Thijs Gussenhoven van Amstel: 'De maatschappelijke zwaarte mag er weer een beetje vanaf in 2024'

Thijs Gussenhoven van Amstel: 'De maatschappelijke zwaarte mag er weer een beetje vanaf in 2024'
  • Food-en-retail
  • 8 feb 2024 @ 07:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewFoodMarketing

Thijs Gussenhoven is Marketing Manager Amstel bij The Heineken Company. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘In 2023 kroop ik voor het eerst over de finishlijn van een marathon en nu wil ik terug in het zadel om een Gran Fondo in de bergen te fietsen.’

THIJS
Ik ben Thijs Gussenhoven (34) en woon samen met mijn vriendin, zoontje (2) en een meisje (nog in de buik) in Amsterdam Oud-West. Ik ben graag omringd door vrienden en familie, hou van sport, klussen en reizen door ongerepte natuur. Mijn carrière begon negen jaar geleden bij Heineken als stagiair in Liberia (West-Afrika). Na verschillende rollen in trademarketing, sales en een opdracht in Myanmar, werk ik nu bijna vijf jaar op de marketingafdeling in Nederland. Momenteel ben ik eindverantwoordelijk voor het merk Amstel.

WHAT’S NEW?
Amstel herinnert consumenten al decennia eraan om meer tijd door te brengen met vrienden. Vriendschap is een van de belangrijkste thema's in het DNA van Amstel. Onlangs hebben we een nieuwe campagne gelanceerd die draait om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd sterk worden aangedikt. We streven naar herkenning, naar dat gevoel dat je je vrienden aankijkt en zegt: ‘Dat gebeurt bij ons ook aan de bar’. De scènes vinden plaats op een bowlingbaan - à la The Big Lebowski - en natuurlijk Café Hesp aan de Amstel.
Zelfs zonder kaartje kon je veel meekrijgen van De Vrienden van Amstel Live via social media, YouTube, Videoland, RTL4, Radio538 en in de kroegen. Helaas waren de 200.000 beschikbare plekken voor 2025 binnen één uur uitverkocht, waardoor we veel geïnteresseerden moesten teleurstellen. Gelukkig hebben we nu een ‘Vrienden Account’-omgeving waarmee we de teleurgestelde liefhebbers voorrang kunnen geven voor 2026. Op deze manier verrijken we ook onze fanbase en proberen we zwarthandel tegen te gaan.
Daarnaast hebben we ook nog een nieuw bier geïntroduceerd! Met het vertrek van Wieckse in 2020 zagen we een gat in het groeiende rood fruit-segment. Daarom hebben we nu Amstel Rosé (4% alcohol), een verfrissende mix van bier en rood fruit, voor een aantrekkelijke prijs die bij Amstel past.

2024
In 2023 kroop ik voor het eerst over de finishlijn van een marathon. Nu wil ik weer terug in het zadel om een Gran Fondo in de bergen te fietsen. Ik mik op de Marmotte eind juni: 177km + 5.000 hoogtemeters… pfoe! Eerst thuis nog even goedkeuring krijgen op het trainingsschema 😉
Amstel is momenteel het derde grootste biermerk in Nederland qua volume. Mijn taak is om de positie van Amstel als hét betaalbare A-merk in Nederland te behouden. Ik ga me richten op betekenisvolle campagnes, De Vrienden van Amstel Live, de Amstel Gold Race en innovaties. Op deze manier probeer ik het hart van de consument nog meer te veroveren.

BUREAUS
Alfred, Dentsu, Kantar, Tribe, Sunshine & Sausages, Now Even Better, Zolf en PEPr.

MARKETINGHELD
Tien jaar geleden las ik het wereldberoemde en inspirerende boek Rich Dad Poor Dad. In romanvorm vertelt Kiyosaki hoe je geld voor je kunt laten werken. Eén van de weinige dingen die we vroeger thuis nooit aan de keukentafel bespraken. Tot op de dag van vandaag heb ik daarom veel gehad aan dit boek, zowel privé als op het werk.

BOODSCHAPPENKAR
Ik hou het lang vol met Groene Croky, Calvé, Coca-Cola Zero, Côte d’Ór l’Original, Zaanse mayo en – natuurlijk! – Amstel-pils. Of moest er nog iets gezonds bij haha?

MOOI
De commercial van Hornbach De ochtend is van ons uit 2019. Knap en commercieel slim hoe ze inspelen op de magie van de vroege ochtend, het moment waarop productieve vakmensen hun inkopen doen terwijl de rest van Nederland nog op één oor ligt.



IRRITANT
Irritant, maar vast efficiënt: die honderd foto’s van Coolblue die aan je voorbijschieten. Voor mijn ‘glimlach’ moeten ze weer even iets nieuws verzinnen 😉

CONSISTENT
Ik hou ervan als een merk consistent in zijn authentieke wereld blijft communiceren en toch vernieuwend blijft. Ik ben trots op de wereld van ridders en monniken die ik (samen met Alfred) in mijn vorige rol creëerde voor het biermerk Affligem. We verwarren de output waar we op hopen, (te) vaak met de input. Ja… als output wil ik dat de shopper mijn biermerk koopt voor thuis aan de keukentafel, maar ik kan ook een veel interessanter beeld schetsen om dit doel te bereiken. Zo gaan we ook de strijd aan met de huidige veelal vlakke reclames. Dat zijn uitingen die weinig emoties losmaken en op een rationele manier, zonder ziel of goed inzicht, in elkaar gezet zijn.

ZWAARTE
De maatschappelijke zwaarte mag er wat mij betreft weer een beetje vanaf in 2024. Purpose - en zelfs woke - lijkt te vaak een doel op zich te worden. Daar zijn lang niet alle merken geschikt voor en dat hoeft ook niet! Het openlijk steunen van een controversieel onderwerp of minderheidsgroep moet goed passen bij het product of het DNA van je merk. In onze Amstel-campagnes communiceren we bewust drie mannelijke vrienden - met veel testosteron - aan de bar, maar we maken ook gebruik van de kracht van onze inclusieve evenementen, zoals de VVAL en Amstel Gold Race, om heel Nederland te bereiken.

LOVEBRAND
Bever raakte mij met hun Buiten begint bij Bever-campagne met het inzicht: ‘Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens’. Ik won met vrienden zelfs een actie en mocht met Bever op trip! Het campagnefilmpje staat nog op YouTube:



ONTSPANNEN
Lekker borrelen aan de bar met mijn maten en als de druk doordeweeks hoog is, spring ik op de racefiets richting het strand, maak ik een wandeling, of ga ik met mijn zoontje van de glijbaan. In ieder geval de deur uit.

TALENT
Ik probeer de juniors veel vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Durf te ondernemen! Uiteindelijk verkopen we bier en gezelligheid: Wat is het ergste wat kan gebeuren? Bovendien hebben we jaarrond vele borrels, trainingen en slapen we met het Amstel-team veertien avonden in het artiestenhotel van De Vrienden Van Amstel Live. Daarna ga je sowieso niet snel weg 😉

GUILTY PLEASURE
Rennen in de regen als ik lichtelijk brak ben. Softijs met spikkels van de Hema. In mijn eentje strollen door een bouwmarkt (bij de Hornbach in de ochtend natuurlijk!)

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Robin Wollenberg van Veolia

Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken