketing Institute, MarketingTribune en Swocc.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 19, 2022. De headerfoto is van Businessphoto.nl | Marfa Vasilieva.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken