Supermarkten en drogisterijen starten deurbeleid
- Food-en-retail
- 24 mrt 2020 @ 15:28
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 24 mrt 2020 @ 15:28
- Peter van Woensel Kooy
Supermarkten en drogisterijen stellen per direct een deurbeleid in. Bij de supermarkt mag per tien vierkante meter vloeroppervlak maximaal één klant in de winkel, slimme -en verplichte- inzet van winkelkarretjes moet afstand garanderen.
De maatregel volgt uit de strengere afstandsmaatregelen die het kabinet gisteravond bekend maakte, in het kader van de 'Intelligent Lockdown'. De supermarkten hebben het nieuwe deurbeleid gezamenlijk besloten in overleg met het Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL). Door het aantal winkelwagens te beperken wordt het maximale aantal klanten in de supermarkt gewaarborgd, stelt men nu. Met het nieuwe deurbeleid mag een supermarkt met 100 vierkante meter vloeroppervlak niet meer dan 100 klanten binnen hebben. Dit aantal is gebaseerd op het aantal klanten, het aantal collega’s in de winkel hoeft niet meegerekend te worden.
Ook wordt het gebruik van een winkelwagen verplicht, waarmee als vanzelf voldoende afstand wordt gehouden, aldus het CBL. 'Door het aantal winkelwagens te beperken wordt het maximale aantal klanten in de supermarkt gewaarborgd. Daarbij helpt het gebruik van een winkelwagen klanten ook om voldoende afstand te houden.' Bij te weinig winkelwagens moet je buiten wachten.
Mensen aan de deur
Jumbo vraagt in een interne memo aan supermarktmanagers een beveiliger bij de ingang te plaatsen, meldt Het Parool. 'Als er geen beveiliger aanwezig is, wordt aan de managers gevraagd om tijdens de eerste dagen een medewerker bij de deur te zetten om het deurbeleid uit te leggen aan de klanten. Daarnaast moeten klanten alleen boodschappen komen doen.'
Het deurbeleid is vandaag ook ingevoerd bij drogisterijketens Trekpleister, DA en Etos en Kruidvat, bevestigt Ed van de Weerd, voorzitter van brancheclub Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) in de krant. 'Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast', aldus Van de Weerd die zelf ceo is van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister. 'Wij hebben 1200 filialen. Bij onze drukste winkels zetten we een medewerker bij de deur. Maar bij de meeste winkels zetten we stapel mandjes bij de ingang. Als de mandjes allemaal in gebruik zijn, betekent dit dat het maximum aantal klanten is bereikt en moeten mensen wachten totdat er iemand naar buiten komt.'
(PvWK, bronnen: CBL, MT en Het Parool, beeld: Freepik)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- deurbeleid
- tien vierkante meter
- distance
- corona
- supermarkten
- maximaal
- één klant
- drogisterijen
- winkel
- vloeroppervlak
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes