[interview] Chuck Studios opent in Londen

[interview] Chuck Studios opent in Londen
  • Food-en-retail
  • 4 feb 2020 @ 08:29
  • 11820 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategieMarketing

Chuck Studios heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam met kantoren in Moskou en Los Angeles. Nu openen ze een vestiging in Londen. Wij stelden zes vragen over de staat van dit foodbureau, over de expansie en noteerden de antwoorden bij monde van Olaf van Gerwen. 'Ooghonger bestaat.'

Voor de marketeer die jullie nog niet kent: stel Chuck Studios graag even voor.
Van Gerwen (tweede van rechts op de foto): 'Chuck Studios is het eerste wereldwijde creatieve productie bedrijf gespecialiseerd in food. Opgericht door Ellen Gaedtgens en Olaf van Gerwen in 2011. Chuck Studios helpt merken over de hele wereld om hun culinaire identiteit te visualiseren. Met behulp van hun specialistische kennis op het gebied van voedselgerichte film- en fotografieproductie in combinatie met creatieve en strategische capaciteiten, maakt het team hoogwaardige content voor merken als McDonald's, KFC, Unilever, Kraft Heinz, Jacobs Douwe Egberts en Heineken. Chuck Studios heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam met kantoren in Moskou en Los Angeles. En nu dus ook in Londen.'

Gefeliciteerd met de nieuwe vestiging in Londen. Wat is de achtergrond hiervan?
'Laten we voorop stellen dat dit helemaal niets met de Brexit te maken heeft. De UK is in alle opzichten een toonaangevende advertising markt. Veel grote adverteerders, veel top bureaus en vooral ook veel talent. In die league willen wij spelen. Daarom is het van belang om ook fysiek in de UK aanwezig te zijn. En waar kan dat dan anders dan in Londen. Wij zijn super trots om te kunnen starten met Pete Ryan als top producer.'

Is foodmarketing in jullie ogen booming business? Wat merkt Chuck Studios hiervan?
'Marketing en communicatie van onze primaire levensbehoefte vormt misschien wel de basis van alle marketingprincipes. Foodmarketing is altijd booming geweest. Er zijn zoveel ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken. Van duurzaam tot gemak. En van culinair tot fast food. Kijk eens naar de populariteit van kookprogramma's. De toestroom van nieuwe producten van nieuwe aanbieders, de ontwikkelingen in foodretail en -delivery. En alles moet er lekker uitzien, want geloof ons: ooghonger bestaat.'

Gert Jan Timmer versterkt sinds kort jullie gelederen. Wat is zijn opdracht? Klikt het?
'Dat het tussen ons klikte, wisten we natuurlijk al voordat Gert Jan begon. We hebben een mooie eerste maand van 2020 achter de rug. De tweede studio in Amsterdam is per 1 februari 2020 operationeel. erbij. Om onze groei goed te managen is Gert Jan erbij gekomen. Wij krijgen vanuit onze specialisatie meer vraag rechtstreeks van adverteerders, ook om strategie en concept te leveren. Gert Jan gaat die direct-to-advertiser-business managen en uitbouwen.'

Kun je enkele grote 2020 trends in food-visualisatie noemen?
'Door de enorme innovatiesnelheid in food ontstaan er nieuwe behoeftes in communicatie. Denk aan vleesvervangers, die op termijn natuurlijk ook producten gaan ontwikkelen die niet een bestaand food-item nadoen. Of kweekvlees, dat een betere naam verdient maar wel de toekomst van de vleesindustrie is. Dat zijn nieuwe verhalen, en daarom willen we graag bij die clubs aan tafel zitten. Denk ook aan tech-bedrijven rondom food, zoals bezorgdiensten en reserveringssites. Bijvoorbeeld in onderstaande videofilm van Doordash zitten weer vier andere merken verstopt - een formaat wat we nog niet eerder zagen. Qua beeld denk ik dat het hinten naar het authentieke, denk aan robuuste snijplanken en leren schorten, zijn beste tijd heeft gehad. De New Roaring Twenties staan bol om zelf-expressie van het individu, de kracht van het icoon of merk en female empowerment. Dat gaan we terugzien in de afbeelding van food: stoer kleur- en vormgebruik voor iconisch beeld, eten vaker in consumenten-perspectief dan in restaurantkeuken of abstracte fabrieksomgeving en meer creatieve vrijheid - denk aan animatie, stop-motion, zelfs CGI. De creatieve mogelijkheden van media helpen daar natuurlijk ook bij.'


Waarom zouden marketeers meer aandacht moeten besteden aan jullie tak van sport?
'Hoe gek het misschien ook klinkt, de visuele communicatie van veel food merken krijgt lang niet in alle gevallen de aandacht die het verdient. Wordt er verder gekeken dan branchecodes? Chocolademerken komen naar voren in vloeibare chocola. Zuivelmerken moeten zo romig en close mogelijk in beeld. En zo zijn er nog legio voorbeelden. Er wordt teveel naar elkaar gekeken. En er is meer onderscheid nodig. Dat kan als er naast de brand identity ook een heldere opvatting en guideline is voor de culinary identity van het merk. Met onze kennis en productie-know-how kunnen we daar prima invulling aan geven.

En als grotere gedachte voor de marketing en communicatie branche moeten we met zijn allen voor zorgen dat reclame niet Public Enemy No.1 wordt. Dat RTL er voor kiest om een pijler als Jinek niet meer met reclame te onderbreken spreekt boekdelen. En niets irritanter als je programma op YouTube wordt onderbroken door irrelevante, luidruchtige reclame. We moeten met z’n allen zorgen dat reclame leuk wordt - biedt iets aan de consument wat entertaint of hem iets brengt. Ik ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van online formats als Hot Ones - een talkshow waarin celebs chicken wings eten steeds heter wordende hot sauce: advertainment op z’n best.'
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken