Evelien van de Glind van Greendish: 'Bedrijven verspillen soms tot wel 60 procent voedsel'

Evelien van de Glind van Greendish: 'Bedrijven verspillen soms tot wel 60 procent voedsel'
  • B2b
  • 15 dec 2023 @ 08:09
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Food

Evelien van de Glind is Marketing Manager bij Greendish. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Van Niko Koffeman heb ik geleerd goede copy te schrijven en slim om te gaan met weinig marketingbudget’.

VOORSTELRONDJE
Ik ben Evelien, 35 jaar, en woon in het centrum van Utrecht met mijn dochter en vriend. Ik heb een achtergrond als brand/communicatiemanager aan merkzijde bij duurzame merken. Het liefst ben ik én strategisch én operationeel bezig als communicatieduizendpoot.

WHAT’S NEW
Sinds een maand werk ik nu voor Greendish. Greendish helpt organisaties en bedrijven om de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselaanbod te versnellen. Zo maken we inzichtelijk wat de CO2-uitstoot is van je totale inkoop aan eten & drinken en hoeveel voedsel je verspilt. Op basis daarvan geven we adviezen over wat je kunt doen om voedselverspilling tegen te gaan, duurzamer in te kopen en hoe je de overstap naar meer plantaardig voedsel kunt maken met behoud van gasttevredenheid. Ook helpen we bij het praktisch doorvoeren van de aanpassingen op locaties en trainen we keuken/cateringmedewerkers hierin. We werken veel voor provincies, gemeenten, cateraars, maar ook voor (hotel)restaurants en zorginstellingen. Nu ik hier werk, wordt voor mij duidelijk hoeveel voedsel er verspild wordt bij locaties. Dit kan wel oplopen tot 60 procent! Bizar toch? En dat je met kleine aanpassingen, op het bord en in het proces, zoveel waardevol voedsel en geld kunt besparen.

2024
Voor mijn komst is er nooit structureel vorm aan marketing en communicatie gegeven binnen Greendish. We zijn momenteel volop bezig met het uitrollen van onze nieuwe huisstijl in al onze communicatie, zoals de website. Als dat allemaal staat, ga ik mij focussen op het uitbouwen van merkbekendheid en duik ik in de huid van onze klant (customer journey, personas).

BUREAUS
Onze nieuwe huisstijl hebben we samen met bureau Yellow Dress Retail ontwikkeld. Daarnaast is XYMS onze webpartner. Verder doen we alles zelf in huis en schakelen we waar nodig freelancers in.

MARKETINGHELD
Niko Koffeman, oprichter van De Vegetarische Slager en The Vegan Cowboys). Hij is echt een genie in het bouwen van merken en het bedenken van pakkende campagnes. In mijn tijd bij De Vegetarische Slager heb ik veel van hem geleerd, vooral om goede copy te schrijven en slim om te gaan met weinig marketingbudget.

UITDAGING
‘If you want to save the planet, you have to throw a better party than the ones that are destroying it’ - Tristram Stuart. Dat is wat wij als marketeers moeten doen. Daarnaast is denk ik de grootste uitdaging om het vertrouwen in duurzame producten en organisaties terug te winnen. Alle greenwashing die plaatsvindt zorgt voor een troebel beeld van en weinig vertrouwen in écht goede keuzes.

AI
Ik gebruik momenteel vooral Chat GPT voor het schrijven van SEO-proof webteksten. Ook haal ik er weleens een lap tekst doorheen voor een samenvatting of een spellingcontrole.

BOODSCHAPPENKAR
De Vegetarische Slager, want die heeft nog steeds de lekkerste speckjes en burgers.
De koffie en kokosmelk van Fairtrade Original.
Handzeep van Seepje.
Pastasaus van Mutti.

KNAP
Als ik aan een commercial denk uit mijn jeugd, moet ik altijd denken aan een reclame van Douwe Egberts met twee oude dametjes die bij elkaar op de koffie gaan. Een komt eraan gescheurd in een Canta en eenmaal aan tafel kletsen ze met elkaar in straattaal, dit is ‘m:



Knap hoe deze reclame al die tijd in mijn hoofd blijft zitten. De printadvertentie waar ik aan moet denken, is de advertentie van Natuurhuisje van afgelopen zomer met de pakkende copy: ‘Niet vliegen, wel landen’. Echt steengoed bedacht.

DISNEY
Ik heb persoonlijk heel weinig met Disneyland, maar het logo van hun 30-jarig bestaan is echt geniaal. Het getal 30 past naadloos in de bekende oren van Mickey Mouse.

Daarnaast vind ik sportvoedingmerk Upfront inspirerend op LinkedIn: de manier waarop zij hun ondernemersreis op een open en eerlijke manier delen en daarin de consument betrekken vind ik heel tof!

FRUSTRATIE
De eindeloze stroom papieren reclame in de Nederlandse brievenbussen.

LOVEBRAND
Ik heb meerdere favoriete merken, maar momenteel ben ik erg gecharmeerd van Dopper. Ze zijn echt lekker bezig met hun missie om drinkwater overal toegankelijk te maken en single use plastic tegen te gaan met hun waterpunten die je makkelijk op Google Maps kunt vinden. Het is merkoverstijgend wat Dopper doet, en dat vind ik krachtig.

MEDIACONSUMPTIE
Ik probeer mijn schermtijd te minimaliseren, maar ik ben dol op de podcast Aaf en Lies lossen het wel weer op met Aaf Brandt Corstius en Lies Visschedijk. Mijn favoriete mediamerk is eigenlijk nog steeds Allerhande, ik blader dat ding eindeloos door.

ONTSPANNING
Ik ontspan door hard te lopen, te tekenen, te wandelen door de stad of af te spreken met vrienden.

GUILTY PLEASURE
Ik geloof niet in guilty pleasures, schaam je vooral niet voor iets waar je blij van wordt. Maar als ik er een paar moet noemen: als eerste alle familieberichten lezen in de krant, vanillevla, Story en Privé, Denksportboekjes voor op vakantie, theedrinken met een flinke scheut melk, onder een gestreken dekbedovertrek liggen als ik bij mijn moeder logeer.

OVER 10 JAAR…
werk ik nog steeds in de duurzame wereld van voedsel, heb ik twee varkens en een kinderboek geschreven.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Han Strijbos van ISS

Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken