Mijn Marketing: Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen

Mijn Marketing: Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
  • Algemeen
  • 9 feb 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OpleidingInterviewMarketing

Martin Westerlaken is marketingmanager van drie merken bij opleider Schouten & Nelissen. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Ik kijk minder lineaire tv, maar probeer wel af en toe een reclameblok mee te pakken.’

STILL A START-UP
Voor Schouten & Nelissen werkte ik negen jaar bij Nederlandse Loterij en Staatsloterij in verschillende marketingfuncties. Schouten & Nelissen is een familiebedrijf dat in 1980 is opgericht en gekenmerkt wordt door ondernemerschap. Gekscherend zeggen we - na ruim 40 jaar (!) - ‘We are still a start-up’. Jezelf elke keer opnieuw uit willen vinden, oog hebben voor hoe je relevant kunt blijven in een veranderende wereld en de passie voor het sterker maken van mensen, spreekt me zo aan binnen de kantoormuren in Zaltbommel.

WHAT’S NEW?
What isn’t? We zijn momenteel enorm in beweging. Er spelen twee grote veranderingen. Het nieuwe corporate merk Schouten & Nelissen, met het bijbehorende house of brands, is net gelanceerd. De markt heeft behoefte aan specialisten en bij Schouten & Nelissen doen we zoveel meer dan alleen het geven van soft skill-trainingen waar we bekend mee zijn geworden. De verschillende merken krijgen op deze manier het podium waar ze recht op hebben en voor medewerkers ontstaan er mooie ontwikkel- en groeikansen, waaronder mijzelf.
Daarnaast wordt het laatste productmerk geherpositioneerd in de markt gezet. Dat is het merk waar vanuit nu alle trainingen en opleidingen worden gegeven: Schouten & Nelissen University of Applied Sciences. Het gaat als merk van Schouten & Nelissen verder onder de verkorte naam SUAS met een even krachtige nieuwe uitstraling en url. We verbreden het aanbod, zodat wij kunnen voldoen aan de vraag van heel werkend Nederland. SUAS verandert op die manier mee met de maatschappij, de arbeidsmarkt en de subsidiemogelijkheden.

PLANNEN VOOR 2023
Als eerste gaan we er alles aan doen om van SUAS een sterk zelfstandig merk te maken van het bekende Schouten & Nelissen. Op 7 februari is de nieuwe landelijke merkcampagne gelanceerd, waarmee SUAS zich positioneert als protagonist van werkend Nederland met het aanmoedigende thema Power up your skills.

SUBSIDIE
Verder zien we, onder meer door subsidieregelingen, dat nieuwe en jongere doelgroepen steeds meer de weg naar ons weten te vinden. Ook is de deelname aan erkend onderwijs door werkende professionals vorig jaar bij ons verdrievoudigd. Voor deze doelgroepen zullen we nieuwe praktische skillstrainingen en een uitbreiding van het geaccrediteerde hoger onderwijs in de markt gaan zetten.

BUREAUS
Voor de merkstrategie en -campagne werken we samen met Vengean. De doorontwikkeling van de huisstijl en uitingen is van de hand van HowDo. Onze mediabureaus zijn Zuiver Media en Springbok, de merk- en campagnemetingen worden door Memo2 gedaan en de contentproductie door Contentoo.

MARKETINGHELD
Mijn (marketing)held is mijn collega Kenneth. Nu denk je vast dat hij in het marketingteam zit, maar nee. Hij is opleidingsadviseur en een in het oog springend en uitermate vrolijk persoon. Door de enorme groei van TikTok wilden wij eens kijken wat advertising hier voor ons doet. De doelgroep is niet direct de beste match, maar we zien bijvoorbeeld dat via subsidietrajecten een jongere groep professionals bij ons een training boekt. We hebben met hem verschillende video’s opgenomen en hadden in no time meer dan een miljoen views. In dezelfde periode stond hij te feesten op het Amsterdam Dance Event en werd meerdere keren aangesproken met ‘Hey, ik ken jou van TikTok!’. Ook al viel de conversie tegen, hier hebben we hard om gelachen!

UITDAGING
Marketing draait steeds meer om technologie. De grote uitdaging is om bij te blijven als marketeer en te blijven zorgen voor succesvolle campagnes. Als marketingmanager moet je werken aan een visie om te kunnen zorgen voor een toekomstbestendig marketingteam. Door de groei in technische mogelijkheden om met - potentiële - klanten te communiceren en om met data de customer journey te personaliseren, moet je je team zo samenstellen dat je data, technologie, product en klant met elkaar kunt – blijven - verbinden. Ook moet je daarbinnen zorgen voor een heldere relatie met IT.

BOODSCHAPPENKAR
De boodschappenkar heb ik al tijden geleden aan de kant gezet. Ik ga niet graag naar de supermarkt. Al jaren komt de Albert Heijn bij ons elke zaterdagochtend aan de deur. Onze boodschappen zitten dus in een blauw krat in plaats van in een kar. En daar zitten dan ook nog eens veel huismerken in, maar op een aantal vlakken doe ik geen concessies, zoals de Alpro Amandeldrink voor door mijn havermout in de ochtend. Wel de ongezoete variant, want ik ben geen zoetekauw. Verder zijn we bewust minder vlees gaan eten en zijn dol op alles van De Vegetarische Slager: de Ereburger, Auf Wieder Schnitzel en het Rul Gehackt zijn top! En voor op brood ben ik weg van de vega filet americain en vega smeerworst van Kips.

LEUK!
De Lucht-commercial van Zeeman. Geweldig om op deze manier je merkverhaal te vertellen en natuurlijk de hype die het creëerde. Vroeger was het niet hip om in de Zeeman gezien te worden. Nu lopen hele nieuwe klantgroepen in hun kledinglijn en kopen het parfum. Ook ik loop tegenwoordig door het huis met Zeeman-hoodie!



MISPLAATST
De abricampagne van de SP met de slogan Strijd mee had vorig jaar februari in verkiezingstijd een ongelukkige timing . De oorlog in Oekraïne was namelijk net begonnen. Een goed voorbeeld van iets wat niet zo bedoeld is, ineens een hele andere lading kan krijgen en misplaatst voelt qua timing.

MEDIACONSUMPTIE
Ik kijk minder lineaire tv, maar probeer dit wel te blijven doen om af en toe een reclameblok mee te pakken. Lineair kijk ik met name actualiteitenprogramma’s. We hebben een abonnement op letterlijk elke streamingsdienst: van Apple TV+ tot Videoland. Via YouTube kijk ik graag live optredens en concerten.
Ik blader graag door magazines ter inspiratie voor mijn vrijetijdsbesteding: Lonely Planet, National Geographic Traveler en Lekker. Om te weten wat er speelt in de wondere wereld van marketing scan ik altijd even de berichten van MarketingTribune, MT/Sprout, Adformatie en Frankwatching.
In de auto heb ik altijd NPO Radio 2 opstaan. Ik rijd graag naar m’n werk met Jan-Willem Start Op. Ik behoor niet tot de groep van early adopters, dus ben me pas recent gaan verdiepen in podcasts. Als iemand nog een goede tip heeft? Ik hoor het graag!

ONTSPANNING
In coronatijd heb ik ontdekt hoe fijn het is om even helemaal alleen te gaan wandelen en dan vooral ook geen mobiel mee te nemen. Ik probeer dan echt mijn brein even helemaal uit te zetten, mindful te lopen en aandacht te hebben voor wat ik zie en hoor. Dat probeer ik ’s avonds ook te doen door bijvoorbeeld mijn mobiel in een andere ruimte van het huis te leggen om een extra drempel op te werpen voor een snelle greep naar het scherm. Zit ik in de woonkamer, dan ligt ‘ie in de keuken en andersom.

GUILTY PLEASURE
Durf ik dit echt te zeggen? Hele foute reality! Van Married At First Sight tot Temptation Island. Heerlijk even verstand op nul.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken