Joost Grootings van Pathé: ’Een fijnere wereld gebruik je niet als marketingtruc’

Joost Grootings van Pathé: ’Een fijnere wereld gebruik je niet als marketingtruc’
  • Media
  • 15 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingBioscoop

Joost Grootings is Manager Marketing & Sales bij Pathé. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

FRANS
Ik werk alweer 13,5 jaar voor dit Franse bioscoopbedrijf en ben verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten én concept- en formule-ontwikkeling bij Pathé.

UITJE

Bijna niemand weet dat Pathé het grootste betaalde uitje van Nederland is. In het laatste jaar voor corona - 2019 - ontvingen we maar liefst 17 miljoen bezoekers. Mensen realiseren zich vaak niet dat al die losse bioscoopbezoeken in onze 29 bioscopen tot zo’n hoog aantal optellen.

GAMING
Naast dat we onze bioscopen blijven vernieuwen en recent bijvoorbeeld Relax Seats hebben geplaatst in Pathé Haarlem, kijken we ook verder dan film. In 2022 hebben we op vijf locaties een Go!Gaming-vestiging geopend. Net zoals dat samen film kijken in de bioscoop veel leuker is, is ook samen gamen veel leuker. Daarvoor kunnen bezoekers dus nu ook bij Pathé terecht. Daarnaast zijn er veel verfilmde games en ‘ver-game-de’ films. We zoeken die koppeling bij onze Go!Gaming-locaties ook op met voorpremières van verfilmde games die we combineren met gaming.

HELD
Barack Obama gaat als eerste zwarte president van de VS de geschiedenisboeken in en dat moment staat voor mij als een katalysator van verandering. Hoewel ik het ongelooflijk vind dat dit ‘pas’ in 2009 was, tekent het toch een belangrijk moment in de geschiedenis.

HARRY
Leuke commercial? Ik vond Harry Piekema als supermarktmanager van Albert Heijn altijd erg leuk. Hij gaf het merk een menselijk gezicht waar de gemiddelde Nederlander zich mee kon identificeren.

MISLEIDING
Ik erger me aan misleidende reclameboodschappen zoals ‘bevat geen suiker’, terwijl de suiker vervangen is door andere zoetstoffen. Ook green- en pridewashing trek ik slecht. Ik droom van het moment dat merken écht verantwoordelijkheid nemen en een fijnere wereld niet langer als marketingtrucje inzetten. Hopelijk komt de tijd dat de consument merken hierop echt afrekent snel.

STERK
Ik vind de commercials van Nike erg sterk doordat ze vaak purpose driven zijn. Zij kunnen het zich permitteren om in hun commercials minder aandacht aan het merk te geven, maar volledige focus op waar ze als merk voor staan. Ik herinner me in het bijzonder de commercial met Colin Kaepernick rondom Black Live Matters.

ERGERNIS
Mijn grootste marketingergernis zijn de, meestal totaal misplaatste, commercials op YouTube. Het algoritme zou me toch op zijn minst een advertentie kunnen voorschotelen die relevant voor mij is. Maar goed, eigenlijk wil ik deze gewoon het liefst kunnen wegklikken.

DIKKE DUO
Iedere Nederlander wordt elke dag, bewust en onbewust, met zoveel merken in aanraking gebracht dat het voor een merk een uitdaging is om aan het einde van de dag door de consument herinnerd te worden. Om dit voor elkaar te krijgen moet je echt heel relevant zijn. Zo introduceerden wij onlangs de Dikke Duo Dagen voor studenten vanuit het inzicht dat in de laatste twee dagen voordat Duo de stufi stort het banksaldo het laagst is.

VOORBEELD
Ik heb respect voor Patagonia; aan de wijze waarop zij MVO in hun DNA hebben verweven, kunnen vrijwel alle andere bedrijven ter wereld een voorbeeld nemen.

MOBIEL
Ik consumeer media eigenlijk enkel via mijn mobiel en kijk bijvoorbeeld geen lineaire tv en lees geen fysieke (dag)bladen. Ik vind de wijze waarop Just Another Media Network de Gen Z-doelgroep benadert sterk: écht voor en door de doelgroep.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken