Jasper de Boom van de Nierstichting: 'Creativiteit is gebaat bij duidelijke kaders'

Jasper de Boom van de Nierstichting: 'Creativiteit is gebaat bij duidelijke kaders'
  • Algemeen
  • 8 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijFondsenwervingMarketingInterview

Jasper de Boom is sinds februari 2022 Manager Marketing & Communicatie a.i. bij de Nierstichting. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

BLIJ
Ik ben zo’n vijf jaar als freelancer actief in de wereld van marketing en communicatie. Van losse positioneringsprojecten tot interim opdrachten en vooral bij organisaties met een maatschappelijke rol of -missie. Ik word blij van focus en meetbare resultaten.

STOER
De Nierstichting heeft de stoere keuze gemaakt om veel ondernemender en innovatiever te gaan opereren. Een mooi voorbeeld is het initiatief van de draagbare kunstnier via het bedrijf Nextkidney. Dit apparaat is een echte game changer voor dialysepatiënten wereldwijd. Het ziet ernaar uit dat in 2024 de Europese CE-goedkeuring gaat worden aangevraagd zodat het daarna naar de markt kan worden gebracht. Zonder de Nierstichting was deze kunstnier er niet gekomen.

FREEDOM IN A FRAME
Creativiteit is gebaat bij duidelijke kaders en ‘minder’. Denk aan een heldere merkpositionering en het gebruik van een beperkt aantal thema’s in je marketing en communicatie. Ik geloof echt in freedom in a frame en in less is more.

TROTS
Ik ben trots op het succes van de crowdfunding voor de draagbare kunstnier. In korte tijd is er met een strakke propositie en campagne ruim 2 miljoen euro opgehaald.
 

BLUNDER
Echte blunders vallen gelukkig mee, maar ik merk soms wel dat beperkende overtuigingen en aannames betere resultaten in de weg staan. Als je je mening al hebt gevormd, luister je vaak niet goed genoeg en vraag je ook niet door. Blijf ik aan werken…

MOOI
Ik werd heel blij van de Find your greatness-campagne van Nike. Vooral het filmpje met het rennende jongetje met overgewicht vond ik geweldig. Kwam binnen en schudde me echt wakker.



ERGERNIS
Nagesynchroniseerde commercials. Vaak slecht uitgevoerd en daardoor goedkoop. Neem je publiek serieus.

GOED
Goede marketing is marketing die goed doordacht is vanuit targets en inzichten en waarbij kanalen effectief en in samenhang worden gebruikt, op maat voor doelgroepen, terwijl het allemaal wel optelt. Ga er maar aan staan.

FRUSTRATIE
Marketing die alleen maar op de korte termijn is gericht. Vaak primair salesgedreven en losgezongen van het merk. En een kwartaal later weer iets heel anders de wereld in slingeren.

KUNST
Er gebeurt enorm veel in en om het vakgebied. Er ontstaan voortdurend nieuwe kansen vanuit bijvoorbeeld technologie, data en kanalen. Maar het is ook maatschappelijk onrustig door zaken als polarisatie, klimaat en economische onzekerheid. Per saldo een uitdagend speelveld. Als marketeer is het de kunst om mee te bewegen met wat er gebeurt en daarbij altijd te blijven handelen vanuit wat relevant is voor je doelgroep. Uiteindelijk is marketing er om waarde, betekenis en ervaring te bieden.

TREK
Nike en Apple scoren al jarenlang hoog op mijn favoriete merken-lijstje; ik heb altijd de neiging om enigszins hebberig hun brand stores in te lopen om te genieten van het design en de producten. Maar ik noem het fietsenmerk Trek als favoriet. Design, experience en service zijn van hoog niveau. Een bezoek aan hun winkel is een feestje, omdat er alleen maar fietsfanaten werken. Van de verkopers tot aan de monteurs. De liefde voor fietsen spat er vanaf.

NIEUWSJUNKIE
Als nieuwsjunkie ben ik een veelvraat. De nieuwspagina’s van NOS, de Volkskrant en het AD raadpleeg ik meerdere keren per dag. Volkskrant Magazine is mijn favoriet. Perfecte mix van goede bedachte rubrieken en losse verhalen. Al bijna 25 jaar op hoog niveau en met lef.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken