Grand’Italia herpositioneert met nieuwe merkcampagne ‘La Bella Vita’

Grand’Italia herpositioneert met nieuwe merkcampagne ‘La Bella Vita’
  • Food-en-retail
  • 20 okt 2021 @ 11:35
  • 22414 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCreatieStrategie

Met de campagne slaat het merk Grand’Italia een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan alleen het eten. De positionering is vertaald in een nieuwe commercial en biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Zo proef je de Italiaanse zon en sfeer, vier seizoenen lang aan je eigen keukentafel.

Nederlanders hebben een onmiskenbare voorliefde voor de Italiaanse pastamaaltijd, zo staat bij bijna 60% minstens één keer per week een pastagerecht op het menu*. Met haar pasta’s en pastasauzen is Grand’Italia al meer dan 37 jaar een graag geziene gast in de Nederlandse keukens, zo draai je met gemak een volledige maaltijd in elkaar. Met de campagne slaat het merk een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan alleen het eten. De positionering is vertaald in een nieuwe commercial en biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Zo proef je de Italiaanse zon en sfeer, vier seizoenen lang aan je eigen keukentafel. 

Geniet van ‘La Bella Vita’
Het idee achter de nieuwe positionering is ontstaan vanuit de behoefte om de Nederlandse consument meer te bieden dan een maaltijd alleen. Het Italiaanse leven bestaat uit heel veel facetten, denk aan muziek, sfeervolle settingen en gezelligheid met familie en vrienden. Daar hoort natuurlijk ook smaakvol eten met verse kruiden en ingrediënten bij. In hun nieuwe campagne neemt het merk de Nederlandse consument mee in de wereld van de Italianen door in te zoomen op deze onderdelen. 

Het veelzijdige Italië, in één campagne
Davy Knijnenburg, Marketing Manager van Grand’Italia bij GranFood, vertelt: ‘Als marktleider doen wij constant onderzoek naar mogelijke innovaties en het relevant houden van de Italiaanse categorie in Nederland door het bieden van nieuwe inspiratie. Met behulp van interne en externe stakeholders is hier een nieuwe positionering en creatieve insteek uitgerold. Zo is er gewerkt aan zowel een nieuwe culinary als sonic identity, in samenwerking met partners als VMLY&R, BLG, Chuck Studios en Massive Music. Dit vormt de aankomende vijf jaar de basis voor onze strategie.’ 

Knijnenburg vervolgt: ‘Naast de juiste producten, zoals de 100% natuurlijke ‘Sugocasa’ als hero van de campagne, geven we de consument handvatten om ‘La Bella Vita’ op hun eigen manier te beleven. Bijvoorbeeld via onze vernieuwde website. Naast recepten vind je hier tips en tricks voor de ultieme Italiaanse avond, lijstjes met de lekkerste kruiden en een Spotify playlist waarmee je de toon zet. Deze aanpak wordt de komende jaren verder uitgebreid naar alle andere touchpoints met de liefhebber van de Italiaanse keuken… en het goede leven!’

De campagne is deze week van start gegaan en wordt uitgerold op televisie, online- en social media en in-store activaties.
(PvWK)

Bekijk de commercial hieronder. 

*Dit onderzoek is via een online enquête uitgevoerd door Spinos onder 1000 supermarktkopers in januari 2018. De doelgroep heeft in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek een pastamaaltijd gegeten. 

Credits
opdrachtgever: Grand’Italia
betrokken bureaus: VMLY&R, BLG, Chuck Studios, Massive Music

 

Over Grand'Italia
'GranFood is de Nederlandse divisie van het Internationale FMCG bedrijf GB Foods, een vooraanstaand leverancier van culinaire producten in meer dan 50 landen, verdeeld over 4 continenten.
GranFood is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van bekende A-merken, zoals Grand’Italia (de marktleider in pasta en pastasauzen in Nederland), Ocean Spray, Devos & Lemmens, Jozo en Saitaku. Onze professionele werkwijze kenmerkt zich door een sterke samenwerking met zowel leveranciers als klanten, gecombineerd met een zeer effectieve organisatie en veel kennis van de lokale markt. GranFood is één van de grootste distributeurs in Nederland op het gebied van food-producten.'

(bron: GI)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken