Grand’Italia herpositioneert met nieuwe merkcampagne ‘La Bella Vita’
- Food-en-retail
- 20 okt 2021 @ 11:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodCreatieStrategie
- 20 okt 2021 @ 11:35
- Peter van Woensel Kooy
Met de campagne slaat het merk Grand’Italia een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan alleen het eten. De positionering is vertaald in een nieuwe commercial en biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Zo proef je de Italiaanse zon en sfeer, vier seizoenen lang aan je eigen keukentafel.
Nederlanders hebben een onmiskenbare voorliefde voor de Italiaanse pastamaaltijd, zo staat bij bijna 60% minstens één keer per week een pastagerecht op het menu*. Met haar pasta’s en pastasauzen is Grand’Italia al meer dan 37 jaar een graag geziene gast in de Nederlandse keukens, zo draai je met gemak een volledige maaltijd in elkaar. Met de campagne slaat het merk een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan alleen het eten. De positionering is vertaald in een nieuwe commercial en biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Zo proef je de Italiaanse zon en sfeer, vier seizoenen lang aan je eigen keukentafel.
Geniet van ‘La Bella Vita’
Het idee achter de nieuwe positionering is ontstaan vanuit de behoefte om de Nederlandse consument meer te bieden dan een maaltijd alleen. Het Italiaanse leven bestaat uit heel veel facetten, denk aan muziek, sfeervolle settingen en gezelligheid met familie en vrienden. Daar hoort natuurlijk ook smaakvol eten met verse kruiden en ingrediënten bij. In hun nieuwe campagne neemt het merk de Nederlandse consument mee in de wereld van de Italianen door in te zoomen op deze onderdelen.
Het veelzijdige Italië, in één campagne
Davy Knijnenburg, Marketing Manager van Grand’Italia bij GranFood, vertelt: ‘Als marktleider doen wij constant onderzoek naar mogelijke innovaties en het relevant houden van de Italiaanse categorie in Nederland door het bieden van nieuwe inspiratie. Met behulp van interne en externe stakeholders is hier een nieuwe positionering en creatieve insteek uitgerold. Zo is er gewerkt aan zowel een nieuwe culinary als sonic identity, in samenwerking met partners als VMLY&R, BLG, Chuck Studios en Massive Music. Dit vormt de aankomende vijf jaar de basis voor onze strategie.’
Knijnenburg vervolgt: ‘Naast de juiste producten, zoals de 100% natuurlijke ‘Sugocasa’ als hero van de campagne, geven we de consument handvatten om ‘La Bella Vita’ op hun eigen manier te beleven. Bijvoorbeeld via onze vernieuwde website. Naast recepten vind je hier tips en tricks voor de ultieme Italiaanse avond, lijstjes met de lekkerste kruiden en een Spotify playlist waarmee je de toon zet. Deze aanpak wordt de komende jaren verder uitgebreid naar alle andere touchpoints met de liefhebber van de Italiaanse keuken… en het goede leven!’
De campagne is deze week van start gegaan en wordt uitgerold op televisie, online- en social media en in-store activaties.
(PvWK)
Bekijk de commercial hieronder.
*Dit onderzoek is via een online enquête uitgevoerd door Spinos onder 1000 supermarktkopers in januari 2018. De doelgroep heeft in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek een pastamaaltijd gegeten.
Credits
opdrachtgever: Grand’Italia
betrokken bureaus: VMLY&R, BLG, Chuck Studios, Massive Music
Over Grand'Italia
'GranFood is de Nederlandse divisie van het Internationale FMCG bedrijf GB Foods, een vooraanstaand leverancier van culinaire producten in meer dan 50 landen, verdeeld over 4 continenten.
GranFood is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van bekende A-merken, zoals Grand’Italia (de marktleider in pasta en pastasauzen in Nederland), Ocean Spray, Devos & Lemmens, Jozo en Saitaku. Onze professionele werkwijze kenmerkt zich door een sterke samenwerking met zowel leveranciers als klanten, gecombineerd met een zeer effectieve organisatie en veel kennis van de lokale markt. GranFood is één van de grootste distributeurs in Nederland op het gebied van food-producten.'
(bron: GI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- sfeer
- eten
- Italiaans
- vier seizoenen
- merk
- marketing
- Davy Knijnenburg
- zon
- Grand’Italia
- keukentafel
- positionering
- food
- Granfood
- campagne
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers