Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective: 'Duurzame merken worden vaak afgerekend op kleine imperfecties'

Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective: 'Duurzame merken worden vaak afgerekend op kleine imperfecties'
  • Algemeen
  • 20 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Roosmarijn Rutten is Marketing Manager Benelux and Brandmanager LikeMeat International bij Livekindly Collective. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik heb een achtergrond in techniek, maar mijn passie ligt bij marketing!’

VOORSTELRONDJE
Ik ben 27 jaar en woon samen met mijn vriend Jeroen in de Jordaan in Amsterdam, om de hoek bij ons gezellige kantoor! Ik ben een groot fan van spelletjes, zoals bordspellen, kaartspellen, elk soort eigenlijk. Verder hou ik van reizen, skiën, musea en eten! Het allerleukste vind ik om de nieuwste restaurants, bars en cafeetjes in een nieuwe stad te verkennen. En natuurlijk een groot fan van merken, niks is leuker dan reclames kijken! Ik heb een achtergrond in techniek - Mechanical Engineering - maar mijn passie ligt bij marketing!

WHAT’S NEW?
Heel veel! De constante factor bij Livekindly Collective is verandering, wij zijn constant bezig met nieuwe campagnes, innovaties, klanten en zitten dus zeker niet stil! Zo is onze Like Chicken Burger uitgeroepen tot Product van het Jaar, ging de Dutch Weed Burger live met de 1 april-grap ‘de lancering van The Dutch Meat Burger’, is LikeMeat verkrijgbaar bij de Amsterdamse slager Hergo - een gigantische stap in de transitie naar plantaardig en een fantastisch compliment voor de kwaliteit van onze producten! - lanceerde Mark Kulsdom, founder The Dutch Weed Burger, een nieuw keurmerk ‘Beter Laten Leven’ om mensen te motiveren plantaardig het nieuwe normaal te maken en komt er binnenkort een echt innoverend product onder het merk Oumph beschikbaar voor foodservice. Ik kan hier nog niet veel over loslaten, anders dan dat het de eerste in de markt is!

PLANNEN
Het sleutelwoord voor dit jaar is focus. In retail ligt onze focus op de groei van LikeMeat en bekender maken van The Dutch Weed Burger in eigen keuken ; dit is natuurlijk al een festival- en foodservice-hit, maar ook verkrijgbaar bij supermarkten! Verder ligt de focus op foodservice, het ideale kanaal om onze categorie te laten groeien. In foodservice zijn mensen veel sneller geneigd om iets nieuws te proberen, zoals een plantbased Like Chicken Burger!

BUREAUS
Op marketinggebied werken wij momenteel niet samen met een bureau. De ideeën worden bedacht in teambrainstorms en executie is dus een echte team effort! Met een klein team vereist dit dus veel creativiteit, maar ook mega leuk om zo echt de touwtjes in handen te hebben!

MARKETINGHELD
Paul Polman, voormalig CEO Unilever; hij heeft de FMCG-industrie veranderd en duurzaamheid in de kern van een gigantisch bedrijf weten te verweven, iets wat weinig mensen hem na zullen doen.

UITDAGING

De grootste uitdaging voor marketeers is oprecht blijven. Eigenlijk zie ik dit als een grote kans, maar kijkend naar de markt blijkt dit voor veel merken toch eerder een uitdaging. Duurzaamheid en transparantie wordt steeds belangrijker, voor de consument, maar natuurlijk vooral voor het klimaat. Het is erg makkelijk om te greenwashen; iets kleins, richting de consument, oprecht goed doen en daarmee de aandacht van de echte problemen afleiden. Zo lijken veel kledingmerken duurzaam doordat ze ook een tweedehandslijn lanceren, terwijl achter de schermen retouren nog steeds worden verbrand. Ik sta natuurlijk volledig achter de tweedehandslijn, maar zou liever zien dat de energie wordt gestoken in het oplossen van de echt vervuilende tak. Tegelijkertijd is er veel wantrouwen richting merken en worden duurzame merken afgerekend op kleine imperfecties. De uitdaging zal dus zijn om altijd oprecht te blijven, met het juiste doel voor ogen. Ik ben ervan overtuigd dat de consument en het vertrouwen dan zullen volgen.

BOODSCHAPPENKAR
Uiteraard zul je mij niet snel de winkel zien verlaten zonder een Like Chicken Burger of heerlijke Weedburger! Daarnaast ben ik een groot fan van Oatly, Calvé-pindakaas, en Brouwerij ’t IJ om maar een paar merken te noemen. Deze producten zijn natuurlijk heel lekker, maar ik word ook zeker overgehaald door de sterke marketing; leuke verpakkingen, sterke tone of voice, aansprekende leuze en leuke innovaties.

STERK
The night is young van Heineken vond ik een extreem goede commercial! Ik vind het zeer sterk als merken in durven te spelen op grotere maatschappelijke uitdagingen en daarmee de oplossing steunen. De commercial motiveert tot vaccineren, maar doet dat op een echte Heineken-manier: grappig, niet oordelend en verantwoord. Daarnaast heeft het een duidelijke boodschap, die niet direct/enkel gelinkt is aan verkoop. Geniaal.
Daarnaast vind ik de Oumph Human Meat Burger van ons Zweedse team ook een ijzersterke campagne. Het laat zien dat de mogelijkheden met plantbased oneindig zijn en dus compromisloos. Daarnaast is de campagne gewaagd en differentiërend.



GOED
Goede marketing voor mij is herkenbaar, met een duidelijke boodschap, in lijn met de normen en waarden van een merk en een diepere boodschap of betekenis, dus niet enkel aansporen tot kopen. Coca-Cola is bijvoorbeeld erg goed in herkenbaarheid, in elk shot van een commercial zit in ieder geval iets roods en de fles is een icoon geworden zonder deze te hoeven afbeelden. Verder zijn Nike en Dove goede voorbeelden van duidelijke boodschappen met diepere betekenis en raakvlak met actualiteit. Onze recente 1 april-stunt met The Dutch Weed Burger vind ik hier ook een goed voorbeeld van. Het laadt een grotere boodschap: er is hoge noodzaak om ons dieet te veranderen naar plantaardig en greenwashing of afleiding van de vleesindustrie moet tegen geacteerd worden. Het feit dat de meerderheid deze stunt niet geloofde, laat zien dat The Dutch Weed Burger een merk is met duidelijke en zeer sterke normen en waarden, iets om zeer trots op te zijn!

DEN HAAG
Opgroeien in Den Haag heeft bij mij een echte liefde voor het strand doen ontstaan. Op het strand ontspan ik me en ben ik thuis, maar ook altijd een beetje op vakantie.

GUILTY PLEASURE
Like Chicken Burger! Ik ben natuurlijk biased, maar deze is gewoon echt heel lekker! Ik hield altijd al van krokante kip, maar deze burger is eigenlijk nog lekkerder! Ideaal op een broodje, op een wrap, in een salade of als snack!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken