Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'

Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
  • Food-en-retail
  • 28 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingRetail

Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’

WIE?
Kim van der Velden, 26 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben Brand Manager bij Swapfiets waar ik verantwoordelijk ben voor de Nederlandse en Deense markt op het gebied van campagnes, events, samenwerkingen en activaties.

WHAT’S NEW?
De lente is hét seizoen om nog vaker de fiets te pakken naar kantoor, je sportles of een afspraak in het park. En hoewel Nederlanders gewend zijn om veel te fietsen, blijkt het best uitdagend om relaxed en zonder opgejaagd te worden op je bestemming aan te komen. Uit onderzoek, uitgezet door Swapfiets, blijkt dat acht op de tien Amsterdamse fietsers vindt dat men zich vriendelijker zou kunnen gedragen en volgens driekwart houdt men te weinig rekening met elkaar op het fietspad. Om positief gedrag aan te moedigen en het fietsplezier te vergroten, hebben we vorige week 40 verkeersborden geïnstalleerd (gemaakt van biobased materiaal) met een knipoog langs drukke Amsterdamse fietsroutes. Deze activatie staat in lijn met onze nieuwe campagne: ‘Own the city, Not the bike’.



PLANNEN 2023
Mijn focus voor dit jaar ligt voornamelijk op Amsterdam en Kopenhagen. We zijn hier al bijna onmisbaar geworden in het straatbeeld met onze blauwe band, maar we willen ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden wat past bij onze missie. Dit zal je ook terugzien in de activaties die we gaan uitzetten dit jaar, net zoals de activatie in Amsterdam met de straatbordjes. De lente en zomer zijn essentieel om de groei van Swapfiets waar te maken en daarom zullen er veel mooie campagnes en activaties live gaan in de komende maanden.

BUREAUS
We werken eigenlijk altijd met ons eigen interne creative agency, zij helpen bij de uitwerking van creatieve concepten. We haken regelmatig externe bureaus aan, afhankelijk van de opdracht en het land om in te spelen op trends en lokale, actuele haakjes. Zo werken we met PR-bureau Blyde, dat ons helpt bij het verspreiden van onze duurzame missie en bij het schakelen op actuele haakjes. In Kopenhagen werken we met Unknown, omdat we het belangrijk vinden dat we inspelen op de lokale actualiteiten.

Yvon Chouinard
Mijn marketingheld is de oprichter van Patagonia Yvon Chouinard. Ik vind het zo tof wat voor merk hij heeft neergezet. Ik hoop dat zijn actie van vorig jaar, om het bedrijf weg te geven, andere bedrijven inspireert om het goede te doen voor de wereld.

UITDAGING
Er zijn zoveel prikkels tegenwoordig voor consumenten via verschillende online en offline kanalen dat het steeds moeilijker wordt om als merk op te vallen en echte stopping power te genereren.

FIETSEN
Ik denk dat AI wel een stuk van mijn werk zou kunnen overnemen, maar nooit helemaal. Ik kan ervaren hoe het is om op een e-bike te fietsen en de vrijheid voelen die dat geeft en AI kan dit alleen leren van ervaringen van anderen. Dus zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)

BOODSCHAPPENKAR
In mijn boodschappenkar vind je altijd Oatly en een lekkere reep van Tony’s Chocolonely.

360
Goede marketing is voor mij een 360°-campagne waar aan alle kanalen is gedacht in combinatie met een triggerende activatie die aandacht vraagt in de stad.

FRUSTRATIE
Ik vind het frustrerend als merken gebruik maken van greenwashing en niet transparant en open zijn over hoe het echt zit. Hiermee houden ze de klant voor de gek.

FAVORIET
Mijn favoriete merk van dit moment is eigenlijk mijn Swapfiets, ook al is het cliché. Ik geniet er elke dag van om op mijn e-bike door de stad heen te crossen naar werk. Het geeft me zoveel vrijheid om van A naar B te bewegen zonder bezweet of vermoeid aan te komen. Hierdoor houd ik meer energie over voor andere leuke dingen.

MEDIACONSUMPTIE
Ik maak denk ik het meest gebruik van Instagram, omdat ik het leuk vind om mooie foto’s te maken en deze te delen. Daarnaast zit Pinterest ook zeker bij een van mijn favorieten. Hier kun je inspiratie opdoen voor bijna alles, zoals je huis inrichten, lekkere gerechten, mode trends, et cetera.

UITLAATKLEP
Ik vind sporten een fijne uitlaatklep, ik houd van de variatie die ClassPass [maandelijks abonnement waarmee je toegang krijgt tot duizenden studio's, sportscholen, spa's en salons in meer dan 2.500 steden, red.] biedt of ik ga lekker hockeyen in het weekend.

TALENT
De sfeer in ons team is super goed en daardoor ook de betrokkenheid. Er worden genoeg gezellige borrels georganiseerd of leuke uitjes. Zo houd je talent wel vast :)

GUILTY PLEASURE
Ik kan heerlijk weg zwijmelen bij de Bachelorette en Prins Charming.

10 JAAR
Waar ik mezelf zie over tien jaar? Ik zou het erg leuk vinden om over een paar jaar mijn eigen team te mogen managen bij een tof bedrijf.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken