Han Strijbos van ISS: 'Marketing mag niet te opdringerig worden'

Han Strijbos van ISS: 'Marketing mag niet te opdringerig worden'
  • B2b
  • 14 dec 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Han Strijbos is Head of Marketing bij facilitaire dienstverlener ISS. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden. ‘Marketing is te belangrijk is om enkel aan de marketingafdeling over te laten.’

VOORSTELRONDJE
Ik ben Han, 53 jaar, geboren en getogen Brabander. Vanaf mijn eerste stappen in de echte wereld bij Ericsson Telecommunicatie heeft het marketingvirus me gegrepen en eigenlijk heeft het me altijd in zijn klauwen gehouden. Er is in al die jaren dan ook zoveel veranderd in ons prachtige marketingvak dat je je nooit hoeft te vervelen en al helemaal niet de pretentie hoeft te hebben dat je het spelletje al uitgespeeld hebt, er zijn altijd mensen die nog net een niveautje verder zijn en ik blijf er dan ook enorm van genieten dat ik kan blijven leren. Routine is niet aan mij besteed en dat probeer ik dus al mijn hele loopbaan te voorkomen. Inclusief mijn jaren bij Ericsson ben ik nog lang in de mobiele telecommunicatie blijven hangen, want mijn langste en zeker niet saaiste dienstverband heb ik daarna gehad bij Vodafone. Daarna uiteindelijk eigenlijk toevallig in de facilitaire markt beland. Weer een markt die enorm aan verandering onderhevig is door het toegenomen belang dat er – terecht! - aan gehecht wordt en de verstrengeling met vastgoed. Ik ben erg blij daar iets in te kunnen betekenen.

WHAT’S NEW?
Mijn nieuwe baan bij ISS. Na een klein uitstapje snel weer terug in het warme bad van de facilitaire markt. Bij ISS. Nee, niet het ruimtestation, want dat is de eerste associatie van de meeste mensen van buiten de branche. ISS staat voor International Service System en we, hoe belegen het woord misschien ook is, ontzorgen onze opdrachtgevers voor wat betreft de facilitaire diensten ter ondersteuning van hun kernproces. Zeker op het gebied van inclusiviteit, innovatie, kwaliteit en duurzaamheid lopen we aardig voorop in de markt. Onze opdrachtgevers weten dat al en blijven daarom lang bij ons, maar we vergeten het vaak aan de juiste groep in de markt te vertellen en juist dat ligt nu op mijn bord.

ISS?
ISS is opgericht in 1901 in Denemarken en is inmiddels met 350.000 collega’s aanwezig in meer dan 30 landen. Voor de groot zakelijke markt kunnen wij alle diensten uit het facilitaire spectrum leveren, in verschillende smaken uiteenlopend van het verzorgen van een enkele dienst tot het aanbieden van volledig integraal facility management (IFM) waarin we alle facilitaire diensten leveren. In Nederland heb ik 2.500 collega’s die zich elke dag inzetten om onze opdrachtgevers te helpen bij het realiseren van hun bedrijfsdoelstelling. Voor diensten als schoonmaak, technische services, workplace management en catering hebben we zelf de mensen in dienst, voor de overige specialismen maken we gebruik van externe expertise die het beste aansluit bij de specifieke wensen van de individuele opdrachtgever, maar houden wij de coördinatie in handen zodat onze opdrachtgever maar één aanspreekpunt heeft. Hierdoor bieden we flexibiliteit en wendbaarheid tegen de hoogste kwaliteit.

MARKETINGHELD
Poeh, dat zijn er zo veel. Je moet je blijven ontwikkelen en dan ontdek je toch telkens weer nieuwe pareltjes. Ik lees en luister nog steeds graag naar mensen als Jos Burgers, Steven Van Belleghem en Robert Cialdini, maar uit de praktijk raak ik, hoe afgezaagd dan ook, toch geïnspireerd door Coolblue. Ik vind het zo ontzettend knap dat ze de klantreis en alle bijbehorende contactmomenten zo uitgeplozen hebben om daar waar mogelijk die glimlach tevoorschijn te toveren.

UITDAGING

De grootste uitdaging voor de B2B-marketeers van Nederland? Om niet vernieuwend te zijn om vernieuwend te zijn, maar blijven kijken naar wat je doelgroep echt wil. We moeten niet doorslaan met z’n allen. Soms is teruggrijpen op de basisprincipes helemaal prima. En we moeten onszelf niet al te serieus nemen, ervan genieten dat we mogen werken met mensen die iets heel goeds kunnen en ons de mogelijkheid bieden dit aan de markt te kunnen vertellen.

AI
Natuurlijk kan AI een stuk van mijn werk overnemen? En wat is daar mis mee? Waarschijnlijk kan AI sommige delen van mijn werk veel beter - en zeker sneller - doen dan ik. Geeft mij weer de tijd om andere dingen op te pakken of te leren AI nog beter te gebruiken.

BOODSCHAPPENKAR
Qua kledingaankopen ben ik vrij trouw, maar eerlijk gezegd heb ik dat in de supermarkt niet zo. Ik ben opgegroeid onder de rook van de Dommelsche bierbrouwerij dus ja, dat heb ik altijd wel in huis.

ZAP
Eerlijk gezegd, zap ik vaak weg als er reclames voorbijkomen op tv. De reclames die ik het meest waardeer zijn die met een sterke basis die steeds terugkeert en van waaruit wordt ingespeeld op de actualiteit. Jumbo, Coolblue en Centraal Beheer zijn dan de usual suspects waarbij de laatste natuurlijk wel de pech heeft dat niemand zich aanvankelijk herinnerde welk bedrijf er nu in Apeldoorn gevestigd is.

ERGERNIS
Advertenties die roeptoeteren dat hun product het beste is (‘uit onderzoek is gebleken dat ….’) of die slecht nagesynchroniseerde commercials, vaak voldoen die trouwens ook aan mijn eerste irritatiecriterium.

GOEDE MARKETING
Heb je even? Het inspelen op een behoefte, manifest of latent, in plaats van met een nieuw technisch snufje komen waar niemand om gevraagd heeft zonder erbij uit te leggen wat die nieuwe feature kan betekenen voor de doelgroep. Marketing moet consistent zijn. David Packard heeft ooit gezegd dat marketing te belangrijk is om enkel aan de marketingafdeling over te laten en hij heeft groot gelijk. Iedere collega of partner vertegenwoordigt je merk en speelt dus een essentiële rol in de marketing ervan. Fijn als ze allemaal dezelfde boodschap en hetzelfde gevoel kunnen overdragen.

FRUSTRATIE
Als marketing verward wordt met sales. Hoewel nauw verweven is niet iedereen direct klaar om dat contract te tekenen. Marketing mag niet te opdringerig worden.

MEDIACONSUMPTIE
Ik maak graag gebruik van de bekende streamingdiensten voor muziek, films en podcasts maar wel in combinatie met lineaire media als BNR en, op de terugreis naar huis Kink. Tussendoor ben ik vooral actief op LinkedIn en kijk ik mee op Facebook en Instagram. Daarnaast kan ik ook nog echt genieten van een papieren krant in de ochtend.

ONTSPANNING
Ik wil heel graag zeggen dat ik veel sport om te ontspannen, maar een kapotte knie verpest dat een beetje. Muziek werkt erg goed bij mij. Ik luister er graag naar en bezoek zeer regelmatig concerten en festivals. Daarnaast vind ik het erg leuk om lekker eten te bereiden en daarna natuurlijk op te eten. Naar een gezellige avond tafelen kan ik echt uitkijken.

TALENT
We besteden heel veel tijd aan de ontwikkeling van onze collega’s. Ze voelen zich gewaardeerd en krijgen, als ze willen, kansen om te groeien. We communiceren daarnaast zo open en transparant mogelijk over wat er binnen ISS gebeurt zodat iedereen zich ook echt betrokken voelt. We streven ernaar om iedere ISS’er een ambassadeur voor ISS te laten zijn, trots op waar ISS voor staat en hoe iedere individuele collega daaraan kan bijdragen. Voor heel veel opdrachtgevers zijn wij de oplossing voor hun probleem op de krappe arbeidsmarkt. Ons verloop is erg laag en we zijn telkens weer in staat nieuwe mensen aan ons te binden.

GUILTY PLEASURE
Een zak paprika ribbelchips. Oh, moest het iets zakelijks zijn?

OVER 10 JAAR …
hoop ik 63 te zijn en hoop ik dat al de mensen om me heen er nog zijn, gelukkig en gezond, als ik fluitend naar mijn werk ga.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken