Nespresso wil koffiegemeenschappen beschermen tegen klimaatverandering

Nespresso wil koffiegemeenschappen beschermen tegen klimaatverandering
  • Food-en-retail
  • 29 sep 2022 @ 08:25
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

In The Empty Cup, de nieuwste campagne van Nespresso, speelt George Clooney al voor de zestiende keer de hoofdrol. Maar, deze keer met een alarmerende boodschap: klimaatverandering bedreigt wereldwijd ook de koffiegemeenschappen.

Nespresso stelt zich al jarenlang in te zetten om de kwaliteit van koffie te beschermen, voor nu en in de toekomst. In de week van International Coffee Day (vanaf 1 oktober 2022) focust het bedrijf daarom niet alleen op koffie, maar ook op het behoud ervan. De boerengemeenschappen en hun koffieplantages lopen gevaar en directe actie is nodig. Nespresso zet zich in om hun toekomst veilig te stellen.

De nieuwe Nespresso-campagne heet The Empty Cup. Hierin wordt George Clooney voor het eerst afgebeeld met een léég kopje, in plaats van met zijn handelsmerk: een kopje Nespresso koffie. Het lege kopje koffie staat symbool voor een belangrijke boodschap: de grote risico’s die koffieboeren over de hele wereld lopen. Momenteel wordt namelijk 60% van de wilde koffiesoorten bedreigd en tegen 2050 is waarschijnlijk 50% van het land dat wordt gebruikt om koffie te verbouwen, niet meer levensvatbaar.

Het beschermen van de toekomst van koffie staat al 20 jaar centraal in de strategie van Nespresso, meldt het merk. In 2003 lanceerde Nespresso in samenwerking met Rainforest Alliance het AAA Sustainable Quality-programma. Dit programma helpt de koffieboeren om te zorgen dat er ook in de toekomst nog goede koffie geoogst kan worden. Zij moeten hun land leren beschermen tegen weersinvloeden en tegelijkertijd de oorzaken van klimaatverandering leren bestrijden. Daarom stapt Nespresso samen met de koffieboeren over op regeneratieve landbouw: een methode waarbij de bodem centraal staat en natuurlijke hulpbronnen worden versterkt in plaats van uitgeput. Hierdoor vermindert niet alleen de wereldwijde uitstoot, maar wordt ook de veerkracht van de grond vergroot. De boeren krijgen onder andere onderwijs van Nespresso over duurzame landbouwmethodes en ontvangen wanneer nodig van Nespresso de juiste landbouwapparaten. Ook helpt Nespresso de boeren om eventuele schade van klimaatverandering te herstellen, bijvoorbeeld door jonge koffieplanten te leveren wanneer een deel van de oogst verwoest is.

George Clooney benadrukt dat we snel in actie moeten komen: 'De dreiging van klimaatverandering wordt steeds groter en koffieboeren worden direct geraakt. Het is daarom belangrijk dat wij hen helpen om veerkrachtig te worden. Niet alleen om ze te helpen overleven, maar ook om ze te laten groeien.'

CEO van Rainforest Alliance, Santiago Gowland, zegt: 'Het is heel belangrijk dat de manier waarop we ons voedsel verbouwen veranderen. Het goede nieuws is dat de overgang naar regeneratieve landbouw de impact van de landbouw flink kan verminderen. Hiermee kunnen we het wereldwijde voedselsysteem beschermen, ook voor de volgende generaties.'

Actie en samenwerking blijven dus noodzakelijk om kwaliteitskoffie te beschermen tegen klimaatverandering. Nespresso zal zich de komende jaren continue blijven inzetten om klimaatverandering tegen te gaan en om de koffiegemeenschappen te beschermen en te laten groeien. Experts schatten in dat op dit moment 60% (bron: science.org) van de wilde koffiesoorten met uitsterven wordt bedreigd. Daarnaast wordt verwacht dat 50% van het land dat tegenwoordig wordt gebruikt om koffie te verbouwen, tegen 2050 niet meer levensvatbaar is (bron: Roman Grüter, Tim Trachsel, Patrick Laube, Isabel Jaisl op https://journals.plos.org).
(PvWK)

Over Nestlé Nespresso
'Nestlé Nespresso is een toonaangevende pionier op het gebied van geportioneerde koffie van de hoogste kwaliteit. Met het Nespresso AAA Sustainable Quality™-programma werkt Nespresso samen met meer dan 140.000 koffieboeren in 18 landen om duurzame landbouwpraktijken te integreren op koffieplantages en in het omringende landschap. Nespresso heeft het AAA-programma in 2003 gelanceerd in samenwerking met milieuorganisatie Rainforest Alliance om boeren te helpen bij het verbeteren van de opbrengst en de kwaliteit van de oogst, een duurzame koffieproductie te waarborgen en de leefomstandigheden van de boeren en hun gemeenschappen te verbeteren. In 2022 behaalde Nespresso de certificering tot B Corp. Daarmee trad het toe tot een internationale beweging van 4.900 purpose-gerichte bedrijven die voldoen aan de hoge eisen van B Corp op het gebied van verantwoordelijkheid voor de maatschappij en het milieu en transparantie. Het hoofdkantoor van Nespresso is gevestigd in Vevey, Zwitserland. Nespresso is actief in 81 landen en heeft wereldwijd meer dan 13.000 medewerkers. Vanaf 2022 zijn er wereldwijd 802 Boutiques. Nespresso werkt samen met de Rainforest Alliance om een raamwerk te bouwen voor regeneratieve landbouw in koffie. Lees hier meer over via deze link. Meer info over het koffiemerk vind je op: www.nestle-nespresso.com.'

(bron: Nespresso)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken